Hej, jag har ett hus med 2 våningar plus en källare, vi har inkommande vatten och fjärrvärme i källaren. Huset är byggt 1930
Och värmdes först med vedeldad panna men byggdes om nån gång till fjärrvärme.

Vattnet är varmt och det är inga problem att ta sig en lång dusch. Men när någon (sambo) ställer sig och diskar eller sätter på diskmaskinen eller går på någon av dom andra toaletterna, medans man duschar. Då faller trycket otroligt mycket och duschblandaren hänger inte med så vattnet pendlar massor i temperatur och tryck.

Där jag växte upp hade vi samma uppvärmningslösning (fjärrvärme) och 2 våningar, men vi kunde köra tvättmaskin, diskmaskin och duscha 2 st utan problem. Jag har några bilder från mitt vattensystem, men vet inte riktigt vart man ska börja skruva eller ändra inställningar.... Men finns det något jag bör se över eller någonting jag bör byta ut för att få mer tryck i rören?

(Har varit o skruvat på det markerade vredet tidigare då kranvattnet var ca 93 grader då vi flyttade in, och att skruva ut den ventilen gjorde det kallare så man inte skållade händerna när man tvättade dom.)
 
  • Gamla rörledningar i källare med synliga vattenfläckar och isoleringsmaterial runtomkring. Ojämn och sliten grundvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med vattentank, rör, mätare och ventilationskanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemskontroll, Siemens termostat, rör, mätare, smutsiga ytor, elektriska kablar, grön indikator, inställningsreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt pannrum med rörsystem och en cirkulationspump. Slitet och i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets inre med rör, ledningar och mekaniska komponenter, markerad del, sliten eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara vid uttag av VV eller är det lika på KV.
 
Det är likadant om man spolar kallvatten
 
Svårt se, men jag har förstått att gamla järnrör "krymper" så att det blir väldigt smal diameter invändigt. Är rören från 1930 är det nog dags att byta.

Jag försökte få en rörmokare byta mina rör men tillslut hyrde jag en rörkrimp på hygglo och gjorde jobbet själv i hela källaren. Hade tidigare mha rörmokare dragit om rören uppe i huset så var bara källaren kvar. (nu har jag kvar att byta gjutgärnsrör i golvet i källaren, det är dock lite startsträcka på det).
 
Kan vara skit i filtret som sitter i ingången på vattenmätaren, det byggs upp ett tryck i dina ledningar och vid tappning så sjunker trycke något. Vid större uttag så kan det bli svårt att få till flödesfarten, det blir liksom trångt i röret. Kolla in vattenmätarens fart vid olika tappningar, vid en kran öppen så snurrar den med en viss fart och flera på en gång ska den snurra fortare. Ökar den inte markant så är det troligtvis skit i filtrert. Fråga kommunens VA-avdelning om dom jobbat med deras vattenledningar, då kan det komma skit till dig. Att kolla filtret är inget för dig då mätaren måste kopplas loss och den är plomberad. Är VA-avdelningen som gör det.
 
B
Kommunalt vatten? Ser ut att vara garvade rör. Dessa brukar rosta invändigt och släppa ifrån sig rostflagor som kan sätta igen rören invändigt på vissa platser, med dåligt tryck vid högre flöden som följd.

Sannolikt är den förväntade tekniska livslängden i princip slut för de garvade rören. Risk för vattenläcka ökar ju äldre rören är. Den långsiktiga lösningen är ju att byta ut de rören.

Kortsiktigt hade jag nog försökt att ta isär på lämpligt ställe och försöka se om förträngningen är före eller efter isärtagningspunkten. Sen hade jag försökt att antingen backspola rören, eller t.ex. använt rensband (nytt...) eller liknande för att försöka rensa förträngningen.
 
A Askelander skrev:
Hej, jag har ett hus med 2 våningar plus en källare, vi har inkommande vatten och fjärrvärme i källaren. Huset är byggt 1930
Och värmdes först med vedeldad panna men byggdes om nån gång till fjärrvärme.

Vattnet är varmt och det är inga problem att ta sig en lång dusch. Men när någon (sambo) ställer sig och diskar eller sätter på diskmaskinen eller går på någon av dom andra toaletterna, medans man duschar. Då faller trycket otroligt mycket och duschblandaren hänger inte med så vattnet pendlar massor i temperatur och tryck.

Där jag växte upp hade vi samma uppvärmningslösning (fjärrvärme) och 2 våningar, men vi kunde köra tvättmaskin, diskmaskin och duscha 2 st utan problem. Jag har några bilder från mitt vattensystem, men vet inte riktigt vart man ska börja skruva eller ändra inställningar.... Men finns det något jag bör se över eller någonting jag bör byta ut för att få mer tryck i rören?

(Har varit o skruvat på det markerade vredet tidigare då kranvattnet var ca 93 grader då vi flyttade in, och att skruva ut den ventilen gjorde det kallare så man inte skållade händerna när man tvättade dom.)
Jo mitt hus är byggt 1930 och det blir lätt en röra av ledningar.
Hursomhelst så måste du börja med inkommande ledning, är den galvaniserad?
Har du sedan galvaniserade ledningar inom huset så är det bara att byta huvudmatningar.
Galvaniserade ledningar täpps sakta men säkert igen av föroreningar!
 
Vi fick samma problem när jag var liten. Till slut kom det inget vatten uppe när man öppnade en kran nere. Bytte röret ut till gatan till PEM. Bytte även de galvade kallvattens rören inne.

Det var tydligen inte helt ovanligt att det blev läckor inne efter att man bytt ledning ute om man väntade med att byta rören inne. Det såg inte ut att finnas hål i rören alls. Helt igen beckade med rost.
 
Jag köpte hus i vintras med dåligt flöde, bland annat tog det evigheter att fylla en hink med trädgårdsslangen, de flesta rör var galvrör från 1940-talet och där det var bytt till nyare var det rätt mycket 12 mm.

Jag bytte alla tappvattenrör från vattenmätaren (förutom till badrummet som tacksamt nog var 15 mm prisol) till 22 och 15 mm och nu är det ordentligt fjong! Galvrören var delvis så igenrostade att det var tungt att blåsa igenom, sedan blev det ju inte bättre av att man på 1980-talet hade dragit bland annat 12 mm till kök och vattenutkastare.

Har du tur är det någon ventil som stryper, men rätt sannolikt är nog ett rörbyte vettigt.
 
Ska du byta rör. Tänk på att inte dra för grova rör om du tex bara ska ha handfat. Grova rör, bra flöde. MEN lång tid för varmvatten att komma. Jag tänkte ändå på detta, men följde det som rörisen rekommenderade (var en röris jag på avvägar kände som kollade men inte hade tid att hjälpa mig så han gav mig lite tips och erbjöd att låna ut verktyg, men iom jag ville ha tid på mig vart det lättare hyra på hygglo). För mig tar vattnet lite väl länge att komma. Jag kunde nog gått ned till 12mm på allt utom huvudstammen. Har inget badkar.
 
Ja, det beror på. Jag drog 22 mm för KV stammar, 22 mm för VV-stam där jag har 4 tappställen av vilka två sannolikt används samtidigt (dusch, tvättstuga, kök, vask i garage), men det är bara några meter, i övrigt 15 mm för VV stam, just för att få varmt snabbare. KV spolar man med på ett annat sätt, fyller hinkar, kör trädgårdsslang mm, det gör man inte med (oblandat) vv.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
N nb. skrev:
Ja, det beror på. Jag drog 22 mm för KV stammar, 22 mm för VV-stam där jag har 4 tappställen av vilka två sannolikt används samtidigt (dusch, tvättstuga, kök, vask i garage), men det är bara några meter, i övrigt 15 mm för VV stam, just för att få varmt snabbare. KV spolar man med på ett annat sätt, fyller hinkar, kör trädgårdsslang mm, det gör man inte med (oblandat) vv.
Även om jag hade badkar så skulle jag så här i efterhand hellre väntat 5 minuter extra på ett bad, än att varje morgon vänta 30 sekunder på varmvatten. Spola upp bad gör man väl sällan under stress. Och just nu har vi inte ens badkar (kanske blir ett när vi renoverar källaren). Så, skulle nog dragit 15mm varmvattenstam efter första tappstället och 12mm till kök och toaletter. Bara man slipper tryckfallet om nån drar på ett tappställe till...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.