D
Hej,

Jag har en IGF Polar M6V gasspis i min lägenhet, installerad 2009 när tidigare ägare bodde där.

Jag har väldigt dåligt tryck i gasen, lågorna från brännarna blir väldigt små, dom värmer upp långsamt och klarar knappt få en stekpanna het. Ugnen som också är gas går inte att få över 200 grader och det tar säkert en halvtimme att få upp värmen i den.

Jag har pratat med en gasinstallatör och dom säger att jag ska kolla att det är rätt munstycken och kontakta IGF, IGF i sin tur säger att jag bara kan beställa reservdelar av dom då dom är uppköpta.

Se bilder, jag har kollat i manualen, och dysornas dimensioner är 140, 185, 265, och 280 på brännarna. Enligt tabellen i manualen är det ju korrekt för stockholm stadsgas som är G110?

Jag har även fotat regulatorn på baksidan som installatören satt dit, är den av fel variant? Jag har svårt att bedöma.

Vad i övrigt kan vara fel? Andra i huset säger att dom har bra gastryck. I min förra lägenhet när jag höll in knappen så hörde man ju "psschhyyyy" tydligt och högt av trycket från gasen, i denna spisen hörs det knappt alls.

MVH
Daniel

image3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Pratade med Stockholm Gas igen. Dom tycker att jag ska ta in någon som ska justera tryckregulatorn efter att blandningen ändrats 2011. Vad är det att justera på en sån tryckregulator som på bilden ovan, är det inte bara en skruv? Kan jag misslyckas med det om jag testar själv?
 
Man justerar trycket under locket med mejselspåret, Men vet du inte vad du gör ska du absolut inte pilla i gasinstallationen. kostar inte mycket att låta nån kunnig göra det.
 
D
Jenzza:

Ok tack, nej jag tror inte jag ska göra det.

IGF säger att jag behöver serva min spis, och dom tar 1300 spänn bara för att komma till mig. Vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är typ regulatorn eller något annat som det är fel på så att jag borde ta dit en gaskille istället.

Tar jag dit en gaskille är det är väl spisen som behöver service, och tar jag dit en spiskille, är det väl regulatorn som behöver justeras :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.