Jag har väldigt dåligt tryck i duschen i mitt attefallshus.
Trycket har varit dåligt/lågt enda sen huset levererades för 4 år sedan, men fungerade hyfsat att duscha ändå.

Vi har tänkt att det säkert var ett sparduschhuvud, och att det var bra med lite lägre tryck, eftersom varmvattenberedaren inte är bland de största, och eftersom vi inte har duschväggar/dörrar utan bara duschdraperi.

Senaste året har det dock blivit ännu sämre, och nu räcker det inte för att kunna duscha normalt, tycker jag.

Det är jättebra tryck i både handfatet i badrummet och i köket, både när vi kör varmt vatten och kallt, så problemet är relaterat bara till duschen.

Har testat:

- Byta ut handdusch/duschhuvud med ett från annat badrum - ingen skillnad i tryck
- Testat handduschen/duschhuvudet från attefallshuset i annan dusch - bra flöde
- Kollat i slangen till handduschen/duschhuvudet - kan inte se att det sitter något där som stoppar flödet
- Kollat där slangen går in i blandaren, om det sitter en flödesreducerare där (såg tips om detta i en annan tråd) - verkar inte sitta något där
- Flödet är bättre/hyfsat bra om man kör bara kallvatten, det är när man kör varmvatten som trycket blir mycket lågt

tror jag mig ha konkluderat att problemet inte är relaterat till duschhuvudet, slangen, eller till någon flödesreducerare som sitter där man kopplar slangen till blandaren? Och inte heller till själva varmvattenberedaren, eftersom flödet av varmt vatten är jättebra i handfaten?

Är det då troligt att det är själva blandaren som är problemet - eller kan det också vara något rör mellan varmvattenberedaren och blandaren?

Om blandaren, är det troligt att den behöver bytas, eller att någon lite mer händig person än jag kan "fixa" den?

Jag skall ändå ha hit rörmokare för att byta varmvattenberedaren och sätta upp duschdörrar, så tänkte att jag kunde be denna kolla på blandaren.
 
Ibland sitter det silar på inloppen till blandaren. Det kanska finns sådana och att de satts igen av något skräp. Stäng av vattnet och lossa blandaren från anslutningarna och se efter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ibland sitter det silar på inloppen till blandaren. Det kanska finns sådana och att de satts igen av något skräp. Stäng av vattnet och lossa blandaren från anslutningarna och se efter.
Jag har haft precis det problemet, mina filter var helt igenbeckade av rost och annat bös.
Enkelt att fixa när man väl vet om vad problemet är.

 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack - testar detta! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.