God kväll!
Har ett problem jag inte blir klok på.
Häromdagen försvann trycket på vattnet i huset.
Trodde först det var tätt i systemet då jag glömt spola filter mm.
Men så var inte fallet.
Har kontrollerat tryckbrytare, kontaktorn, slitit som ett djur för att få upp pumpen, gjort rent den med högtryck då den var helt igensatt.
Även testat "raka rör" mellan pump och källaren.
Börjar få slut på ideer nu.
Info.
Avståndet mellan brunn och hus är ca 100 meter kanske något mer.
Går en 2" slang mellan.
Brunnsöppning med vattenpump och slangar, vissa delar inslagna i plast, synligt mekaniskt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostrig del av en vattenpump med porösa metallhöljen och bultar, ute i terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rostfri vattenpump med specifikationsetikett, omgiven av en blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pumpen funkar nu efter rengöring men det kommer inge vatten menar du?
 
Ukklavaek Ukklavaek skrev:
Även testat "raka rör" mellan pump och källaren
Kommer det vatten då , om inte och pumpen snurrar, i topp på pumpen sitter det en backventil, en gummiboll som tätar baklänges när pumpen stannar. Vill inte måla gubben på väggen , men med så mycket skit i pumpen kan det vara stopp i backverntilen, mer info behövs.
 
H håbbe1961 skrev:
pumpen funkar nu efter rengöring men det kommer inge vatten menar du?
Bra fråga, osäker på detta eftersom jag tänkte kolla om det finns andra tips innan jag beger mig och sliter upp pumpen igen, en gammal vinch som inte vart använd på läääääänge, tog ett tag att få upp den
 
J jonaserik skrev:
Kommer det vatten då , om inte och pumpen snurrar, i topp på pumpen sitter det en backventil, en gummiboll som tätar baklänges när pumpen stannar. Vill inte måla gubben på väggen , men med så mycket skit i pumpen kan det vara stopp i backverntilen, mer info behövs.
Var en hel del beläggning som jag karvade bort med slruvmejsel där, oklart vad det var, men hårt var det.....
Den är ju svetsad den rackaren, kan man klyva denna och komtrollera detta och sedan svetsa ihop?
Eller är det bara att köpa ny om den är kass?
 
Går det inte att dela på den via muttrar a som man ser
 
Hur ser det ut på toppen på pumpen där slangen är sitter. foto ser ut som kalkavlagringar och släpper dom så hamnar dom i backventilen, kan bli tvärtätt av det

Edit kom det vatten uppe när du kopplat isär ?
 
H håbbe1961 skrev:
Går det inte att dela på den via muttrar a som man ser
Jo, det gjorde jag, det separerar bara motorn från själva pumpdelen, kom inte åt så mycket därifrån....
 
J jonaserik skrev:
Kommer det vatten då , om inte och pumpen snurrar, i topp på pumpen sitter det en backventil, en gummiboll som tätar baklänges när pumpen stannar. Vill inte måla gubben på väggen , men med så mycket skit i pumpen kan det vara stopp i backverntilen, mer info behövs.
Vatten kommer det, men inte i den farten som jag vill, det liksom rinner lite försiktigt.
 
Om pumpen var full av en hård beläggning, då kan man misstänka att slangen till huset också är det.
Och om slangen är full av skit blir flödet mycket sämre.
 
V valter53 skrev:
Om pumpen var full av en hård beläggning, då kan man misstänka att slangen till huset också är det.
Och om slangen är full av skit blir flödet mycket sämre.
Börjar misstänka detta också.
Skall försöka koppla bort slangen till huset och koppla en slang direkt till pumpen och testa.
 
Tror skiten sitter i backventilen, ska gå att ta isär och rensa, för det går inte att spola baklänges
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.