Hej

Vi ska byta alla 14 fönster i vårt hus till nya, Allmogefönster. Vi har anlitat en snickare som har mätt alla fönster och vi har beställt alla fönster, som ska levereras nästa vecka. Jag har precis kollat måtten och sedan ringt till snickaren och han har bekräftat att glasytan i de nya fönstren kommer att vara 10cm smalare och 10cm kortare per fönster än våra befintliga fönster.

Dessutom kommer husets utseende att påverkas eftersom han kommer att sätta de nya karmarna inuti de befintliga. Vi bor i ett putshus och detta är hans sätt att undvika skador på putsen.

Jag upplever detta som en stor minskning av glasytan som han borde ha informerat oss om.

Beställningen är nog för sen att avboka. Anser ni att snickaren borde ha informerat om minskningen i glasytan och hur husets utseende kommer att påverkas?

Phil
 
öh va, ska ni ha kvar de gamla troligt dåliga karmarna? kommer nog inte bli särskilt snyggt att sätta nya fönster med karm inuti de gamla, iaf inte när jag tänker hur de kan se ut.

hoppas det bara är ett missförstånd, mvh daniel
 
Nix, det är det inte, han ska täcka de gamla med aluminium :(
 
Jag har hört talas om metoden förr, tror att den är ganska vanlig. Behöver nog inte se så konstigt ut, beror på huset.

Själv skulle jag aldrig acceptera en sådan lösning. Samtidigt så skulle jag nog av ren nyfikenhet ha förhört snickaren om hur han tänkte undvika putsskador, och "avslöjat" detta i tid.
 
Jag med, men det var tyvärr inte jag som skötte beställningen eller diskussioner med snickaren utan min fru.

Jag arbetade väldigt mycket under våren och fram till semesten och jag var bara glad att det löste sig med putsfrågan... :-/
 
Detta är en vanlig metod att förenkla arbetet men jag skulle heller aldrig gå med på det eftersom det förändrar utseendet på huset och minskar ljusinsläppet. I de flesta fall går det att ta ut de gamla fönstren inåt om man vill spara putsen. Det är kanske enklare att laga snickerierna på insidan efter ingreppet än att laga putsen på utsidan.
 
Vi har precis begärt offert från Allmogefönster. Vi behöver fönster som är likadana som de befintliga eftersom de ska hamna på samma fasad. Jag upptäckte att måtten misstämde lite (jämfört med de vi hade skickat och de vi fick in) och vid förfrågan visade det sig att de hade tagit närmaste standardmått på rutorna och inte de vi hade specifierat (men vi kunde få samma mått på glasrutorna vid pristillägg). Det var en skillnad på några centimeter såvitt vi kan förstå. Kan det vara något sådant som har hänt - utöver det att fönstren ska sättas in i de befintliga karmarna som ju uppenbarligen minskar måtten?

Om din fru har okejat förfarandet har jag svårt att se varför han skulle ha gjort någonting annorlunda.
 
Om jag var en snickare som skulle mäta nya fönster för en kund och de måtten jag tog skulle minska glasrutorna med 900cm2 per luft skulle jag har hittat en annan lösning eller frågat kunden om det var ok!

Men jag är ingen snickare, bara kunden :confused:
 
BigPhil skrev:
Om jag var en snickare som skulle mäta nya fönster för en kund och de måtten jag tog skulle minska glasrutorna med 900cm2 per luft skulle jag har hittat en annan lösning eller frågat kunden om det var ok!

Men jag är ingen snickare, bara kunden :confused:
Han kanske frågade och fick ett ok ?

Har du kollat med frun vad som var överenskommet - sa han tex ngt om att han skulle använda de befintliga karmarna, eller nämnde att dom skulle vara kvar (ledtråden att dom skall kläs med aluminium är väl lite avslöjande ??). I så fall har ni ju fått det ni har beställt - att man får en minskad fönsteryta om man sätter nya fönster inuti befintliga karmar är ju inte så konstigt, om man nu inte bara byter bladen...

Man får väl utgå (hoppas) att snickaren är såpass professionel att han har varit där och kollat skick och mått på karmarna ?!?

/K
 
Ja visst, det är nog dålig kommunikation "bara". Han sade (tydligen :) ) att han skulle använda de befintliga karmarna!! Som du skrev, ett bra ledtråd! Men det visste jag inte tills för två dagar sedan. Jag visste bara att han hade "löst problemet med putsen"... suck.

Min poäng är att om man kollar på huset, ett fint stenhus från 1910, med mycket fina utsikter, den sista saken JAG skulle göra är att föreslå en sådan lösning. Minskad ljusinsläpp, förändrat utseende på huset och minskad utsikt. Och vi snålade inte! Förrutom att jag inte ville putsa om huset :-D.

Problemet är, egentligen, att jag inte var involverad i diskussionerna och får skylla mig själv. Men det svider ordentligt att betalar så mycket pengar för en lösning jag aldrig skulle ha köpt själv, och som jag anser är sämre än att ha de befintliga fönstren kvar.

P
 
Redigerat:
BigPhil skrev:
Hej
Beställningen är nog för sen att avboka.

Phil
Kolla det nu! Ring glasfirman - fundera också över att beställa dubbla fönster. Åtminstonde på några fönster där utsikten/ljuset är avgörande. Det handlar ju om värdet för dig, men också vid en ev försäljning.
Man kan kanske sälja dubletterna? Glasfirman kan återanvända glasen?
 
Såg detta på ett grannhus, och har alltid undrat varför de har så megabreda täckplåtar runt fönstren. Trodde att de kanske hade uddamått på fönstren och beställt närmast mindre standardmått. Men nu när jag läser detta förstår jag ju att de har kvar de gamla karmarna. Det verkar som en konstig lösning..
 
Jag kan inte annat än att hålla med - jag skulle heller aldrig ha valt den lösningen. Men ibland ser den ena kvaliteter som den andra inte kan se. Den första vi konsulterade för vår utbyggnad hade noll känsla för gamla hus och föreslog åtgärder som i våra ögon var helt galna.

Jag skulle absolut kolla med Allmogefönster om det finns möjlighet att ändra beställningen.
 
Trist historia! Beställt är beställt, men det låter som en superful lösning! Du kommer att gräma dig til tusen om du sätter in dom där fönstrena. Går dom kanske att sälja på Blocket med viss förlust?

Jag har svårt att förstå hur din snickare tänkte vad gäller att undvika putsskador. Jag har fått fönster bytta i mitt putsade hus och det blev inga skador på putsen vad jag kan se. Tyvärr kan jag inte säga hur min snickare bar sig åt för jag var inte hemma när det skedde........
 
Men för sjutton RING dom omedelbart!

Först därefter är det värt att fundera och diskutera en ev plan B

Allmogefönster öser ut fönster och har garanterat möjlighet att avyttra era fönster på relativt kort tid, om inte, så sätt ut dom på Blocket du har ju redan förhandlat fram ett bra pris så dom här kan du sälja i små poster
Typ köp 4 för priset av 3 räknat på ordinarie pris så blir förlusten marginell.
Du blir av med dom hur lätt som helst!

Att göra skottgluggar i äldre hus är bland det vidrigaste man kan göra ur estetisk synpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.