Ok, jag har ingen erfarenhet av att montera tätskikt och hur det normalt skall se ut efter att det kommit upp på väggar och golv så därför ställer jag frågan till er som kan bättre.

Jag får en klump i magen när jag går igenom och inspekterar jobbet som gjorts på tätskiktet.
Det är jättemycket bubblor på både väggar och golv, längst ner på alla inner och ytterhörn är tätskiktet löst/bubbligt. Runt brunnen är det bubblor och utefter kanterna på brunnsmanschetten har folien lossat på sina ställen. Runt många av rörmanschetterna har det släppt och bildat glipor... små men ändock.
Nischen i duschen har svagt bakfall och kabelslangen för spegeln har ingen manschett.

Jag kanske oroar mig i onödan men vad säger ni som vet bättre?
Tätskiktet gjordes i lördags så det kanske reder sig?

Tack på förhand!
//D

Grått tätskikt med synliga bubblor och släpp i hörnet mellan vägg och golv i ett badrumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktsinstallation runt rör med synliga bubblor och släppande ytor i fuktutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av ett nyinstallerat tätskikt med synliga bubblor och lösa kanter vid ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskikt med bubblor och lösa kanter vid hörnet av ett rum och golv som visar tecken på dålig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bubblor och lösa kanter på ett grått tätskikt vid ett hörn, med synlig blå tejp och spår av cement på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt grått tätskikt på golv med synlig brunnsring och små bubblor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna tätskiktslager med bubblor runt rörutgång och lösa kanter på brunnsmanschetten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
  • Gilla
Åbyfor
  • Laddar…
Oavsett tillverkare ska det inte vara varken veck eller blåsor.
Det där ser inte bra ut, men inte heller det värsta jag sett.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hafsverk, det hade aldrig jag godkänt. Har firman säkert vatten? Visa det för ditt försäkringsbolag så blir dom av med ackrediteringen. Därför gör jag sånt här själv, det kan ta lite tid men det blir bra.
 
Det där är katastrof. Dels har du glipor. Det kommer att läcka. Dels har du relativt stora ytor där du har bubblor under, så att kakel/klinkers inte sitter på ett stumt underlag.

Får du en läcka så kommr ditt försäkringsbolag inte att täcka skadan. Skicka bilderna till Mapei's kundservice för omdöme. Jag har haft god erfrenhet av att få svar från dem som privatperson, med andra frågor.

Ta även närbilder av golvbrunnen. Ett vanligt fusk är att man skär folien/manschetten fel, innan den gråa klämringen trycks ned. Det skall inte sticka ut någon duk under klämringen, men det skall gå ned duk bakom sidorna på klämringen.

Bakfallet måste åtgärdas under tätskiktet. Om man har bakfall ovanpå färdigt klinkers är bara ett irritationsmoment. Det blir en pöl. Om du har bakfall på underlaget, så blir vatten stående på tätskiktet, vilket ger en extra påfrestning på materialet.
 
Vi får hoppas badrummet är klart såhär ett år senare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.