Hej,

har nu borrat efter vatten och får nöja mig med 65 l/h (men det är bra kvalitet!).

Därför känns det som viktigt att optimera det man kan för att säkra att det inte i onödan blir jobbigt med vattentillförsel. Jag har gott om plats i en rejäl krypgrund och undrar nu om det är hydrofor eller hydropress som ger mig "mest" vatten inom ett kort tidsintervall?

/Anders
 
En hydropress ger dig alltid mer vatten/m³ tank, så med en hydropress kan du ha en mindre tank men ändå bättre vattenreservoar.
 
Tack Tjacko!

Är det bara en fördel att ha så stor hydropress som möjligt, för att just få så stor vattenreservoar som möjligt, eller riskerar man att få problem med vattnet om det står länge?

Detta gäller ett fritidshus så ibland kommer vattnet att stå i många månader och man vill ju slippa byta ut allt vatten det första man gör när man kommer ut.
 
Hydrofor eller hydropress används med största anledning att slippa massa start och stopp på pumpen vilket sliter. Dessutom om den står innomhus så slipper man oljudet av den så ofta. Men till ett fritidshus skulle jag nöja mig med en liten hydropress, den används ändå så sällan så slitaget kommer vara marginellt. Men kör du helt utan så kommer pumpen behöva starta bara för att någon tar ett glas vatten och det känns lite onödigt.

En dränkpump och en liten hydropress vore optimalt. Vill du ha ett billigare alternativ så finns pumpautomater med en liten hydrofortank på och färdiga med tryckströmbrytare. Förutsatt att du inte har för djupt till vatten. Själv skulle jag aldrig köpa annat än dränkpump, slipper allt oljud och den kan sitta i året runt.
 
Tack för info. Med en "liten hydropress", menar du då något i stil med 120 liters?

Dränkpump blir det, ingick i offert från borrare, en Grundfos SQ.
 
Ja det låter vettigt. Eftersom debe har en bra katalog på nätet så länkar jag lätt till dom och om du kollar på sid 22 http://www.debe.se/Katalog2008.pdf så har dom tex på 60l och 120l och självklart större. Beroende på prisskillnad och utrymmeskrav så visst är en 120l bättre men jag tror inte jag skulle betala mycket mer eller offra utrymme för en sådan mot en 60l. Vid rätt förtryckning så ger ungefär en hydropress 30% effektiv vattenvolym. Vilket innebär att ur en 60l hyrdopress kan du utta ca 20l vatten innan pumpen startar. Man klarar alltså ett par handdiskar, spola toaletten och kan dricka lite vatten mm utan att pumpen starat hela tiden. dessutom är det till ett fritidshus så jag skulle tycka att 60l kan räcka.

Förövrigt så är SQ-pumparna från grundfos är riktigt bra pumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.