bor i hus med egen brunn (grävd) och varmvattenberedare från 1984. Nu har varmvattnet börjat strula. Är en hundarlitersberedare men togs det så finns det knappt varmvatten till en 5 min dusch. Jag har rensat silarna till blandare på grus flera gånge och jag misstänker att det är mycket cediment som lagrats i beredaren
Beredare är en Nibe 13-100. Det är inga problem med kallvattentryck och ventilpaket är bytt för ett halvår sen. (Problemet fanns innan dess men minskade något direkt efter det.)

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att rengöra varmvattenberedaren?
 
Fyll citronsyra eller oxalsyra och låt stå några dagar, skölj sedan noggrant. ;)
 
roland53 skrev:
Fyll citronsyra eller oxalsyra och låt stå några dagar, skölj sedan noggrant. ;)
Fylla på med citronsyra? I brunnen? ;) Rätt mycket citronsyra för att få koncentration i 100 liter vatten...
 
Krilleman
Det kan vara röret upp i beredaren som gått sönder.

Har varit uppe på forumet förut med förtydligande bilder. Dock hittar jag inte den tråden nu i mobilen.
 
hsd
Först och främst ska Du sätta ett fiter på inkommande vatten , så slipper Du framtida trassel
Varmvattenberedaren ska Du försöka spola ur, koppla loss och töm den därefter spola med så mycket flöde och tryck som Du kan få, sen kan Du låta den stå med citronsyralösning (250g) ett dygn spola sedan ur den så gott som det går
Har Du otur så kanhända att detta inte hjälper och då rekomenderar jag en ny beredare
 
Tack! Fattar dock fortfarande inte riktigt hur jag ska göra för att få in citronsyran. En 25 år gammal varmvattenberedare kan väl få ha gjort sitt men man kan ju alltid försöka få liv i den.
 
Lesmorde skrev:
Tack! Fattar dock fortfarande inte riktigt hur jag ska göra för att få in citronsyran. En 25 år gammal varmvattenberedare kan väl få ha gjort sitt men man kan ju alltid försöka få liv i den.
Snålheten måste väl ha en gräns :wow:
Förutom att den ganska säkert är igenkalkad så är risken stor att den går läck när som helst nu efter 25 år.

Om det varit jag så skulle en varmvattenberedare in helst idag :cool:
 
hsd
Samma väg som spolvattnet via de losskopplade rören
men det är nog bättre att byta beredaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.