Sitter en Baxi Multiheat 1,5, pelletspanna, i vårt nyinköpta hus.

Denna har jag läst mig till kan leverera 420liter varmvatten i timmen, vilket jag tycker låter ganska mycket. Trots detta kan jag inte ens ta en snabbdusch på 5 minuter utan att det kommer kallvatten de sista minuterna.

Är 420liter i timmen för lite för man ska kunna duscha normalt? Måste jag kanske installera en elektrisk VVB efter pannan och bara använda pannan som typ förladdning till VVBn?
I installationsexemplena i manualen sitter det med en extern VVB också efter pannan.

Vad kan annars vara fel? Röret i pannan geggat igen? Har kommunalt vatten som jag inte vet skick på.
Finns det någon ventil som skulle kunna spöka? Blandningsventilen är ju en gissning, men varför får jag varmvatten i början i sånna fall?

Är ju inte hela världen att sätta in en elektrisk VVB, kommer nog ändå göra det så pannan slipper gå på sommaren bara för varmvatten. Men hade varit skönt att lösa det lite snabbt och enkelt redan nu.
 
Sitter det en förrådsberedare eller är det en genomströmningsvärmare. Kan vara så om det sitter en genomströmningsvärmare att det ska starta en cirkulationspump som ska cirkulera pannvattnet genom värmeväxlaren. Flödesgivaren som startar pumpen kan ha gett upp.

Protte
 
Tror inte där sitter något annat, iallafall inte utanpå pannan. Tycker ändå det är lustigt att det finns helt okej värme ett tag, för att sen ganska snabbt försvinna och bli kallt.
Det blir dock inte iskallt, utan bara precis så det börjar bli obehagligt att duscha . Så lite värms ju vattnet, men inte tillräckligt för att hålla full värme.
Kanske är det inte tillräckligt flöde genom slingan eller nåt...
 
Multiheat har genomströmmningsvärmare. Vi hade inga problem med att v-vattnet avtog efter 5 min mer 20min kanske, kolla dina inställningar på pannan..
Har dock efter 2 år satt in en acc-tank för solvärme, denna tank har inbyggd förrådsberedare.
Nu får vi mer varmvatten, men det var inget som störde oss innan.
 
_ap_
Vad är driftempen på pannan?

Den innehåller ju rätt lite vatten så jag skulle tro att man måste ligga på minst 85* om det ska räcka.
 
Mycket riktigt är det en genomströmningsvärmare. Jag har dålig koll på termerna än så länge :)

Panntemperaturen ligger på 75grader nu, har inte mixtrat något med den själv utan gått på föregående ägares inställningar.

Hur påverkar det förbrukningen att höja panntemperaturen? Måste jag ställa om shunten för den högre värmen också? Är shuntautomatik med utegivare.

Jula har VVB ganska billigt nu såg jag. Tänkte köpa en och sätta efter pannan, sen i sommar stänger jag av pannan och låter VVB sköta varmvattnet. Hade dock varit najs att kunna duscha varmt fram tills dess jag hittar ork att ge mig på rören därnere.
 
_ap_
Då det bara är 50L vatten i panna måste du ligga på minst 85* i panntemp för att få ut VV i tillfredsställande mängd.

Shunten behöver du inte bry dig om, du hade ju shuntstyrning på den.

Förbrukningen bör inte öka något nämnvärt, visst blir strålningsförlusterna lite högre men i detta fall har du inget alternativ, antingen de eller duscha kallt.
 
Det lustiga är att dessa 50liter (antar att det är den volymen vatten som är direkt sammanbunden med elementen du menar) inte sjunker nämnvärt i temperatur fastän varmvattnet avtar.

Hur som helst ska jag prova att höja temperaturen till 85-90grader, får se om tjejen märker nån skillnad inatt när hon kommer hem från jobbet o ska duscha :)
 
_ap_
minns inte riktigt vars tempgivaren satt men jag har för mig att det var på plåten högst upp på pannan, det tar förmodligen att tag innan den "svalnar"

Det räcker att pannan är nere i 70* för att VV ska börja kallna.
Pröva att sänka flödet, stänga kranen, då borde vattnet bli varmare,
bara som test inte så kul att duscha i dropp..
 
Nu blev jag lite fundersam... Var nere o försökte höja panntemperaturen. Ökade "Set" från 75 till 85. Fläkten gick upp på 100% och skruven matade lite oftare, precis som det ska.
Dock kan man ju inte på displayen se själva panntemperaturen. Översta valet är "Framlöp" vilket jag gissar är värmen ut till elementen, denna givaren sitter såklart efter shunten och cirk.pumpen. Sen finns bara "Retur" och röktempen.
Stod o väntade iallafall i fem minuter utan att något hände, men ändrade tillbaka till 75, är rädd att den aldrig slår ifrån för den försöker få "Framlöp"-temperaturen till vad jag ställt in, men shunten reglerar ner den.
Kändes dumt att krypa till sängs medans pannan står o flåsar på 100%.

Måste läsa instruktionsboken ett par gånger till tror jag. Visst måste man väl kunna se själva pannans temperatur någonstans?
 
_ap_
Framlöp är panntemp, shunten har inget med pannans "styrning" att göra.
Har haft en 2,5 och på den var de så ialla fall.
 
Borde inte tempgivaren sitta innan shunten då?

Eller kan det vara så jävligt att det är shuntens tempgivare som sitter där. Den kommer i ett litet rör från pannan,men det kan ju vara draget igenom där, vad det nu ska vara för bra med det.

Får göra ett litet längre test efter jobbet, så kan jag övervaka pannan lite närmare också. Tycker den borde iallafall ökat nån grad när pannan gick på 100% i 5 minuter.
 
_ap_
Det BÖR vara shuntens framledningsgivare du ser.
Har för mig att pannans sitter under "locket"klämt mot plåten.

Du kan ju alltid ringa Baxi och kolla med dom.
 
Det får bli en djupdykning i detta när jag kommer hem idag.
Finns inget ritat hur det är kopplat, och det är draget sån rörisolering över allting så man ser inte riktigt hur det är gjort heller.

Tack så jättemycket för supporten än så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.