Hej!

Har ett hus från 1980 med vattenradiatorer och pelletspanna. Tycker alltid vattnet i duschen är ganska ljummet på gränsen till kallt, när vattnet i 750-literstanken har en temperatur lägre än 75 grader. Imorse sade pannan att vattnet var på 70 grader när jag klev in i duschen och 69 tre minuter senare, jag småfrös.

Pannan är inställd på att starta på 65 grader och stannar på 80. Tycker det hela är ganska märkligt, även om vattnet i tanken är 65 grader så borde man kunna få tredje gradens brännskador, inte smådryga i duschen. Jag inser ju att vattnet i tanken inte är 65 rakt igenom utan bara på toppen men ändå?
Vad kan jag göra åt saken, jag är dålig på VVS så vet inte riktigt var jag skall börja.

Lokala rörisen föreslog att vrida på vredet på bilden, ibland kan det tydligen ”fastna” i ngt läge och inte blanda ordentligt. Jag vet inte, kanske hjälpte något men inte mycket.

Vi har pratat om att byta ut pelletspanna än till luft/vatten, men börjar bli orolig kring detta om det samtidigt innebär att framledningstemperaturen sjunker från 65-80 grader till 55. Isduschar?
 
  • Analog termometer visande ungefär 20 grader Celsius, inklämd mellan objekt i mörk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analog termometer visar cirka 70 grader Fahrenheit på en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledning med termostatventil nära vit vägg. Koppar, svart plastreglage, delvis otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är vattnet kallt i alla kranar?

Är det bara i duschen så är ju blandaren där en troligare felkälla...

Är det i hela huset lär det ju vara den som rörmokaren pekade på..
 
Det är bara i duscharna, båda två. Verkligen fel på båda blandarna? Möjligt så klart, men båda är minst 10 år gamla. Vad är genomsnittsliv på en blandare?

Pannan säger att vattnet är nere på 67 nu, mätte upp 40.9 i en handfatsblandare nu, duschen bredvid 36.9
 
Det bör vara minst 50 grader vid kranen för att förhindra bakterier. Och max 65 grader för att undvika skållning. Vrid ventilen fram och tillbaka i dess ytterlägen några gånger och justera sedan tills det blir bra. Hoppas det löser sig.

Så länge pannan håller lägst 60 grader så är det inga problem men rekommenderad temperatur brukar vara c:s 70-85 grader. Acc.tankar har jag inte koll på.
 
  • Gilla
krillokrokodil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.