Hej Alla glada!

Kikar på ett hus med bergvärme som tidiagre har haft nån brännare i källaren. Nu är det istället golvärme i källare och mellan våning och element i övervåningen. Bör man försöka öka luftflödet mekaniskt? Kan man ha varmare i källaren än i resten av huset för att få rörelse på luften?

Det fannas itne heller någon fläkt från badrum för att suga ur fuktig luft bara självdrag. Kan man sätta in en fläkt som drar ut luften i skorstenens ventilationskanal? Vad händer om det är kallt ute och luften kondenserar innan den kommit ut ur skorstenen, kan det bli frostsprängningar i skorstenen?

MVH LArs
 
Mitt hus hade ingen ventilation alls på övervåningen när jag köpte det, huset är 1 1/2-plans från 1946. Skorstenen går genom badrummet på övervåningen, och eftersom det fanns lediga pipor i den tog vi upp ett hål och ledde en slang till badrummet, där vi satte en frånluftsventil. Det blev ett jäkla drag så länge det var någorlunda kallt ute (under +10), sedan avtog draget och blev svagare. Nu har vi precis satt i en enkel badrumsfläkt som får gå dygnet runt under sommaren. Jag ska utvärdera det här med fläkten lite, senare kanske jag sätter dit någon form av tidsstyrning, alltså att den får gå på timer om det behövs.

Resultatet hittills är att luftfuktigheten i badrummet är betydligt lägre i samband med duschande (vi mäter dels med fuktmätare, dessutom blir det mindre imma på spegeln). Dessutom har inomhusluften blivit bättre, vilket särskilt märks i sovrummen. Att ta upp självdragsventilation genom skorstenen gjorde underverk i vintras, nu när det är varmt ute gör fläkten stor skillnad. Till saken hör kanske att vi har en pelletspanna i källaren, så skorstenen är varm, och det kan ju göra att självdraget blir bättre än om man har en kall skorsten. Man kan lätt kolla med toapappersmetoden: sätt en bit toapapper framför frånluftsventilen. Om pappret sugs fast mot ventilen är draget ok. Men det är som sagt inte fel att sätta i en fläkt.

Angående risk för kondens: vi frågade sotarn till råds om vi skulle sätta in ett rör i skorstenen, men han menade att det inte behövs för ventilationen.

Att ha varmare i källaren för att få luften att stiga tycker jag låter som en konstig idé, har aldrig hört nån som gjort så. Nej, fläkt på sommaren och självdrag på vintern verkar fungera bra hos mig.
 
När vi installerade bergvärme bytade vi ut spisfläkten till en Futurum Non Stop, som går hela tiden (även med omkopplaren i läge 0) för att på så vis på ett enkelt sätt förbättra grundventilationen i vårt hus med självdrag. Vi har bara ett enplanshus, och hur stor nytta en sådan fläkt skulle göra för dina 2 andra våningar har jag ingen aning om, men det var ett sätt för oss att öka fånluften utan stora investeringar och ombyggnad till riktig mekanisk frånluftsventilation. I badrummet har vi satt en Pax fläkt med fuktstyrning som har fungerat bra och går dessutom mycket tystare än den gamla som satt där.
 
Ja nån sån fläkt hade jag tänkt mig i badrummet, får se om man kan sätta in en kamin i bottenvåningen så kan man kanske få lite bättre flöde, iofs inga problem som det är just nu men man vill ju vara säker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.