SkruvadVision
Hej! ❤️
Är i slutskedet med mitt husbygge, gjort det mesta själv men valde att ta in en målarfirma till vissa delar av huset (där jag varit rädd för att inte få det helt bra själv, främst pga. släpljus från höga fönster samt höga väggar. Vilket jag påtalade för målarfirman innan de tog jobbet och det skulle inte vara några problem...).

Målarna jag anlitat har gjort allt underarbete (spackling, grundfärg, väggfärg) efter att jag själv gipsat väggarna (gipsat med gips som är fasad på alla 4 kanter och lagt gipsen i "mönster", se bild nr. 6).

Har ännu inte betalat fakturan, känner mig inte alls nöjd. Vill hemskt gärna höra era åsikt innan jag tar diskussionen med målarfirman, eller om det är såhär det alltid ser ut. Se bild nr. 1-5 när målarna var färdiga.

Anser ni detta vara vad jag ska förvänta mig eller är arbetet slarvigt utfört?
 
  • Nybyggd gipsskivsvägg med släpljus som avslöjar ojämnhet i målningen, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg med släpljus från fönster samt en öppen dörr till ett mörkare rum, olagda gipsplattor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög vägg med nymålade vita ytor upplysta av släpljus från ett fönster, synliga uttag och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ny målning i släpljus, synliga ojämnheter och uttag i nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg i hus med släpljus från fönster, eluttag och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus byggarbetsplats med oslipade gipsskivor och ställning vid hög vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilderna men spacklad/målad gips blir sällan perfekt, speciellt med höga väggar och stora ljusinsläpp.

Vill man ha det riktigt bra brukar jag rekommendera mina kunder bredspackling samt helmatt väggfärg ( dyrt )

Vilken färg har man målat med? Tycker det ser flammigt ut.
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Pappremsa i skarvar? Hur har man löst ytterhörn?
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Av vad jag kan se på bilderna ser det otroligt dåligt spacklat ut, har man inte slipat med giraff slip? ( maskin )
 
  • Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
På bild 4 syns en stor blaffa med spackel (antar jag???).... Är ju som du säger riktigt svårt ställe pga stor yta och ljuset men förutsättningarna visste de från början. Jobbet var ju att det skulle vara perfekt i släpljus och det är det inte så jag hade inte betalt för det.

Jag tror det går att få mycket bättre än så här. Man ska göra själv!! 😅

Tillägg: ser ut att bli jättefint hus förresten, bra jobbat!☺️
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
SkruvadVision
C Carl Engblom1 skrev:
Svårt att se på bilderna men spacklad/målad gips blir sällan perfekt, speciellt med höga väggar och stora ljusinsläpp.

Vill man ha det riktigt bra brukar jag rekommendera mina kunder bredspackling samt helmatt väggfärg ( dyrt )

Vilken färg har man målat med? Tycker det ser flammigt ut.
Tyvärr har jag inte fått frågan ang. bredspackling. Då det är en dyrare firma här i området med flertalet referenser räknade jag med att de skulle göra ett bra jobb och vad som krävdes för att få det bra, tog även arbetet på löpande timpris och har påpekat att jag vill ha ett bra resultat, det får liksom kosta därefter..

Målaren har själv fått bestämma vilket fabrikat på färg han skulle använda, det är Flügger Dekso 1 Ultramatt.

Skulle ett alternativ vara att be målaren göra om just denna vägg som utsätts för släpljus, där jag ber dem bredspackla istället? Jag är beredd att betala något mer för att få ett bra resultat, detta är trotts allt det som faktiskt kommer synas efter alla timmar och pengar som är investerade i husbygget.

Vad skulle vara rimligt ang. fakturan om jag ber målaren göra om denna vägg? Oförändrad faktura och dem gör om det? Vi delar på kostnaden? Jag står för alla merkostnader? Tycker målaren gjort bort sig som inte gett mig alternativet bredspackling när jag påpekat att jag vill ha bra resultat och varit rädd för släpljus.
 
Alltså, du har bett dem spackla en vägg som uttryckligen ska se bra ut i släpljus, de får göra om och göra rätt, du ska inte betala extra för detta.
 
  • Gilla
redarn och 9 till
  • Laddar…
SkruvadVision
C Carl Engblom1 skrev:
Pappremsa i skarvar? Hur har man löst ytterhörn?
Det stämmer att det är pappremsa målarna använt i alla skarvar mellan gipskanterna. Eventuellt har de använt något "silikonliknande lim" på vissa ställen men inte på denna vägg där alla gipsskarvar var fasade.

Ytterhörnen har en plastprofil-L med lim på baksidan som sedan spacklades. Hörnen är jag nöjd med, har 4st sådana hörn målarna gjort och de ser alla väldigt bra gjorda ut.
 
  • Gilla
Carl Engblom1
  • Laddar…
SkruvadVision
C Carl Engblom1 skrev:
Av vad jag kan se på bilderna ser det otroligt dåligt spacklat ut, har man inte slipat med giraff slip? ( maskin )
Har tyvärr inte koll på vad de använt, men det lämnades en stor dammsugarpåse med slipdamm i av märket Festool. Jag misstänker att de slipat med giraff och kopplat en Festool-dammsugare till den?
 
SkruvadVision SkruvadVision skrev:
Tyvärr har jag inte fått frågan ang. bredspackling. Då det är en dyrare firma här i området med flertalet referenser räknade jag med att de skulle göra ett bra jobb och vad som krävdes för att få det bra, tog även arbetet på löpande timpris och har påpekat att jag vill ha ett bra resultat, det får liksom kosta därefter..

Målaren har själv fått bestämma vilket fabrikat på färg han skulle använda, det är Flügger Dekso 1 Ultramatt.

Skulle ett alternativ vara att be målaren göra om just denna vägg som utsätts för släpljus, där jag ber dem bredspackla istället? Jag är beredd att betala något mer för att få ett bra resultat, detta är trotts allt det som faktiskt kommer synas efter alla timmar och pengar som är investerade i husbygget.

Vad skulle vara rimligt ang. fakturan om jag ber målaren göra om denna vägg? Oförändrad faktura och dem gör om det? Vi delar på kostnaden? Jag står för alla merkostnader? Tycker målaren gjort bort sig som inte gett mig alternativet bredspackling när jag påpekat att jag vill ha bra resultat och varit rädd för släpljus.
Vänta lite, du har bett en expert att lösa en svår uppgift. Du har varit tydlig med förutsättningarna och du har varit tydlig med vilket resultat du förväntar dig. Du har också betalat löpande och sagt att det får ta den tid det tar..... Betala för guds skull inte mer!

Jag tycker firman misshandlat dig som kund. Det är ett jobb som har alla förutsättningar för att gå fel så tar man ett sånt skickar man ett par gubbar/gummor som inte gör fel. Är man en stor etablerad firma vet man vilka det är. De har skickat fel personer på jobbet.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
SkruvadVision
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På bild 4 syns en stor blaffa med spackel (antar jag???).... Är ju som du säger riktigt svårt ställe pga stor yta och ljuset men förutsättningarna visste de från början. Jobbet var ju att det skulle vara perfekt i släpljus och det är det inte så jag hade inte betalt för det.

Jag tror det går att få mycket bättre än så här. Man ska göra själv!! 😅

Tillägg: ser ut att bli jättefint hus förresten, bra jobbat!☺️
Stämmer att det ser ut att vara en stor blaffa med spackel där på bild 4. Då finns det iaf. hopp om att det går att göra bättre och i slutändan få ett bättre resultat. Det är det viktigaste även om det känns tråkigt att inte vara nöjd efter att ha anlitat hantverkare. Trotts allt tar det mig väldigt många timmar på jobbet för att jobba ihop de pengar det kostar att ta in en hantverkare.. 😢

Tack! ❤️
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
RoTe
Typisk svensk hantverkare, man chansar att kunden är dum i huvudet, om/när det inte går gör man om jobbet med kompetenta medarbetare (om dom finns)
 
  • Gilla
SkruvadVision och 1 till
  • Laddar…
Sätt tapet istället...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Sätt tapet istället...
Räcker nog att be någon som faktiskt kan spackla och har hanterat en slipgiraff förut göra om jobbet. Bättre än sådär åstadkommer väl t.o.m. de allra flesta hobbymålare.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
SkruvadVision SkruvadVision skrev:
Har tyvärr inte koll på vad de använt, men det lämnades en stor dammsugarpåse med slipdamm i av märket Festool. Jag misstänker att de slipat med giraff och kopplat en Festool-dammsugare till den?
Ja det låter så. Tyvärr är stora firmor ingen garanti då dom har både bra och dåliga gubbar.
Har jobbat på stora firmor men driver eget i Dalarna sen tio år.

Mitt tips är att ta in en oberoende besiktningsman, vad jag kan bedöma ser det inte bra ut och du borde få det omgjord gratis, förutsättningarna var ju goda med gipsplattor som är fasade även på kortsidan.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.