Tjena,
Jag bor sedan dryga halvåret i ett prefab hus från mitten på 80-talet, oisolerad platta på mark. Förre ägaren hade för några år sedan bytt ut två altandörrar och nu när det blev kallare under vintern började vi märka att det var väldigt kallt runt en av dem.

Jag lånade en värmekamera av en kompis och såg detta när det väl var runt -8 ute.
Termisk bild som visar kyla vid en altandörr med temperaturer runt -6°C på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs, i nederkant där karm möter dörrsmyg hade vi nästan -6 på insidan :p. Det är liknande men långt ifrån så illa på altandörr två, så det är uppenbarligen något speciellt just här (nån som glömt dreva kanske:))
Utöver parkett är golvet spånskiva på rätt tjock cellplast, men just utmed den här ytterväggen, passerandes dörren, går elementrör, där alltså cellplasten är urgröpt (dock inte in mot dörren), kanske också spelar in.

Så frågan: Vad tror experterna att jag kan göra åt detta? Jag la nytt golv och fixade väggarna under sommaren så alla lösningar som innefattar bryta upp saker från insidan blir jag lite ledsen av. Kan man göra något från utsidan (altanen är ju där men det går ju att lyfta på både altanbrädor och panel på utsidan)? Eller bör man demontera karmen helt, försöka fixa till och sätta tillbaks?
 
Plocka bort eventuella foderbrädor runt dörren på utsidan och spruta in fogskum, såväl nere som uppe. Uppe går luften ut och det syns inte på värmekamera inne om det läcker där - snarare att det blir varmt på ytterväggen i så fall. Kostnad 30-60 kr och gjort på 10 minuter.

Megatips: Använd den för ändamålet avsedda engångshandsken på insidan av locket så slipper du segt efterarbete på händerna.

Jag skulle nog försöka komma emellan inifrån nere vid tröskeln också, samt i hörnan där det är -6. Men fogskum utifrån och en ny mätning kan räcka.
 
B
Jag är lite skeptisk till hur bra fogskum håller rent isolermässigt på sikt, håller det verkligen eller bryts det ner? En vanlig drevremsa i glas/mineralull händer ju inget med.

Kan man komma åt att isolera med drevremsa skulle jag göra det, fodret måste ju väck i alla fall för att åtgärda detta.

Är det väldigt tight passform så blir det svårt att jobba åt att dreva och lätt att köra fogskum. Ibland funkar denna produkt då, den är bara 2mm.
https://www.byggmax.se/fönsterdrev-p129130
Kasta in den i frysen innan användning.

Ska du köra med fogskum, se till att vattna på innan. Och inte för mycket. Har sett folk som får karmen att bågna för att de trycker in för mycket fogskum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.