Lucka med cellplastisolering och gångjärn ovanför öppning till källare/krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
För att förenkla åtkomst till källaren/krypgrunden satte jag i somras gångjärn på luckan (då den väger 20kg+). Under luckan satt en platsbyggd plywoodbox med 20 cm isolering inuti. Denna var svår att få bort innan och med gångjärn på locket istället för helt bortflyttat lock blev det riktigt svår att få ut den.
Jag tog då bort denna permanent och ersatte med 10cm cellplast limmat på luckan.

Inte förvånande märker jag nu i höst att det är lite kallare golv vid luckan. Speciellt längs luckans kanter. Det är inget ställe man går på så inget komfort problem.

Fråga: Kan min lösning vara skadlig för huset?
 
Du har halverat isoleringen och tagit bort tätningen där, inte konstigt att det är kallare. Det kan finnas viss risk för kondens när den varma inomhusluften möter det kalla, men så länge du har undertryck i huset ska det vara lugnt.

Det är bara att kolla till då och då så det inte blir fuktigt där. Spontant tror jag det är lugnt
 
Tack för svar!

Jo precis, att det skulle bli kallt där var ju självklart. lite mer drag än jag hade trott kanske. Jag ska se om jag kan få det tätare på något sätt.

undertryck i huset,ja
Dessutom ganska torr luft i källaren (värme slås på vid 70% relativ fuktighet)
 
Skulle satt tätningslist och kanske limmat på en skiva till isolering
 
Gör en "kudde" som du fyller med isolering som är lite för stor så den hänger kvar och gör något den kan hänga på som du trycker ner i hålet när du stänger luckan. "kuddens" örngott bör vara gjord av nått som inte kan mögla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.