Hej.

Håller på och renoverar hallen och vi kom fram till att vi ville byta klinkergolvet mot ny klinkers och parkett. Så vi bilade bort klinkersplattorna och klinkersfixet. Dock märkte jag att betongen var ganska porös på sina ställen och mejseln gick ibland igenom betongen på sina ställen. Ofta längs kanterna. När vi tog upp en spånskiva i golvet kunde man se gjutningen i genomskärning. Ska en gjutning se ut så här? Känns som att man har fuskat. Kan tillägga att vi har golvvärme i hallen som är vattenburen.

Här syns genomskärningen:
Genomskuren betonggjutning i hall med synligt vattenburet golvvärmerör och porös struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här gick jag igenom betongen när jag bilade och golvvärmeröret syns:
Delvis uppbruten betongyta med synliga delar av golvvärmerör samt ojämn betong och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som EPS? Kan ha fel, men har för mig den är lite grovkornig, som sten-frigolit ungefär. Bör rimligtvis vara mer porös än vanlig betong.
 
Valkyr Valkyr skrev:
Ser ut som EPS? Kan ha fel, men har för mig den är lite grovkornig, som sten-frigolit ungefär. Bör rimligtvis vara mer porös än vanlig betong.
Håller med. Det ser ut som EPS.
 
Det är säkert EPS. Det här ska man visa de som rekommenderar EPS framför betong.
Vad är underlaget?
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vad är problemet då? Självklart gjuter man inga bärande valv med EPS, så att man kan göra hål med en mejsel på vissa ställen påverkar inte bärigheten.
EPS'en används som uppfyllnad och isolering.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är problemet då? Självklart gjuter man inga bärande valv med EPS, så att man kan göra hål med en mejsel på vissa ställen påverkar inte bärigheten.
EPS'en används som uppfyllnad och isolering.
Ok, tack för alla svar. Då har jag lärt mig vad EPS är. Bjälklaget är lättbetong (tror jag) då vi har en källare.

Egentligen har jag inget problem utan jag ville mest veta varför man byggt som man gjorde. Var dock lite bekymrad över att golvvärmeslangen på vissa ställen låg 1 cm från ytan och jag var nära på att sätta bilningsmejlen i röret.
 
Tycker inte att det ser ut som EPS.
Bilar man i EPS så frigörs "frigolitkulor".

EPS är direkt olämpligt för att gjuta in golvvärmeslang i pga isoleringen.

Ser ut som någon som blandat nån egen variant av jordfuktig betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.