Jag och min sambo köpte för snart två år sen ett radhus/atriumhus/vinkelhus byggt -74. Källaren är på 130 kvm och formad som en vinkelhake. Innerväggarna i källaren var uppsatta med obehandlade träreglar, isolering och gips. Träreglarna stod direkt mot betongväggen. Då de borrat hål i väggen vid besiktning var det 'lukt av mikrobiell tillväxt' och vi beslutade oss för att riva ut allt i källaren på sikt och bygga upp det från ren betong på ett mer beständigt och hälsosamt sätt.

I dagsläget har jag rivit väggarna i större delen av ena 'vingen' av byggnaden, där det var ett stort hobbyrum och en bastu. I hobbyrummet var reglarna inte så mögliga, men bakom bastuväggen, var det mycket mögel. Nu tänkte jag i sakta mak börja med uppbyggnaden igen.

Vi har även för höga radonvärden i källaren och det är konstaterat att vara markradon. Som första åtgärdsförsök tänkte vi täta alla rörgenomföringar och sprickor vi upptäcker allt eftersom vi river i källaren.

Vid de frilagda väggarna är det 'skador' som en granne säger beror på dålig gjutning av betongen. Detta är inget som framkommit vid köpet och antagligen har ingen av tidigare ägare känt till det. Jag undrar om det är något man kan få ut pengar för nånstans (husförsäkring, någon annan försäkring, dolt fel eller dylikt), alltså något jag måste göra anspråk på innan jag börjar återställa. Jag undrar också om nån kan säga vad det beror på och hur jag bäst reparerar väggen och tätar. Bifogar några bilder nedan.

Det sitter även frigolitbitar i hål i väggen, som vi tror är rester från formen när de gjöt väggen. Ska jag försöka skrapa bort frigoliten innan jag fyller hålen? Vad fyller jag hålen med?

Vi vill alltså täta för ev radon som kommer in och även få väggarna snyggare. Vi lutar åt att inte bygga upp innerväggar igen, utan att bara måla väggarna (möjligtvis putsa). Även om det ser ut som att man lätt kan pilla lös mer i betongdefekterna, så sitter det hårdare än att det går med fingrar i alla fall.

Tacksam för hjälp.

/Robert

ImageUploadedByByggahus.se1358590763.557210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590774.669138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590784.927605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590797.317123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590813.475288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590827.524940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590838.848801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590848.973306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358590859.070630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där brukar kallas "råttbo" det fås genom att man vibrar för dåligt när man gjuter, kan även varit så att de tog för lång tid mellan betongbilarna så det hann brinna till sig lite så det inte gick att vibra ihop bruket.
sprickan i golvet är säkert nån form av sättning i huset bara, rätt vanligt

skulle tipa på att vanligt gipsbruk och lite lagningsmassa skulle fixa väggen.

Det där med att täta radon är nytt för mig, men antar det finns nån super dyr fogmassa till det :)
 
  • Gilla
dynamon
  • Laddar…
Tack Donwoody! Så vi har råttbon alltså. Lite synd att det är obebott när det är sån bostadsbrist i Stockholmstrakten. Tror dock inte att vi ska ta in nå fyrfota hyresgäster. Risken är väl att de kommer med skadeståndskrav i framtiden om de blir sjuka. :)

Jag vet just inte heller vad gäller radontätning. Det är ju en gas som ska stoppas i alla fall.

Jag har tidigare försökt hitta säker information på webben om hur man ska göra, men hittade inte lika detaljerad info som jag skulle vilja ha. T ex material för tätning som hindrar radonet.
 
Jag tror inte du kan förhindra att radon tränger in helt, eventuellt minska mängden bara. Du måste få till ventilation i kombination med "tätning"...

//Anders
 
Vi tänkte börja med att täta det vi kan, för att sen göra en ny långtidsmätning. Vi bor i dagsläget endas på entreplan och där är värdena ok. Har endast förvaring och tvättstuga som vi nyttjar i källaren ännu. Vi har mätt i källaren och kommer fortsätta med det eftersom vi på sikt tänkt använda det som boutrymme.

Eftersom vi ska riva hela källaren till betongväggarna borde vi åtminstone ha chans att komma åt alla befintliga sprickor, hål, brunnar och rörgenomföringar. Jag vet faktiskt inte vad vi kan förvänta oss för resultat med de åtgärderna. Jag gissar att man oftast inte frilägger så mycket för att enbart täta mot radon.
 
Det finns radontäta tapeter och färg. Det borde ju hjälpa en del.
 
Men vad gäller väggarna kan du ju inte täta. Du har ju rivit bort allt pga att du fått problem med fukt i de gamla väggbeklädnaderna, så om du sätter upp nåt som håller tätt mot en gas kommer du ju stänga in fukt och få tillbaks de problemen. Förutsatt förstås att du inte har dränerat om så ingen fukt tränger in längre, men det kan man väl inte vara hundra på?
 
Inte gipsbruk på väggen...... Använd något cementbaserat.

Radon: täta är bra och det gör man med vanlig fogmassa. Men, ännu viktigare är att släppa in luft där den ska in. Se till att du har tilluft ordnat på lämpligt vis.

Plåtreglar verkar vara en bra väg frammåt för väggarna.
 
MathiasS skrev:
Radon: täta är bra och det gör man med vanlig fogmassa. Men, ännu viktigare är att släppa in luft där den ska in. Se till att du har tilluft ordnat på lämpligt vis.
Jag tänkte mest på det där med nån slags täta tapeter eller färg. Jag är inte påläst i frågan men det kändes fel direkt på betongen. Eller? Rätta mig om jag tänker tokigt.
 
Jag vet inte heller hur sådan färg skulle kunna fungera, men tapeter är ju inte rätt väg att gå direkt på en yttervägg under mark.

Beroende på graden av problem är det antagligen så att radontätning i huvudsak görs i golvet, inte i väggarna. Men, det beror ju lite på om det är markradon eller radon från byggmaterialet vi pratar om (här ser det ju dock ut som vanlig betong och då då är det ju markradon vi pratar om).
 
O
TS funderade på dolt fel, gällande hur betongen såg ut... Då måste man först konstatera att det är ett fel, och inte bara en skönhetsmiss. Dessutom, är det inte så dyrt att laga de "hålen" som finns för att det ens skall vara värt besväret att ens prata med säljaren om dolt fel. Huset har stått sen -74 jag tror inte att det är någon fara med hållfastheten.

Laga väggarna med ett cementbaserat bruk.
 
Tack för svaren, jag känner mig säkrare i hur jag ska gå vidare.

Blev en period av inaktivitet, dels pga längre arbetsdagar, men kanske huvudsakligen pga jag lyckades stoppa ner huvudet i sanden ett tag. Nu känns det dock intressant att jobba vidare igen.

Funderar även på att beställa nått av Makitas 18V kit från Storbrittanien. En tanke som fanns redan i höstas, men kom aldrig till skott då. Nu när brittiska pundet är så lågt och vi har en hel del renovering inne och ute framför oss, så känns det värt igen. Eventuellt att jag köper till en 'skruvpistol' för gipsväggar också. Fick lite blodad tand när vi lånade en tidigare. Det som krånglar till med inköp är att de svenska Makita-paketen känns modernare/bättre tycker jag, utan att jag har nån större koll.

Om vi bygger upp innerväggar så bli det med stålreglar. Vi har inte tänkt täppa igen väggarna med plast. Vi har isolerat utvändigt med 10cm pordrän när vi dränerade om. Vi har ingen blåbetong, utan det handlar om markradon.

Vi reparerar väggarna själv utan att lägga ner energi på att försöka få ut nån enstaka krona för det. Tack för vägledningen där också!

Cementbaserat bruk som gäller då.
 
Ang radon:
Har för mig att det finns typ DEFCON 1 - 2 beroende på hur mycket radon det är i luften?

Om ni nu har "bara lite lagom" mängder så kan det ofta räcka med lite mer forcerat utsug i källaren, (+ betongtätning), och att tilluften helt el delvis tas från bostadsplanet, (för att ingen radonluft ska tränga upp). Tvättstuga och WC/dusch är ju givna utsugspunkter och bör redan finnas?
En positiv bieffekt är att ventilation och upptorkning blir bättre, och risken för fuktproblem minskar. Ska ni sedan inreda källaren för bostadsändamål så är ju då den oftast nödvändiga förbättrade ventilationen redan på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.