Hej,

Jag har värmegolv i hela huset, uppvärmt av en frånluftsvärmepump. Av någon anledning så verkar inte badrummet värmas upp på samma sätt som övriga rum, jag tror att det är något fel på flödet i denna slingan.
För att eliminera termostaten och styrdonet så tog jag bort styrdonet på denna slingan och bytte ventilen (gamla ventilen på bilden). Motionerade den nya ventilen och såg till att piggen var så högt upp den kunde vara, då har jag förstått att det ska vara fullt flöde?

Finns det något annat jag har missat?
Finns det någon typ av injusteringsskruv på denna fördelaren där man kan justera varje slinga? Jag är rätt ny på detta och hittar väldigt lite information om Wirsbo/Uponor fördelare?

En annan sak, när jag skulle byta ventilen så tänkte jag stänga av flödet helt, slog av värmepumpen och tänkte stänga av vid fördelaren. Visste inte riktigt vilken det var man stängde av men försökte stänga via skruven längst upp i vänstra hörnet, den verkade dock aldrig stänga så jag skruvade tillbaks den ungefär där den stod. Vad är detta för skruv?


Värmefördelare för golvvärme med etiketterade ventiler och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en öppen värmefördelare med märkningen "Hall WC" och en demonterad gammal ventil synlig vid röranslutningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet styrdon för värmegolv med synlig elektrisk anslutning och termostatledningar, ventilen ej synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur länge har det gått sedan du bytte ventilen?
Du får nog räkna med att det kan ta upp mot två dygn innan värmen kommit ikapp från att varit helt stängd.
Lämna ställdonet avplockat tills du märker att du får värme.
 
J Jaif skrev:
Hur länge har det gått sedan du bytte ventilen?
Du får nog räkna med att det kan ta upp mot två dygn innan värmen kommit ikapp från att varit helt stängd.
Lämna ställdonet avplockat tills du märker att du får värme.
1,5 vecka ungefär.
 
Kanske fått en luftficka i den slingan som gör att det inte blir något flöde? Har du haft värme i slingan tidigare eller har det alltid varit dåligt flöde?

Testa att stänga av alla slingor utom just den slingan och se om det räcker, alternativt öka hastigheten på cirkulationspumpen samtidigt för att se om du kan tvinga luften att gå igenom.
 
L Leafy skrev:
Kanske fått en luftficka i den slingan som gör att det inte blir något flöde? Har du haft värme i slingan tidigare eller har det alltid varit dåligt flöde?

Testa att stänga av alla slingor utom just den slingan och se om det räcker, alternativt öka hastigheten på cirkulationspumpen samtidigt för att se om du kan tvinga luften att gå igenom.
Har testat detta. Jag får värme i denna slingan, men inte så mycket som man förväntar sig, det är som att den stryper flödet trots att den står helt öppen.

Har testat att köra cikulationspumpen i olika hastigheter.
 
Ok så då låter det ju inte som att du har någon luftficka iaf. Har du varit och skruvat något på returen?

Har du någon ritning med inställningsvärden på hur mycket returen ska vara öppen? Den kanske är strypt/injuserad lite för mycket för att flödet ska bli optimalt.
 
L Leafy skrev:
Ok så då låter det ju inte som att du har någon luftficka iaf. Har du varit och skruvat något på returen?

Har du någon ritning med inställningsvärden på hur mycket returen ska vara öppen? Den kanske är strypt/injuserad lite för mycket för att flödet ska bli optimalt.
Ska se om jag kan hitta någon ritning.

Vilken är returen?
Som jag skrev i första inlägget så skruvade jag på den längst upp till vänster för jag trodde det var avstängningsventilen. Vad är det?
 
Det ser ju onekligen ut som avstängningen om du inte har någon ventil tidigare på röret? Har inte samma system själv så kan inte svara till 100%.

Returen är den nedre delen av fördelaren och under de 6kantslocken som kan skruvas av är det förmodligen en insexsskruv som du kan justera för att strypa in eller öppna upp för flödet. ska du skruva på dessa så notera hur mycket du har öppnat stängt så att du kan återgå till "default" läget du hade innan du började skruva.
 
L Leafy skrev:
Det ser ju onekligen ut som avstängningen om du inte har någon ventil tidigare på röret? Har inte samma system själv så kan inte svara till 100%.

Returen är den nedre delen av fördelaren och under de 6kantslocken som kan skruvas av är det förmodligen en insexsskruv som du kan justera för att strypa in eller öppna upp för flödet. ska du skruva på dessa så notera hur mycket du har öppnat stängt så att du kan återgå till "default" läget du hade innan du började skruva.
Okej vad bra!
Jag antar att skruva ut öppnar upp returen för mer flöde?

Jag har upptäckt att vissa anslutningar läcker lite, det är lite fuktigt när man känner vid muttern vid PEX-anslutningarna vid fördelaren. Vissa muttrar har även ärgat en del så det har säkert läckt lite under en längre tid. Hur rekommenderar ni att åtgärda detta? Ska jag pröva att bara dra åt muttrarna till att börja med?
 
J jockebq skrev:
Okej vad bra!
Jag antar att skruva ut öppnar upp returen för mer flöde?

Jag har upptäckt att vissa anslutningar läcker lite, det är lite fuktigt när man känner vid muttern vid PEX-anslutningarna vid fördelaren. Vissa muttrar har även ärgat en del så det har säkert läckt lite under en längre tid. Hur rekommenderar ni att åtgärda detta? Ska jag pröva att bara dra åt muttrarna till att börja med?
Som jag skrev innan så kan jag inte svara till 100% då jag inte har samma fördelare själv men ja, att skruva ut bör öka flödet i den slingan...men då kommer flödet i en annan slinga att bli mindre istället så det är därför det bör finnas en ritning eller tabell med injuseringsvärden från när det var installerad som är uträknat från hur långa slangar du har nedlagt.

Om du har ett pågående läckage så kan du ju testa att dra åt lite men gör då det när till och frånflöde är avstängt ifall det går fel, och gör det inte en fredagskväll när alla VVS firmor och affärer med rätt tillbehör har stängt :)
 
Jag har nu tagit det till en ny nivå, skaffat en FLIR-kamera för att kunna mäta temperaturer och se vart värmen går.
Först en bild på fördelaren där man ser tydligt att slinga 1 som går till sovrummet (där termostaten är avstängd) faktiskt inte har något flöde och att slinga 2 (badrum) verkar fungera som det skall:
Termisk bild på en värmesystemfördelare med synliga temperaturvariationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande temperatur i fördelaren är ca. 32 grader:
Termisk bild på en värmeledningsfördelare med märkta temperaturer och identifierade slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgående temperatur ur fördelaren är 31 grader (lite för lite skillnad här väl?):
Termisk bild av en fördelare med temperaturmärkning 31 grader Celsius, visualiserar värmeflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrumsslingan 32 grader inkommande:
Termisk bild av en värmefördelare med märkta slingor och temperaturer, där en slinga saknar flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrumsslingan 30 grader retur:
FLIR-termisk bild på en värmefördelare med märkt temperatur 30 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte varför golvet fortfarande inte känns varmt i badrummet?
 
J jockebq skrev:
Jag har nu tagit det till en ny nivå, skaffat en FLIR-kamera för att kunna mäta temperaturer och se vart värmen går.
Först en bild på fördelaren där man ser tydligt att slinga 1 som går till sovrummet (där termostaten är avstängd) faktiskt inte har något flöde och att slinga 2 (badrum) verkar fungera som det skall:
[bild]

Inkommande temperatur i fördelaren är ca. 32 grader:
[bild]

Utgående temperatur ur fördelaren är 31 grader (lite för lite skillnad här väl?):
[bild]

Badrumsslingan 32 grader inkommande:
[bild]

Badrumsslingan 30 grader retur:
[bild]

Förstår inte varför golvet fortfarande inte känns varmt i badrummet?
Hur varmt är det i grader mätt? Har ett klinkergolv som visst ska vara 24 men känns kallt. Fast utan värme på är det hemskt. Sten och kakel har hög värmeledningsförmåga, antar att det är därför de känns relativt sett kallare.
Eller är jag ute och cyklar i ditt ärende?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Hur varmt är det i grader mätt? Har ett klinkergolv som visst ska vara 24 men känns kallt. Fast utan värme på är det hemskt. Sten och kakel har hög värmeledningsförmåga, antar att det är därför de känns relativt sett kallare.
Eller är jag ute och cyklar i ditt ärende?
Termisk bild av ett klinkergolv som visar en temperatur på 24 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stämmer, det är 24 grader, och som du säger så är det inte direkt varmt på ett klinkergolv.
 
J jockebq skrev:
[bild]
Det stämmer, det är 24 grader, och som du säger så är det inte direkt varmt på ett klinkergolv.
Netopp. Ett oskick det är att man måste elda på som tusan för att det ska vara behagligt de 15min man spenderar på dass per dag.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Netopp. Ett oskick det är att man måste elda på som tusan för att det ska vara behagligt de 15min man spenderar på dass per dag.
Haha så kan man se det. Tycker även det känns bra att veta att golvet torkar ut i duschen när man har värme där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.