Hej!

Min mors diskbänk har dåligt utflöde i bägge hoarna. Installation enligt bifogad bild. Jag bytte vattenlåset för sådär ett år sedan pga av liknande problem och avsaknad av översvämningsskydd men det blev egentligen inte så mycket bättre. Problemet yttrar sig i att vid högt inflöde (fullt öppen kran) så börjar nivån i hon att sakta stiga till någon centimeters höjd (varierar) för att sedan snabbt sjunka undan, efter detta är undanflödet normalt. Att ha silproppen i förvärrar det hela. Beteendet är det samma i bägge men den högra (som har översvämningsskydd) fungerar möjligen lite bättre. För att säkerställa att det inte är någon "skit" i rördelarna som blockerar har jag plockat isär hela systemet och noggrant rengjort det samt kört in en rensningsfjäder någon meter bort i avloppet utan någon förbättring. Under denna procedur testade jag att spola vatten med flexslangen "löst" hängande ner i avloppsröret i botten på skåpet, alltså utan rörkopplingen som anpassar rördimensionerna till varandra och kunde då konstatera att problemet verkar ligga i själva vattenlåset. Dvs, beteendet är det samma utan direkt koppling till avloppssystemet. Vad jag kan se så följer installationen av vattenlåset instruktionen som medföljer. Möjligen skall flexröret vara mer lodrät med så liten böj som möjligt men att räta ut det verkar inte heller göra någon skillnad.
Min misstanke är att det bildas en luftbubbla i röret mellan hon och vattenlåset som bromsar flödet men som efter en stund lyckas "pysa" ut i någon riktning så att flödet blir normalt igen. Både min bror och jag har diskbänksvattenlås som fungerar problemfritt och i dessa så förenas båda hoarnas avloppsrör i princip innan de går ner i vattenlåset vilket gör, misstänker jag, att eventuell instängd luft kan pysa upp i den ho man inte spolar i för tillfället emedan denna vattenlåslösning inte medger detta.

Har någon annan stött på något liknande och vet hur man kan lösa problemet?

Mvh
 
  • Under en diskbänk med synliga rörkopplingar och vattenlås; sladdar och flexibla avloppsslangar är oordnade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som IKEAS vattenlås.

Kolla så att pluggen in på höger sida är rätt vänd. Den är fasad för att det skall rinna förbi lättare och kan bli halvt stopp om man monterar den fel.
 
Hej Robert-san01 och tack för svar!

Jag är tämligen säker att jag satte dit den på rätt sätt men skall för säkerhetsskull kolla det imorgon igen, tycker dessutom att det mest borde påverka den högra hon i så fall.
Vattenlåset är inte IKEAs utan vad firman som gjorde om köket rekommenderade till Franke-diskbänken. Jag får dock intrycket av att detta utseende på vattenlås verkar vara något som flera övergår till och däribland IKEA. Funktionen verkar dock tveksam...
 
A
Ja,det är dåligt flöde i dom låsen helt enkelt,gjorda för att ta lite plats med platta smala rör,jag har själv bytt till ett sådant i diskbänken nyligen,blev bättre plats men betydligt sämre flöde:)
 
Claes Sörmland
Detta är typbeteendet för nästan stopp längre ned i stammen. Det kan kännas lite konstigt men det handlar om att luften i röret inte har någonstans att ta vägen så att vattnet inte får plats. Jag har gjort en bild för att förklara detta eftersom detta återkommer som fråga:

Illustration som jämför två avloppsrör, ett rent och fungerande, det andra nästan stoppat med vattenblåsor som hindrar flödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är typbeteendet för nästan stopp längre ned i stammen. Det kan kännas lite konstigt men det handlar om att luften i röret inte har någonstans att ta vägen så att vattnet inte får plats. Jag har gjort en bild för att förklara detta eftersom detta återkommer som fråga:

[bild]
Hmm, misstänkte först också att det kunde vara på det sättet du beskriver men då jag avlägsnat adaptern mellan flexröret och anslutningen till grova röret i botten på skåpet och låtit flexröret hänga fritt ned i det grova och det fortfarande rinner dåligt i hon och ej svämmar över i det grova röret så tror jag inte att det är problemet.
 
Claes Sörmland
R RnJ7 skrev:
Hmm, misstänkte först också att det kunde vara på det sättet du beskriver men då jag avlägsnat adaptern mellan flexröret och anslutningen till grova röret i botten på skåpet och låtit flexröret hänga fritt ned i det grova och det fortfarande rinner dåligt i hon och ej svämmar över i det grova röret så tror jag inte att det är problemet.
Vet inte om jag förstår. Men lossa flexröret och låt det mynna i en hink. Försvinner flödesproblemet så ligger det nedströms. Består det så är det något fel på vattenlåset.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet inte om jag förstår. Men lossa flexröret och låt det mynna i en hink. Försvinner flödesproblemet så ligger det nedströms. Består det så är det något fel på vattenlåset.
Jag låter flexröret mynna ned i avloppet (utan den tätande röradaptern) istf en hink, borde vara ungefär samma sak.
Flödet är då fortfarande dåligt (men kommer igång efter en liten stund då, som jag tror, luften i röret mellan hon och vattelåset slunkit ut som jag beskriver ovan).
 
Claes Sörmland
R RnJ7 skrev:
Jag låter flexröret mynna ned i avloppet (utan den tätande röradaptern) istf en hink, borde vara ungefär samma sak.
Flödet är då fortfarande dåligt (men kommer igång efter en liten stund då, som jag tror, luften i röret mellan hon och vattelåset slunkit ut som jag beskriver ovan).
Bara det var helt öppet mellan flexröret och avloppet när du testade utan adaptern så håller jag med om din slutsats.
 
Nu har vi bytt vattenlåset till ett där hoarnas avlopp går ihop innan vattenlåset och nu är det ordentligt drag i det, helt enkelt som det skall vara. Se bild. Kan bara konstatera add föregående typ av vattenlås verkar vara en dålig kostruktion som hör hemma i den närliggande soppåsen. Enda problemet nu är att den inre plåtlådan som satt där tidigare inte får plats pga av det ena röret från hon, får fundera på en lösning för det...

Passar på att tacka er som bidragit med inägg.

Nyinstallation av vattenlås under köksho där två avloppsrör går ihop före vattenlåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad är det för smart med att ha ett sånt lock? ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.