Hej!
Hade en rejäl köldpropp i vedpannan/skorstenen senast så det bolmade in rök i köket. Självdrag i gammalt hus. Till sist släppte det och det gick bra att elda. Nu undrar jag, om man nästa gång vill få igång draget så kan man ju elda lite i sotluckan. Jag tänkte köra lite gasbrännare istället men känns lite olustigt att stå med gasbrännare rakt in i skorstenen/sotluckan. Finns det nån logik i att det ska bli varmt från sotluckan och upp, kan man inte bränna på nerifrån vedpannan? Fylla med värme som sen går upp i skorstenen?
 
B
https://svenska.yle.fi/a/7-986935

Det rekommenderas att elda en liten mängd papper direkt i sotluckan, om skorstenen är kall och utetempen hög.

Så din tanke är rätt. Men jag skulle inte eldat med en gasbrännare där...
 
B BSOD skrev:
[länk]

Det rekommenderas att elda en liten mängd papper direkt i sotluckan, om skorstenen är kall och utetempen hög.

Så din tanke är rätt. Men jag skulle inte eldat med en gasbrännare där...
Tack för svar. Jag är dock fortfarande osäker vad som är bäst, känns ”renare” att köra brännare, slippa en massa sotflagor upp i skorstenen. Men det verkar vara nåt med att just värma lite längre upp i skorstenen (sorluckan) som ger bättre effekt än att värma i själva vedpannan. Tycker fortfarande att en stunds värmande i vedpannan ju borde leta sig upp i skorstenen. Jag är lite märkt av rökkaoset senast så skulle helst undvika att elda direkt
 
M Magnus567 skrev:
Tack för svar. Jag är dock fortfarande osäker vad som är bäst, känns ”renare” att köra brännare, slippa en massa sotflagor upp i skorstenen. Men det verkar vara nåt med att just värma lite längre upp i skorstenen (sorluckan) som ger bättre effekt än att värma i själva vedpannan. Tycker fortfarande att en stunds värmande i vedpannan ju borde leta sig upp i skorstenen. Jag är lite märkt av rökkaoset senast så skulle helst undvika att elda di
M Magnus567 skrev:
Tack för svar. Jag är dock fortfarande osäker vad som är bäst, känns ”renare” att köra brännare, slippa en massa sotflagor upp i skorstenen. Men det verkar vara nåt med att just värma lite längre upp i skorstenen (sorluckan) som ger bättre effekt än att värma i själva vedpannan. Tycker fortfarande att en stunds värmande i vedpannan ju borde leta sig upp i skorstenen. Jag är lite märkt av rökkaoset senast så skulle helst undvika att e
M Magnus567 skrev:
Tack för svar. Jag är dock fortfarande osäker vad som är bäst, känns ”renare” att köra brännare, slippa en massa sotflagor upp i skorstenen. Men det verkar vara nåt med att just värma lite längre upp i skorstenen (sorluckan) som ger bättre effekt än att värma i själva vedpannan. Tycker fortfarande att en stunds värmande i vedpannan ju borde leta sig upp i skorstenen. Jag är lite märkt av rökkaoset senast så skulle helst undvika att elda direkt
Värme stiger! Värmen vill inte gå neråt. Därför värmer man lättas där värmen kan ta enklaste vägen rakt upp. Om du skaffar en rökgasfläkt så skapar den ett undertryck och du slipper problem med draget.
 
B
@Magnus567
I sotluckan är det bara rakt upp, inget direkt motstånd.

Det spelar nog inte så stor roll vad du eldar där, så länge som det är en ytterst liten mängd , bara något som blir lite värme.

I vedpannan har man ju ekonvektionsdel med värmeöverföring, det kan gå lite upp/ner, rörböjar med mera. Så det är lite trögare precis i början där, vilket ökar risken att det går åt fel håll.
 
Jag vet inte om det är det bästa sättet att elda med gasolbrännare in genom sotluckan men jag har gjort det med framgång och jag tror inte alls det är någon risk för skorstenen. Den tål det. Allt handlar ju om att få luften i skorstenen att börja röra sig i rätt riktning.
 
Tack för era svar. Jo jag tror jag kommer köra lite försiktigt med gasolbrännaren upp i sotluckan, sen vara mer noga med att försäkra mig om att det är drag i kaminen (tändsticka/låga/rök) innan jag försiktigt gradvis tänder lite papper i pannan, det blir stökigt att ta ut halvbrinnande ved ur pannan om man börjar elda och det inte blir drag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.