Hej!
Jag har köpt ett hus för en tid sedan som har en vedpanna installerad utöver jordvärmepannan. Har försökt stödelda lite i vinter när det varit riktigt kallt och det har gett effekt.

Nu till mitt problem:
Det är fruktansvärt dåligt drag i pannan trots att jag tycker jag gjort allt enligt instruktionsboken. Förra ägaren har svetsat lite egna lösningar för rökröret, men annars är nog allt kopplat som det ska.

När jag har fått upp lite temp i rökröret och pannan så fyller jag på med mer ved och stänger spjället och luckorna för att vända elden samt slår igång fläkten. Men det ligger bara och pyr för att sedan slockna.. Det enda som har funkat är att ha övre luckan lite på glänt, då kommer den upp i 2-250 grader i rökgastemp. Men det går också mycket ved för att värma vattnet i tankarna. När jag provat elda med stängd lucka blir det dessutom hemskt mycket tjära i pannan och en bit upp i rökröret vilket gör mig rädd för soteld.

Vad jag inte riktigt förstår på denna panna så finns det ingen primärluft eller sekundärluft? Eller det måste det ju göra, men var?

Bifogar några bilder på schabraket och hoppas att någon av er kan det här bättre än jag! 😄
 
  • Gammal pannrumsmiljö med vedpanna, verktyg, skorsten och oordnad verkstadsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industrimiljö med utrustning, rör och en stor, röd tank; belysning ger varmt ljus; verkstadskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla föremål i mörkt utrymme, sliten dörr, rostiga beslag, trånga omgivningar, nötta ytor, belysning uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell miljö med rör, mätare, motor och röd tank, sliten och dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns något spjäll nedanför fläkt som verkar stå på Stängd?
 
Gissar att spaken som sitter bakom pannan på sidan är något spjäll? Den stod mitt mellan stängd/öppen som du kan se på en av bilderna. Har vridit den mer till öppen nu, såg också att det finns en lika på andra sidan men den ser ut att vara fullt öppen.
 
B
Då är det nog läge att flytta den mot öppen och se om draget blir bättre?
 
Om du söker åt primiär och sekundärkanalerna och ser om de är igensatt med aska och sot.
Har du två rökgasfläcktar?
 
L L A Axelsson skrev:
Om du söker åt primiär och sekundärkanalerna och ser om de är igensatt med aska och sot.
Har du två rökgasfläcktar?
Har sotat och rengjort kanalerna, men blev inte bättre. Ja de sitter två fläktar ( den vänstra är något som förra ägaren monterat själv).
 
B BSOD skrev:
Då är det nog läge att flytta den mot öppen och se om draget blir bättre?
Har provat det kortare stunder men inte märkt någon skillnad. Men nu står den mot öppen så långt det går.
 
Kör du båda rökgasfläktarna och har du sotat fläktarna?
 
L L A Axelsson skrev:
Kör du båda rökgasfläktarna och har du sotat fläktarna?
Fläktarna är sotade. Jag kör båda fläktarna i början, men när det börjar brinna bra så ryker det in när man kör ena fläkten. Vet egentligen inte varför dom satt in en extra fläkt..
 
Om jag ser rätt så är fläkten till höger ansluten med en vanlig kontakt, hur går det med fas och nolla då? Nu kanske en enfasmotor inte kan gå åt fel håll om fas och nolla kastas om men värt att kolla att båda går åt rätt håll eftersom det ryker in när båda går.
 
Men nu ni är det drag! 😄
När jag kikade lite på den vänstra rökgasfläkten så fanns det 5 olika lägen på den och den stod på högsta. Då trycker den ut rök genom sotluckorna. Så jag drog ner fläkten till läge 2 och då gav den tillräckligt med luft för en bra förbränning och håller samtidigt tätt.

Tack för ert engagemang! 🙌🏼

En fråga kring arbetstemp. Vad är en bra arbetstemperatur på pannan? Nu låg rökgastempen på runt 200 grader och själva pannan pendlade mellan 80-90 grader (fläkten slår ifrån vid 90).
 
H
G Grymsing skrev:
Men nu ni är det drag! 😄
När jag kikade lite på den vänstra rökgasfläkten så fanns det 5 olika lägen på den och den stod på högsta. Då trycker den ut rök genom sotluckorna. Så jag drog ner fläkten till läge 2 och då gav den tillräckligt med luft för en bra förbränning och håller samtidigt tätt.

Tack för ert engagemang! 🙌🏼

En fråga kring arbetstemp. Vad är en bra arbetstemperatur på pannan? Nu låg rökgastempen på runt 200 grader och själva pannan pendlade mellan 80-90 grader (fläkten slår ifrån vid 90).
Hur är statusen på keramiken i pannan?
 
H H-Thomasson skrev:
Hur är statusen på keramiken i pannan?
Den ser bra och hel ut i mina ögon. Har tyvärr ingen bild på det just nu. Hur ser man om den är dålig?
 
H
G Grymsing skrev:
Den ser bra och hel ut i mina ögon. Har tyvärr ingen bild på det just nu. Hur ser man om den är dålig?
Lägg upp bild här. Alltid någon som har en likadan som kan hjälpa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.