Vi har problem med att det verkar vara stopp i avflödet från tvättmaskinen, efter varje tvätt måste vi öppna filterluckan och tömma ut vatten. Vi har haft rörmokare här som inte kunde hitta något fel i utloppet och trodde det satt längre ner i stammen, men nu har vi även gjort en stamspolning och problemet kvarstår. Vi har även hunnit byta tvättmaskin, och det är alltså exakt samma med den helt nya som den gamla som fanns när vi köpte huset. Självklart kollar vi filtret och rengör vid behov, men i och med att det görs så ofta blir det aldrig igensatt.

Nu vet jag inte vad nästa steg kan vara, något stämmer ju inte i och med att det är såhär. Det har också gradvis blivit värre, när vi flyttade in räckte det att tömma manuellt ibland. Någon som har några ideer på vad det kan vara?
 
Det skulle kunna vara något främmande föremål som någon har råkat spola ner i en toalettstol, t ex en tandborste som har fastnat i en böj på avloppsröret. När jag köpte min högtryckstvätt för länge sedan fick jag med en spolslang för avloppsrör. Denna har jag aldrig behövs använda. Att den ligger på hyllan och är redo räcker tydligen långt 😄

Vi har en renslucka i garagegolvet där avloppsröret passerar på sin väg ut ur huset. Under vår skaftväg finns det 3 luckor med möjlighet att spola. Spolslangen är utformad så att den spolar bakåt vilket hjälper till att driva slangen framåt samt skickar eventuella föremål mot stället där man matar in slangen. Det är lämpligt att mata in slangen utifrån i riktning mot huset.

En annan möjlighet är att hyra en kamera för avloppsrör eller betala någon för en sådan undersökning. Har man otur kan det vara en rörskarv som har delat på sig eller rötter som har växt in i röret.
 
T TommyC skrev:
Det skulle kunna vara något främmande föremål som någon har råkat spola ner i en toalettstol, t ex en tandborste som har fastnat i en böj på avloppsröret. När jag köpte min högtryckstvätt för länge sedan fick jag med en spolslang för avloppsrör. Denna har jag aldrig behövs använda. Att den ligger på hyllan och är redo räcker tydligen långt 😄

Vi har en renslucka i garagegolvet där avloppsröret passerar på sin väg ut ur huset. Under vår skaftväg finns det 3 luckor med möjlighet att spola. Spolslangen är utformad så att den spolar bakåt vilket hjälper till att driva slangen framåt samt skickar eventuella föremål mot stället där man matar in slangen. Det är lämpligt att mata in slangen utifrån i riktning mot huset.

En annan möjlighet är att hyra en kamera för avloppsrör eller betala någon för en sådan undersökning. Har man otur kan det vara en rörskarv som har delat på sig eller rötter som har växt in i röret.
Ja, vi misstänker framförallt att det sitter något hinder, men eftersom vi nu nyligen haft hit en firma som högtrycksspolade rören så borde det inte åtgärdats då? Enligt hantverkaren var det välbehövligt med spolning men efter rann allt på bra. Vi kunde ju kostat på oss att de kollade med kamera och filmade när de ändå var här... Rötter är det i alla fall inte, tvättmaskinen står på övervåningen. 😊 Spolkillen sade att om det fortsätter krångla kan det vara vattenlåset, men som sagt har vi haft annan hantverkare som kollade det tidigare.
 
Ja, när de spolade så borde de ha upptäckt om det fanns något hinder men det rann bra så det talar emot något främmande föremål i röret. I vattenlåsen samlas mycket hårstrån som gör att de sätter igen. Fyll handfatet och kontrollera hur snabbt det töms. Sätt en hink under vattenlåset och lossa koppen längst ner på vattenlåset om flödet är dåligt, är det mycket hår där så kan det vara enklast att plocka isär hela vattenlåset och rensa ordentligt.

Avloppsrör brukar ha en luftning som går upp på taket. Om luftningen är igentäppt så kan flödet bli dåligt. Då kan det även bli problem med att vattenlås töms på vatten och avloppslukt läcker igenom de tomma vattenlåsen.
 
Kan alltså vattenlåset i handfatet påverka tvättmaskinen? För det rinner alltmer trögt där och vi planerar rensa det idag. Jag har bara inte tänkt att det kan hänga ihop?
 
Utloppet från tvättmaskin/diskmaskin kan anslutas till en nippel ovanför vattenlåset till handfat. Finns det en golvbrunn så kan utloppet ledas till en spilltratt som leder vattnet via ett plaströr ner till golvbrunnen eller direkt till plaströr (utan spilltratt) som går ner till golvbrunnen.
 
T TommyC skrev:
Utloppet från tvättmaskin/diskmaskin kan anslutas till en nippel ovanför vattenlåset till handfat. Finns det en golvbrunn så kan utloppet ledas till en spilltratt som leder vattnet via ett plaströr ner till golvbrunnen eller direkt till plaströr (utan spilltratt) som går ner till golvbrunnen.
Så här ser det ut hos oss!
 
  • Under diskbänk: rör, vattenlås, skåpluckans gångjärn, blommigt skåpinredning, grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni ett vattenlås högre upp på det vita röret? Lägg gärna in fler bilder så kanske någon kan ge bättre råd.
 
T TommyC skrev:
Har ni ett vattenlås högre upp på det vita röret? Lägg gärna in fler bilder så kanske någon kan ge bättre råd.
Jepp, det här är kanske en lite mer informativ bild... Vitt rörinstallationssystem med flexibel slang ovanför handfat, tapet med bladmotiv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det skulle kunna vara Faluplast spilltratt med inbyggt vattenlås som in har. Den ska klara 1,2 liter per sekund. Kanske behöver vattenlåset göras rent?

[bild]

Bilden ovan kommer härifrån [länk]
Ja, tror att det är en sådan! Frågan är bara, är isärtagning och rensning något vi rimligen kan ge oss på själva eller behöver vi få hit ytterligare en rörmokare för detta?
 
MultiMan
Bara att ta isär och rengöra.

Jag hade inte velat ha utloppsslangen upp och ner i en sådan skarp böj utan något stöd eftersom sådana slang helt saknar armering. Den har ju flera vita ställen som tyder på materialutmattning och kan helt plötsligt vika sig så det blir stopp, eller börja läcka.

Alla tvättmaskiner jag köpt har kommit med en särskilt plastmojäng som man fäster slangen i och dels möjliggör att man fäster den någonstans samt ger en permanent mjuk böj. Den borde använts från början.

Exempel:

Grå plastkabelklämma med två öppningar mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det var en sådan monterad fram till rörmokaren var här för någon månad sedan, han tog bort den då han menade att den kunde stoppa flödet??? Är alltmer skeptisk till dennes kompetens, tror inte han rensade vattenlåset heller
 
MultiMan
Hur ska en sådan kunna stoppa flödet? Det är precis tvärtom då slangen inte längre kan vika sig, samt att det stabiliserar slangen vid de olika ryck som blir när maskinen börjar och slutar pumpa ut vatten.

Sa rörmokaren på det sättet hade även mitt förtroende för hans kunskaper minskat. Vattenlåset borde varit självklart för honom att kontrollera då det av naturliga skäl kan samlas en massa ludd och annat från en tvättmaskin.
 
  • Gilla
fisgris8 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.