Är det verkligen farligt att dricka/lagamat med varmvatten från kranen?
Borde inte eventuella farliga bakterier dö i beredaren.
och om farliga metaller lossnar pga varmvatten, borde man inte kunna se att varmvatten-rör i större utsträckning börjar läka?
 
Du kan väl testa ett tag men be läkarn om att vi vill se obduktionsrapporten
renoverarn
 
Jag har nästan jämnt tagit hett vatten när jag ska koka pasta, mm. Lever än. 40+
Men de flesta säger att det inte är bra, pga av nånting:rolleyes:.:)
 
Det fäller ut koppar i varmvatten har dom sagt mig, dessutom, har man sett hur mycket gucka och baggel det finns i gamla varmvattenberedare så vill man inte dricka det.
 
fast livsmedelsverket säger att du ska ha i dig 0,5 - 2 mg koppar om dagen=) så jag tvivlar starkt på att det är farligt, ett kopparvattenrör brukar ju hålla i minst 60 år så jag tror inte det kan lossna så mycke
 
Jag gillar inte ens tanken. Alla bakterier. Men att använda den till att koka med, har jag inget emot. Men då ska tempen upp till kokpunkten. Legionärsjukan vill jag inte dö av.
 
kamilenski skrev:
Jag gillar inte ens tanken. Alla bakterier. Men att använda den till att koka med, har jag inget emot. Men då ska tempen upp till kokpunkten. Legionärsjukan vill jag inte dö av.
Du dör ju inte av legionärssjukan genom att dricka det. Det är ju främst när man andas in bakterierna i vattendimman från tex duschen som man får ner dom i lungorna. :D Sen räcker det med en 60 grader för att döda det mesta, legionärerna betydligt mindre än så.
 
cem77 skrev:
Du dör ju inte av legionärssjukan genom att dricka det. Det är ju främst när man andas in bakterierna i vattendimman från tex duschen som man får ner dom i lungorna. :D Sen räcker det med en 60 grader för att döda det mesta, legionärerna betydligt mindre än så.
Du har rätt. Men om man dricker det, kan du vara 100% säker att inget händer?
Och jag vet många som håller ca 50 grader på vattnet! Sparar el. Dom tycker jag är galen med mina 85!
 
Jag tycker det är galet med mindre är 85-90, annars blir ju inget rent!
Dessutom så använder man väl inte koppar i rören numera när det finns pex och alupex ;)


kamilenski skrev:
Du har rätt. Men om man dricker det, kan du vara 100% säker att inget händer?
Och jag vet många som håller ca 50 grader på vattnet! Sparar el. Dom tycker jag är galen med mina 85!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.