Vi har köpt hus i skärgården i Östergötland. Gammal kåk, 2 våningar, smyggrund.

Röd träfasad, som är dålig nedtill. Ngt slags tegelimitations matta (typ masonit) har legat utanpå fasadbrädorna. Så läkten är bortplockad. Innanför fasadbrädor ligger tunn papp sedan timmer, ca 150- 200 mm, sedan tunn träfiber board på kanske 15 mm, direkt på timret, sedan tunn papp och tapet. Ibland plank istället som innervägg. Så inte mycket isolering.

Detta skall vara fritidshus april - oktober, med kanske några besök på vintern.
Det finns kaminer och el-element. Men verkar dumt att isolera och vinterbona för 100-tusentals kronor om det sen gäller ett par helger...

Så första frågan gäller isolering. Om fasaden kan räddas, så sparar man ju mycket tid o arbete. Insidans väggar behöver ändå ny ytskickt, tapet eller färg.

Finns en bra väggboard som andas som bara kan fästas upp på insidan och bli ny innervägg, kanske på 50 mm? Vill inte ha glasull, ångspärr i plast o dylikt. Jag tror på att med bra ventilation som tar ut fuktig innerluft sommarhalvåret så behövs ej ångspärr och så slipper man att en sätta plast i dessa gamla väggkonstruktioner.


Andra frågan är utvändig.
"Tegelmattan" skall bort. Alla säger ny fasad per automatik, men jag funderar på att reparera/byta de dåliga fasadbrädorna, spika på ny läkt över springorna och måla allt m falu rödfärg.

Men bräderna är dåliga nedtill, sista 200 mm. Jag överväger därför vad någon sagt är vanlig "norsk lösning": att kapa alla fasadbrädor ca 200 mm upp på väggen och lägga en bräda horisontellt som en krage längst ned. Om bara nederkant på fasadbrädorna är dåliga, varför byta hela brädan? En fråga blir hur övergång mellan stående fasadbrädor och läkt till den liggande brädan/brädorna skall göras. Droppplåt/list etc.? Kanske snedsåga. Det går att lösa tänker jag. Vet ej dock om det blir snyggt?

Som ni förstå vill jag inte överjobba. Jag har sett för många tomma vinterbonade sjöbodar med bara metspön i... Och behöver helt enkelt inte vinterbonat, men ändå ok klimat för hösten.

Tacksam för synpunkter och tips på isoleringsmaterial.
E
 
Följer då jag oxå skulle vilja ha svar på denna fråga
 
Hej Helt kort, vi har bestämt oss för att köra på, inte förbättra isoleringen, den får duga för sommarhus, och att göra modell med offerbräda, nedtill på fasaden. Modellen blir alltså att kapa fasadbrädorna ca 22 cm då bölottas nedersta timmret, syllen (?) den är dålig här och där så den får vi ta ut liute trä ifrån, där fyller vi i med impregnerade reglar. Skruvar fast. Fasadbrädorna snedsågas. Offerbrädan snedsågas upptill, dvs så den lutar utåt. lämnar 2 mm glipa mellan änden på fasadbrädorna och offerbrädan så att det torkar upp effektivare. Offerbrädan som också ligger mot timmret är ca 2 cm (minst tjockare än fasadbrädorna) så den kommer sticka ut, detta är för den skall stå på stenmuren, och sticka ut, åtminstone 1 cm så man kan få plats att på undersidan men att såga/ritsa en droppskåra liksom, så ej vatten rinner ned runt offerbrädan och smyger in mellan den och stengrunden.

Märker vi i framtiden att det tex drar för mycket i huset, blir för kallt, så luftvärmeväxlare och kanske ett tillägg invändigt...
 
Tycker ni gör helt rätt som bara byter det som är dåligt, och skippar onödig extraisolering i ett fritidshus. (y)

Om bredd (20 cm) på liggande panelen inte räcker till så går det fint att sätta en snedställd offerbräda nertill mot grunden, (t ex en 21x70, men gärna en kraftigare och profilerad för utseendets och hållbarhetens skull), och även i ovankant av den liggande panelen, som avslut/offerbräda/dropplist mot den stående panelen.

Se bara till att få ny vindpapp omlott med den gamla under panelen så bör det bli dragfritt. Det och väl drevat runt dörrar och fönster.

Finns ingen anledning med tryckt utbytesvirke i syllen.

Lycka till!
 
M
Sätt inte impregnerat virke på timret - impregnerat virke skall inte användas i bostäder, mest pga de problem som kan uppstå med lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.