Bor i ett äldre hus från 50-talet. På senare år har vi fått stopp i avloppet alldeles för ofta. Vi har haft ner kamera i rören och dom är så klart gamla och inte längre släta på insidan. Badrummet är i övrigt i bra skick så nån totalrenovering där är det inte behov av.

Nu till mina frågor.... Vilka alternativ finns? Om alla avlopp måste bytas vad innebär det rent praktiskt? Måste alla badrum, kök och tvättstuga rivas upp då??? Det låter hiskeligt dyrt i såna fall. Rören under husen är relativt lättillgängliga eftersom dom inte är ingjutna i nån platta.
 
Relining om du vill fixa alla rör.

Annars kan du byta en delmängd av rören. Gräv upp under huset och byt de rören, och så byter du rören till tvättstuga och badrum i samband med renovering senare.
 
kulle
Har du eget avlopp eller kommunalt ?
 
Hej
I skrivande stund relinas våra gamla gjutjärnsrör.
Vi resonerade som så att det som går att byta utan att bila golv/väggar ska/är bytt till nytt.
Vid renovering av ex badrum byts det som går till nytt.
Det ingjutna relinas.
Kostnaden blev ca 30kkr efter rot och håller detta i 20-30 så är vi nöjda och då är det inte heller vårt problem om rören ger upp.
Fredrik
 
kulle skrev:
Har du eget avlopp eller kommunalt ?
Kommunalt
 
Fredrik Å skrev:
Hej
I skrivande stund relinas våra gamla gjutjärnsrör.
Vi resonerade som så att det som går att byta utan att bila golv/väggar ska/är bytt till nytt.
Vid renovering av ex badrum byts det som går till nytt.
Det ingjutna relinas.
Kostnaden blev ca 30kkr efter rot och håller detta i 20-30 så är vi nöjda och då är det inte heller vårt problem om rören ger upp.
Fredrik
Jag har lite dålig koll ska erkännas, men jag tror att rören är ganska lätta att komma åt i vårt fall då dom är synliga om man tar sig in under huset. Om dom är lättåtkomliga är det vettigt att byta dom helt på dom ställena och sen skarva mot gamla delarna så man slipper bila golv och liknande?
 
Fredrik Å skrev:
Hej
I skrivande stund relinas våra gamla gjutjärnsrör.
Vi resonerade som så att det som går att byta utan att bila golv/väggar ska/är bytt till nytt.
Vid renovering av ex badrum byts det som går till nytt.
Det ingjutna relinas.
Kostnaden blev ca 30kkr efter rot och håller detta i 20-30 så är vi nöjda och då är det inte heller vårt problem om rören ger upp.
Fredrik
Det låter ju väldigt billigt jämfört med de andra priser jag sett. Kan du berätta mer (längd rör mm)?
 
Oj rörlängd vet jag inte.
Det är Proline vi anlitat.
Som sagt byt det du kan och relina resten är nog melodin om man inte ska slita ihjäl sig.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.