Märkte när vi flyttade in i vårt hus att det blev väldigt mycket fukt på insidan av fönstren på markplan (1-planshus). Noterade att de enda ventiler som fanns mot utsidan var en horisontell i ett skrymsle i köket och en horisontell (självdrag?) i badrummet. I källaren var det fullt med ventiler här och var. Monterade då i somras in fönsterventiler i 2 rum samt badrummet som enligt uppgift skulle bättra på ventilationen. Men noterar än att fönstren är väldigt fuktiga. Har börjat luckra upp färgen på vissa fönster och misstänker att det inte är så trevlig inomhusluft här.

Tidigare eldades det med olja i huset men upphörde vid sekelskiftet. Eldas sporadiskt i kamin, sen är ju köksfläkten påkopplad på skorstenen.

Skorstenar som inte används så ofta sägs ju påverka självdraget negativt. Har planer på att montera en fuktstyrd fläkt i badrummet. Kan det vara till hjälp att sätta in fler fönsterventiler, eller borra upp ett nytt hål för ventilation på markplan?

Sen finns det en anordning i anslutning till pannan från rökröret som brukar stå och fladdra när det blåser. Går att reglera så den inte kan fladdra, kan den ha någon stor påverkan på ventilationen i allmänhet?
 
  • Värmeväxlare med rökrör och en fladdrande anordning i ett pannrum, med ett skylt som säger "CENTRAL VÄRMEREGULERING".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en Paxfläkt i badrummet på konstantfart, har du gamla otäta fönster så är det allt du behöver göra.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
En fläkt på skorsten är nog den bäst lösningen. Då får du garanterat utsug i kök och badrum som systemet var tänkt att fungera från början.
 
Ulltand Ulltand skrev:
En fläkt på skorsten är nog den bäst lösningen. Då får du garanterat utsug i kök och badrum som systemet var tänkt att fungera från början.
Låter vettigt, men alltså är det något man sätter uppe vid skorstensmynningen i så fall? Eller nere vid gamla pannanslutningen?
 
K
Vi satte fresh fläktar i badrummen och
Installera tilluftsventiler i alla sovrum och V-Rum. Det hjälpte en hel del. Billig lösning.
 
B bradgard skrev:
Låter vettigt, men alltså är det något man sätter uppe vid skorstensmynningen i så fall? Eller nere vid gamla pannanslutningen?

Japp uppe på skorstenen.

Jag utgår ifrån att alla kanaler kommer upp i skorstenen.
 
K Erik Deste skrev:
Vi satte fresh fläktar i badrummen och
Installera tilluftsventiler i alla sovrum och V-Rum. Det hjälpte en hel del. Billig lösning.
Får jag undra vad ni har för fasad på erat hus? Vi har tegelfasad så jag blir lite osäker på hur man ska ta upp ett 10-12 cm stort hål (är väl en rimlig storlek påå ventil?) på lämpligt sätt utan att orsaka väggras :)...
 
K
B bradgard skrev:
Får jag undra vad ni har för fasad på erat hus? Vi har tegelfasad så jag blir lite osäker på hur man ska ta upp ett 10-12 cm stort hål (är väl en rimlig storlek påå ventil?) på lämpligt sätt utan att orsaka väggras :)...
Vi har både tegel och trä. Lyckligtvis hamnade alla ventiler på träfasaden, dock går det att borra upp hål i tegel men givetvis är det mer problem. Vi har 100mm (98mm) hål vilket är det vanligaste.
Oavsett vilken lösning du gör gällande frånluft så kommer du behöva sätta in tilluft, antingen via ventiler eller i fönstren (spaltventil).
 
Satte in tillluft i sovrummen och vardagsrum. Borrade ett 11cm stort hål rätt igenom mexitegel utan konstigheter.
Hyrde diamanhålsåg
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.