Vi har nyligen flyttat in i ett hus som vi besiktade och skrev papper på i februari. Huset är typiskt 80-tal med takpannor direkt på masonit (utan underliggande takpapp). Huset byggdes med oinredd vind och inreddes i början på 90-talet.

Sidvindarna saknade inspektionsluckor vid köpet så vi satte dit sådana för att besiktningsmannen skulle kunna komma åt att titta på sidvindarna. Han såg några enstaka svarta prickar i en av vindarna som han bedömde som lokal, mindre påväxt som sannolikt skulle bero på att fukt vid något tillfälle (t.ex. en storm) tagit sig in under pannorna och satt sig på masoniten och inget oroväckande.

Nu efter att vi flyttat in hade vi hantverkare på plats som upptäcker att isoleringen av sidovindarna är gjord med tät plast på båda sidorna om isoleringen, dvs diffusionsspärr saknas. Ett klåparjobb som den som inredde vinden har gjort och som besiktningsmannen inte noterat. Hade vi vetat detta hade vi naturligtvis mer grottat mer i hur hela vindsinredningen gjorts och jag är nu livrädd för vilka tokigheter som ligger dolda bakom väggarna. Prickarna har inte växt sen besiktningen iaf.

Nu i sommarvärmen upplever vi också att ventilationen (mekanisk frånluft) är obefintlig. Den verkar vara påslagen men totalt ineffektiv. Jag gissar att de tidigare ägarna aldrig rengjort eller servat ventilationen och att det säkert orsakar att frånluften är obefintlig och att ingen tilluft då fylls på. Jag börjar nu måla upp skräckbilder av att ventilationen har varit lika usel i tiotals år i kombination med en usel vindspåbyggnad och att det finns en massa skador som vi ännu inte upptäckt. Frågan är vilka skador det kan vara och hur vi bäst upptäcker dem.

Vi ska efter semestern ta upp en lucka för att komma åt det översta nockutrymmet (litet vindsutrymme) som vi inte tidigare varit in i och se över ventilationen. Jag har för länge sedan slutat sova och ser framför mig hur vi behöver riva huset trots att vi just nu inte har några skador. Känns som om jag kommer tömma min plånbok på oberoende konsulter som letar fel. De hade ju gjort större nytta i samband med köpet, men eftersom min besiktningsman bara hittade det han hittade såg jag inte behovet förrän jag själv började hitta mer (vi försöker reklamera besiktningen eftersom den uppenbarligen är uselt gjord).

Finns det några solskenshistorier där ni köpt hus som varit oventilerade länge och ändå sett hyggliga ut vid djupare dissektion? Eller konkreta tips på vad jag mer bör leta efter på egen hand

/Kristina - Månadens mest patetiska skribent
 
I de allra flesta fall är det ingen fara med diverse felaktiga utförande pga att det blir relativt varmt i konstruktionen.

Lägg upp bilder så får du säkert mer specifikt råd och åsikter.
 
K
Tät plast är en diffusionspärr. Problemet är att den sitter på båda sidor så att fukt inte kan ta sig ut. Jag hade inte varit så orolig för precis som larsbj skriver är det ofta relativt varmt i konstruktionen.

Det hade varit värre om det bara satt plast på utsidan!
Hur ser det ut på resten av snedtaket?
 
Vill påstå att den största delen av alla gamla hus har brister i både ventilation och isolering.
Vissa hus kan sakna både isolering och ventilation helt.

Vanligaste felet med mek.frånluft är förutom brist på underhåll stängda/igenbyggda tillluftventiler.

Glöm heller inte bort att huset du köpt är byggt efter de normer som gällde vid detta tillfälle.
 
Tusen tack för era svar! De lugnar en aning.

Vi vet inte hur det ser ut under resten av snedtaket, kanske kan vi se det ovanifrån när vi öppnar upp. Från sidovinden sett ser det ut som att plasten upphör, men svårt att se. Initialt kommer vi nu att perforera den yttre plasten, ta bort den eller byta den mot vindduk. Rädslan är vad vi ev hittar högre upp eller i andra delar och vilka åtgärder det kräver. Fuktteknikern som vi konsulterat såg det som positivt att inredningen av vinden skett 9 år efter byggnation så att virket hunnit torka upp. Hade det varit nybyggt hade riskerna varit större.

På nedervåningen finns tilluftsdon som är öppna i sovrum och v-rum, på ovanvåningen finns inga vad jag kan se (bara ett vädringsfönster i ett rum). Samma klåpare har sannolikt gjort detta som ägnat sig åt inplastningen. Just nu vänder sig magen av tanken på de tidigare ägarnas agerande. De har uppenbart inte underhållit något, det som är gjort verkar bara gjorts när nöden uppenbart krävt det och då av någon klåpare. Känns lite som att vad vi än rotar i så hittar vi nya tokigheter. Jag bara hoppas att barnen inte blir sjuka och att ekonomin och förhållandet klarar att fixa allt som vi upptäcker. Att prioritera bland felen och leva med sånt som är fel är rätt tungt.
 
Eftersom det nu regnar in i takfoten och taket är allmänt skraltigt kommer vi nu klä av huset utifrån ner till takstolarna för att lägga ett helt nytt tak. isolerbuntarna kan då kläs av utifrån och ersättas med vindduk. Håller tummarna för att ytterväggar och takstolar ser friska ut.
 
O
Oroa dig inte så mycket för hälsan! Det är inte hälsosamt!
Dålig ventilation är en ganska vanlig brist i många hem. Ett problem är att man ofta har dörrar stängda. Vilket gör att luften inte cirkulerar. Frånluften är en viktig komponent.
Att åtgärda ventilation behöver inte bli så kostsamt.
Frånluft i badrummet och tvättstugan... Tilluft i sovrum ich vardagsrum
 
Mekanisk frånluft och flera våningsplan har jag erfarenhet av att brukar bli ganska dåligt luftombyte på övre plan, på grund av termik/självdrag brukar övervåningens tilluftventiler/spaltventiler snarare bli frånluftventiler eller så står luften helt stilla. Lösningen brukar vara att justera in korrekt. spaltventiler på övervåning fullt öppna och nedervåningens spaltventiler något strypta.Se till att överluft finns även när innerdörrar till sovrum/toaletter/bad är stängda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.