Hej!

Efter att ha flyttat till en nyrenoverad lägenhet upptäckte vi illalukt i ett av rummen. Vi fick då reda på att orsaken till renoveringen hade varit omfattande mögelangrepp, förmodat orsakat av att fukt kommit in utifrån (det är nedre botten i ett suteränghus från 77). Man har dränerat om och bytt golv till sk nivell-golv som är ventilerade, dock ej i detta rum. Efter att hyresvärden rivit upp golvet och ockulärbesiktigat menar man att betongen var torr och virket fint, dock med en stark lukt av mögel som försvann när virket togs bort (ej impregnerat virke). Lägenheten känns dåligt ventilerad och i vårt sovrum (som ligger vägg i vägg med det rum som luktade) blir våra sängkläder fuktiga. Man avser byta till nivell-golv även i dessa två rum.

Min fråga är om man kan vara säker på att det inte var mögel eller fukt genom ockulärbesikting samt vad orsaken kan tänkas vara till att det blir fuktigt i textiler i vårt sovrum om det nu är "torrt". Jag undrar också varför det rum som luktade illa gjorde det (tagit lukt från annat angripet virke?) och varför det plötsligt känns som en tropisk regnskog därinne sedan man bytte golven (så var det inte från början). Tilläggas kan att detta rum har konstaterat dålig ventilation då det helt saknar fönster men att man planerar ventiler i dörren.

Jag är allergiker och oroar mig ganska mycket för detta...

Tack på förhand!

/Elodie
 
Nu är jag ingen expert på fukt. Men det låter ju som det dels är stor avdunstning i rummen ifråga kombinerat med dålig ventilation, och det ger fuktig luft.

Det finns relativt enkla och billiga luftfuktighetsmätare. Vad som är rimliga värden från en sådan utrustning vet jag inte. Men det finns andra här som kan svara på det.

Ärligt talat så skulle jag inte vilja bo i en källarvåning, och framförallt inte om jag hade allergibesvär.
 
Det här med lukt kan vara supersvårt att lokalisera, och visst kan materialen ta lukt från en annan luktkälla.
Av erfarenhet skulle jag råda er att kontakta något seriöst företag som kan mäta och ge förslag på hur ni kan ventilera och var ventilationen ska placeras. Tyvärr vill många företag, bl.a Anticimex, ofta kränga prylar och "fuktutredningar" till svindyra priser, så kolla runt och jämför!
Vi anlitade Ljungby fuktkontroll och sanering, inte gratis men väldigt seriöst och kunnigt. Där fick man en tydlig förklaring till varför de tyckte att ditt och datt skulle göras.

Lycka till!
 
Är det hyresrätt du har så tycker ja du ska låta hyresvärden sköta det, för fukt/skadetekniker ä dyrt. Och dom brukar sällan vilja göra saker i hyresrätt utan kontakt med värden. Om dom ska byta till ventilerade golv så hoppas man väl att dom fuktmäter innan dom lägger de nya golvet, men grejen med ventilerade golv ä ju samtidigt att ventilera bort t.ex markfukt o dålig lukt, o andra olägenheter man inte vill ha kvar inne. Hos den fastighetsägaren ja jobbar mot har vi ett område byggt på 80-talet där man på 90-talet fick lägga ventilerade golv pga att flytspacklet gav lukt när det blev fuktigt, och dels förhöjd markfukt i sutterängdelarna. Och på köpet upptäckte ma flera år senare kraftigt minskade radonvärden, gämfört med grannområdet där man byggde samtidigt, dock brf så ytterst få där har gjort liknande åtgärd så man kunde jämföra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.