Har en bastu i källaren där det oftast blir väldigt torr luft och man känner sig mer bränd än svettig. Hygrometern säger oftast 30-35% fukt, men vet ej hur väl den stämmer.
Får tyvärr lätt baksug så kall luft strömmar in utifrån, det finns i nuläget en ventil högt placerad mot yttervägg och en spalt under bastudörren, se bild.

Det sitter även en paxfläkt i duschutrymmet utanför. Efter att ha läst runt lite borde jag i teorin stänga ventilen mot ytterväggen och sätta in en ny ventil som mynnar i duschutrymmet istället, korrekt?

Pga kakel är den enda lämpliga placering ungefär över bastudörren. Kommer detta funka om jag även drar ett spirorör eller liknande som mynnar under sittlaven (kanske uppe till vänster i bild?). Andra förslag tas med gläjde emot :)

Kan nämna att vi har allmänt dålig ventilation i huset också, saknar några inluftsventiler rent allmänt vilket nog skapar undertryck.

Tack på förhand!
 
  • Enkel planskiss över bastu med utmärkta positioner för bastuaggregat, ventil, sittlav, dusch och paxfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för aggregat? Stenmängd? Sitter PAX fläkt i vägg mellan bastu och dusch? (Ser så ut på ritningen) nu har du maskinell frånluftsventilation via badrummet och om du inte har tilgång til ersättningsluft til badrummet från något annat håll så tas all luft som PAX fläkten drar ut från badet via väggventilen i bastun. Det tror jag gör att ugnen går på fullt och gör att det uplevs obehagligt.
Har du i tillägg lite sten i aggregatet så förstärks detta Då du inte har värmelagrande kapacitet och luften kommer genom aggregatet väldigt överuphettat.
Du kan ha väggventilen ut, men den måste kunna stängas och bara öppnas vid behov.
Frånluft diagonalt längst bort från aggregat i tak/högt på vägg- skal ledas til badet(spirorör t.ex)
I tillägg bör du se til att det kan komma ersättningsluft till badrummet t.ex via glipa under badrumsdörr.
Mvh
Sakke
 
Hur mycket vatten häller du på aggregatet? I bastun vill man väl ha uppemot 100% fukt?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur mycket vatten häller du på aggregatet? I bastun vill man väl ha uppemot 100% fukt?
Ööhhh, nej.
80grader celsius och 100% luftfuktighet blir olidligt. Man kan känna på det just efter badkastning- det svider i huden kortvarigt när dampen stiger från aggregatet. Resultat av så hög luftfuktighet kan du googla med "sauna VM en dog". Man blir alltså fort överuphetttad pga att svettning inte klarar att avkyla huden(ingen evaporstion vid 100% luftfuktighet). Riktigt nog var det högre temp men luftfuktigheten hölls på nästan 100 för att det skulle svida och vara obehagligt.

mvh
Sakke
 
Redigerat:
D drsakke skrev:
Vad är det för aggregat? Stenmängd? Sitter PAX fläkt i vägg mellan bastu och dusch? (Ser så ut på ritningen) nu har du maskinell frånluftsventilation via badrummet och om du inte har tilgång til ersättningsluft til badrummet från något annat håll så tas all luft som PAX fläkten drar ut från badet via väggventilen i bastun. Det tror jag gör att ugnen går på fullt och gör att det uplevs obehagligt.
Har du i tillägg lite sten i aggregatet så förstärks detta Då du inte har värmelagrande kapacitet och luften kommer genom aggregatet väldigt överuphettat.
Du kan ha väggventilen ut, men den måste kunna stängas och bara öppnas vid behov.
Frånluft diagonalt längst bort från aggregat i tak/högt på vägg- skal ledas til badet(spirorör t.ex)
I tillägg bör du se til att det kan komma ersättningsluft till badrummet t.ex via glipa under badrumsdörr.
Mvh
Sakke
Tack för ditt engagemang sakke ☺️
För att svara på dina frågor:
D drsakke skrev:
Vad är det för aggregat? Stenmängd? Sitter PAX fläkt i vägg mellan bastu och dusch? (Ser så ut på ritningen) nu har du maskinell frånluftsventilation via badrummet och om du inte har tilgång til ersättningsluft til badrummet från något annat håll så tas all luft som PAX fläkten drar ut från badet via väggventilen i bastun. Det tror jag gör att ugnen går på fullt och gör att det uplevs obehagligt.
Har du i tillägg lite sten i aggregatet så förstärks detta Då du inte har värmelagrande kapacitet och luften kommer genom aggregatet väldigt överuphettat.
Du kan ha väggventilen ut, men den måste kunna stängas och bara öppnas vid behov.
Frånluft diagonalt längst bort från aggregat i tak/högt på vägg- skal ledas til badet(spirorör t.ex)
I tillägg bör du se til att det kan komma ersättningsluft till badrummet t.ex via glipa under badrumsdörr.
Mvh
Sakke
Det är ett gammalt UPO aggregat, troligtvis tidigt 70-tal. Har bytt sten så det finns gott om det.
PAX-fläkten sitter i duschutrymmet och mynnar ut i friska luften, den gör inget med bastuns luft.

Så det första jag borde testa är att öppna upp massa fönster nästa gång jag bastar, då borde luften åtminstone gå rätt och inte bakvägen in i bastun, visst?

Sen borde jag även då sätta spirorör enligt bifogad bild. Röret kommer då gå invändigt i bastun men det menar du alltså att det funkar? Om jag då stänger ventilen mot ytterväggen (det sitter en lucka nu så den går att stänga helt) så kommer luften gå in under bastudörren och ut genom spiroröret?
 
  • Schematisk ritning av bastu med aggregat, sittlavar, dusch, PAX-fläkt och ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Man ska inte ha utomhusluft in i bastun. Man vill ha tilluft från rummet bredvid (badrum) somm mynnar ut i närheten av aggregatet. Helst under aggregatet. Då får man bra drag och all tillyft värms upp när den passerar aggregatet. Frånluften ska sitta sned mittemot tilluften, dvs högst upp på andra sidan bastun. Då tvingar man luften att cirkulera genom hela bastun. Frånluften ska mynna ut i samma utrymme.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Ja, du kan testa med att reducera undertrycket på badet.
menar at det ska fungera ja. Men det kan också vara en kombination av saker, t.ex kan aggregatet ha för låg effekt så att den går för varm-möjligt att det är dags att byta aggregat? När du säger att det är ett gammalt ett från -70 talet så kan det ju vara at om den är termostatstyrd så sitter termostaten på aggregatet långt ner och blir kall av luften som faller ned mot golv från friskluftsinntaget.
Mvh
Sakke
 
harry73 harry73 skrev:
Man ska inte ha utomhusluft in i bastun. Man vill ha tilluft från rummet bredvid (badrum) somm mynnar ut i närheten av aggregatet. Helst under aggregatet. Då får man bra drag och all tillyft värms upp när den passerar aggregatet. Frånluften ska sitta sned mittemot tilluften, dvs högst upp på andra sidan bastun. Då tvingar man luften att cirkulera genom hela bastun. Frånluften ska mynna ut i samma utrymme.
bara för att diskutera (inser ju att jag snackar litegrann mot mig själv här)

Varför inte? Hur gör man i en fristående (eluppvärmd) bastu då? Är ju i grunden enig i att det oftast inte är optimalt, men huvudorsaken är värme-ekonomi och sekundärt ev. Problem med varmgång i aggregatet på grund av t.ex nedkylning av termostat eller för stort värmeforlust-men dessa problemen kan man lösa.
har gjort detta själv på ganska så samma sätt som det är löst i TS:s bastu och det fungerade utmärkt. (Har också direkt friskluft utifrån i min nuvarande(vedeldade) bastu-dock på golvet direkt vid sidan av ugnen). Men då hade jag ganska så överdimensionerad aggregat med 90kg sten. (Samt termostat och ventil placerade med tanke på lösningen)
Det är inga problem i alla fall att bara ha den där så länge den går att stänga helt och att den är det iaf under upvärmningsfasen.

mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Ja, du kan testa med att reducera undertrycket på badet.
menar at det ska fungera ja. Men det kan också vara en kombination av saker, t.ex kan aggregatet ha för låg effekt så att den går för varm-möjligt att det är dags att byta aggregat? När du säger att det är ett gammalt ett från -70 talet så kan det ju vara at om den är termostatstyrd så sitter termostaten på aggregatet långt ner och blir kall av luften som faller ned mot golv från friskluftsinntaget.
Mvh
Sakke
Jag testar detta nästa bastubad och sen tar jag det därifrån, förhoppningsvis blir det bättre. :)
Angående aggregaget så visst, det är gammalt. men det känns som att det funkar som det ska. Termostaten sitter högt upp, så ingen risk att bli nerkyld. Tempen stämmer rätt bra med vad jag ställer in också, har en sån gammal Tylö-panel där man sätter temp..
 
R Rikard.s skrev:
Jag testar detta nästa bastubad och sen tar jag det därifrån, förhoppningsvis blir det bättre. :)
Angående aggregaget så visst, det är gammalt. men det känns som att det funkar som det ska. Termostaten sitter högt upp, så ingen risk att bli nerkyld. Tempen stämmer rätt bra med vad jag ställer in också, har en sån gammal Tylö-panel där man sätter temp..
ok, men du kan ju kolla maxeffekten på den, det kan som sagt vara at den är underdimensionerad och då kan det vara så att aggregatet går väldigt varmt för att hålla tempen i rummet-det kan bidra.
Mvh
Sakke
 
R Rikard.s skrev:
äldigt torr luft och man känner sig mer bränd än svettig.
Ett oljebrännarmunstycke kopplat på vatten ger en fuktig bastumiljö.
Välj inte ett för stort bara om du inte skall ha ångbastu 1 a 2 gallon 80 grader att testa med.
6458850_1.jpg
 
Ett problem så som här är sällan problem med luftfuktighet i sig. Har man 80 grader och ökar luftfuktigheten til högt nivå så tror jag det inte blir bättre.
Kanske sänka badtemperaturen i bastun med 10 grader?
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Har man 80 grader och ökar luftfuktigheten
Dåligt uttryckt av mig. 80 grader avsåg spridningsvinkel på munstycket.
Du har rätt 60 grader kan tom vara mycket när man fuktar upp bastun.
Jag råkade sätta in ett för stort på ett badhus och damerna kunde ej gå in i bastun då det blev för varmt med för hög luftfuktighet.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Ööhhh, nej.
80grader celsius och 100% luftfuktighet blir olidligt.
Ja, jag föredrar 65-70 grader och hög luftfuktighet, torrbastu är vidrigt.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.