Vi har inrett övervåningen och i samband med det installerat radiatorer i ett 2-rörssystem, på nedervåningen så är det 1-rörssystem.

Nu när det är kallare så har vi 16c inomhus och VP har en framledningstemp på 59C, den ligger normalt på ca 40C men nu försöker den nå en innetemp på 20C och värmer då vattnet mer.

På nedervåningen så är radiatorerna uppdelade i 3 slingor, när vi satte in trappan till övervåningen så tog vi bort en radiator och satte dit en ny radiator efter trappan var monterad.

I samband med att vi tog bort och pluggade rören vid monteringen av trappan så fick samma fenomen som nu dvs en slinga som är iskall efter radiatorn vid trappan.

Det känns som att vattnet vänder vid den nya radiatorn vid trappan..

Kan rörmockarna har förväxlat framledning och returrör och det orsakar problemet?
 
F Fredrik Borekull skrev:
Vi har inrett övervåningen och i samband med det installerat radiatorer i ett 2-rörssystem, på nedervåningen så är det 1-rörssystem.

Nu när det är kallare så har vi 16c inomhus och VP har en framledningstemp på 59C, den ligger normalt på ca 40C men nu försöker den nå en innetemp på 20C och värmer då vattnet mer.

På nedervåningen så är radiatorerna uppdelade i 3 slingor, när vi satte in trappan till övervåningen så tog vi bort en radiator och satte dit en ny radiator efter trappan var monterad.

I samband med att vi tog bort och pluggade rören vid monteringen av trappan så fick samma fenomen som nu dvs en slinga som är iskall efter radiatorn vid trappan.

Det känns som att vattnet vänder vid den nya radiatorn vid trappan..

Kan rörmockarna har förväxlat framledning och returrör och det orsakar problemet?
Ta en bild på radiatorkopplet. Nere och uppe vilket rör är varmast osv.
 
T Tompafix skrev:
Ta en bild på radiatorkopplet. Nere och uppe vilket rör är varmast osv.
Värmerörsanslutning med meter och reglage mot en vägg i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda rören är kalla, radiatorn som sitter före denna är till hälften varm och radiatorerna som sitter efter är iskalla.

Övriga radiatorer i huset får värme inkl övervåningen
 
F Fredrik Borekull skrev:
[bild]

Båda rören är kalla, radiatorn som sitter före denna är till hälften varm och radiatorerna som sitter efter är iskalla.

Övriga radiatorer i huset får värme inkl övervåningen
Okej. Du har samma element som jag.
Röret från radiatorn innan ska gå in i den övre, kolla det först.
Om det är rätt kopplat så gör sedan detta:
Ta bort det röda plastknoppen. Skruva sedan ned insektskruven i botten ( medurs). Skruva sedan upp skruven 4.5 varv ( moturs) Börja med detta och återkom

Edit. Med elementet innan så menade jag det elementet som är varmt.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Okej. Du har samma element som jag.
Röret från radiatorn innan ska gå in i den övre, kolla det först.
Om det är rätt kopplat så gör sedan detta:
Ta bort det röda plastknoppen. Skruva sedan ned insektskruven i botten ( medurs). Skruva sedan upp skruven 4.5 varv ( moturs) Börja med detta och återkom

Edit. Med elementet innan så menade jag det elementet som är varmt.

Det är rätt kopplat och jag har vridit på allt.

Jag stängde av radiatorn som sitter innan och nu har jag värme på detta.

Dock har jag en slinga som är helt kall, jag blir inte klok på detta.

Slinga 3 på ritningen är den som är kall.

Ritning över värmeslingor i en byggnad med märkningen "SLINGA 3" som referens till inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fredrik Borekull skrev:
Det är rätt kopplat och jag har vridit på allt.

Jag stängde av radiatorn som sitter innan och nu har jag värme på detta.

Dock har jag en slinga som är helt kall, jag blir inte klok på detta.

Slinga 3 på ritningen är den som är kall.

[bild]
Har läst om några som fått problem när de blandat enrörs med tvårörs. Det går lättare för vattnet att ta sig via tvårörs då motståndet är mindre där. Det kan tydligen behövas en extra pump till enrörs. Kan du stänga av flödet till tvårörs på något sätt? Om det funkar nere då så ligger felet i det.
 
T Tompafix skrev:
Har läst om några som fått problem när de blandat enrörs med tvårörs. Det går lättare för vattnet att ta sig via tvårörs då motståndet är mindre där. Det kan tydligen behövas en extra pump till enrörs. Kan du stänga av flödet till tvårörs på något sätt? Om det funkar nere då så ligger felet i det.

En extra pump? Det borde väl räcka med flödesreglering på 2-rörsystemet isåfall?
 
F Fredrik Borekull skrev:
En extra pump? Det borde väl räcka med flödesreglering på 2-rörsystemet isåfall?
Det kanske det gör, men läst här på forumet om att ibland kan det krävas.

Men kanske värt att prova att stänga av om du kan och testa.
 
Redigerat:
@jonaserik verkar ha koll på detta med enrörs och tvårörs i ett och samma system.
 
T Tompafix skrev:
@jonaserik verkar ha koll på detta med enrörs och tvårörs i ett och samma system.

Har nu kört med stängda termostater i 12 tim.. iskallt på övervåningen och 1 element på nedervåningen som hettat upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.