hej!
Jag lyckas inte få upp värmen på sekundärsidan mer än ca 25 grader trots att primärsidan ligger på över 40 grader.
Misstänkte termostaten så jag tog bort den och motionerade ventilen. Har testat olika hastighet på cirkpumpen samt att ställa upp maxbegränsningen ( svarta ratten)
Nån som har något tips?
 
  • Värmesystemets blandningsventil med termostaten borttagen, cirkulationspump och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna ventilen (insex) som finns under locket på det som pekar ner med vinkel mot klockan 5 i bild. Ju mer öppen ju mindre återcirkulering av returen.
 
Du menar dom insex som ställer om mellan ettrörs å tvårörs system?
ska jag skruva på inre eller yttre insex?
 
Nu läser jag ditt svar igen. Du menar att jag ska skruva bort täcklocket på själv LK grejen i mitten? Kommer det inte att läcka vstten?
 
VVS-installation med markering runt insex injusteringsventil nära högra slangen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej den som pekar ner med vinkel. Den bredvid den högra slangen. Där under finns en insex injusteringventil. Öppna insexan under locket lite. Inte helt öppen för då försvinner hela shuntingen
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Tack jag hittade. Skumt nog så var skruven maximalt utskruvad. Hade gissat att det innebär minimal shuntning?
Jag testar att skruva in den lite...
 
Satte en termometer på röret. Nu har tempen stigit så jag har 30 grader ut på golvet
Krävdes nöstan att jag skruva ventilen i botten dock.
Stort tack för hjälpen !!!
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Ah självklart skruva in ska det vara. Tänkte lite för fort.
 
Jag har samma shunt i badrummet och har alltid undrat varför det inte går att få upp värmen mer. Nu vet jag! Tack båda två, det funkade för mig med.
 
B
Är det så att den snedställda justerskruven alltså inte ska vara fullt utskruvad? Jag får ingen ordning på min värme, och där har jag följt manualen där det står att den ska skruvas ut efter att lutning utförts.

:thinking:
 
Om det är den skruven som justerar shuntingen så fungerar det så att ju mer utskruvad ju mer kall returvatten återgår till framledningen.

Förenklat: Skruvas in = varmare, Skruvas ut = kallare.
 
B
Så om den är fullt inskruvad går allt vatten från returen på sekundären tillbaka till primärslingan men om den är maximalt utskruvad cirkulerar bara sekundärslingan kallvatten?
 
Hej, vet ngn var motsvarande ventil sitter på LKs m60n? Den ser lite annorlunda ut och jag får inte heller ut så mycket värme. Å andra sidan har jag inte lärt mig den än då den är ny sedan några dagar..

//WSP
 
Hjälpte det verkligen att skruva in den? Enligt LK ska man skruva ut den för värmare retur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.