Hej, har en fundering gällande varmvattenberedare. Har en Thermia i huset men tycker ej vi får bra värme i den om man t.ex skall tappa upp ett bad i badrummet. Dvs vattnet blir ej så hett. Jag har först tänkt att det kanske är blandaren som det är fel på, men testade även att köra enbart varmvatten i köket. Till en början kändes det som vattnet var på väg mot ”hett” men sjönk sedan i temp och blev aldrig riktigt varmt.

Så jag funderar nu om någon kan komma med tips vad det kan vara som orsakar detta?
 
har lite liknande problem hos mig, och här är det blandningsventilen precis efter varmvattenberedaren som är boven i dramat.
vad står den på hos dig? och vad står VVB:n på?
 
major_tom major_tom skrev:
har lite liknande problem hos mig, och här är det blandningsventilen precis efter varmvattenberedaren som är boven i dramat.
vad står den på hos dig? och vad står VVB:n på?
Oj. Är helt novis på VVB, så var hittar jag blandningsventilen? =) VVB:n står på 80 grader
 
brukar finnas en ratt inte allt för långt ifrån VVB:n som det tex kan stå 35-65 på, det är blandningsventilen. prova att vrida den så långt åt det varma hållet som möjligt.
 
major_tom major_tom skrev:
brukar finnas en ratt inte allt för långt ifrån VVB:n som det tex kan stå 35-65 på. prova att vrida den så långt åt det varma hållet som möjligt.
Fint. Skall kolla upp det imorgon få se. Tack för input. Återkommer med resultat
 
låter bra. det kan också bara vara ett plus och minustecken på ratten, det är lite olika.
 
N Nygge72 skrev:
Har en Thermia i huset men tycker ej vi får bra värme i den om man t.ex skall tappa upp ett bad i badrummet. Dvs vattnet blir ej så hett.
Hur har du skruvat termostatratten?
Den går väl att ställa in mellan ca 40 0ch 80 grader.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur har du skruvat termostatratten?
Den går väl att ställa in mellan ca 40 0ch 80 grader.
Den har jag ökat till 80 tidigare utan resultat
 
En bra test är också att känna på varmvattenröret direkt där det kommer ut från VVB:n.
Varning : kan vara mycket het ! (80°)
Om det röret blir kallt, så ligger felet i VVB och blir det hett, så ligger felet någonstans därefter.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En bra test är också att känna på varmvattenröret direkt där det kommer ut från VVB:n.
Varning : kan vara mycket het ! (80°)
Om det röret blir kallt, så ligger felet i VVB och blir det hett, så ligger felet någonstans därefter.
Kanonbra input. Bra att ringa in var problemet ligger
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En bra test är också att känna på varmvattenröret direkt där det kommer ut från VVB:n.
Varning : kan vara mycket het ! (80°)
Om det röret blir kallt, så ligger felet i VVB och blir det hett, så ligger felet någonstans därefter.
Röret där är kallt. Höjde dock upp tempen vid rören med få se om det gör någon skillnad.

Om det är VVB då finns några tips vad felet kan vara?
 
N Nygge72 skrev:
Röret där är kallt. Höjde dock upp tempen vid rören med få se om det gör någon skillnad.

Om det är VVB då finns några tips vad felet kan vara?
Följ länken i inlägg 11
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Följ länken i inlägg 11
Hmmm dock börjar det komma värme på röret nu sen jag ändrade termostaten som sitter på röret. Vilket är konstigt med tanke på att den ej var avstängd, så då borde ju röret redan vara varmt kan jag tycka
 
Krilleman Krilleman skrev:
Topptips av @HasseTeknik ! (y)

Röret som tar varmvatten från toppen är ett vanligt fenomen att det går av...
Läs mer i mitt tidigare inlägg här:
[länk]
Tackar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.