Hej, jag bifogar även bild om min fråga.

Flyttade in i januari 2022 till ett äldre hus där utbyggnaden har vattenburen golvvärme (vilket är kök, tvrum och toa) och resterande del av huset har vattenburna radiatorer (drivs på luft-vatten-värmepump).

Nu när det är kallt så har jag märkt att golvvärmen inte presterar som förväntat. Med alla termostater öppna för alla radiatorer och golvvärme får jag bra värme i huset (med automatiken på värmepumpen igång, utegivare), förutom i de rum där golvvärmesystemet finns. Då var det ca 20 i radiatorrummen (som vi vill) men endast 17 i golvvärmerummen.

Enda sättet jag lyckats få upp temperaturen på golvvärmen och en någorlunda jämn temperatur i huset är om jag strypt alla radiatorer till ca hälften vid termostaterna. Endast då blir det godtagbar temperatur i golvvärmerummen, men då har jag också fått öka framledningstemperaturen på värmepumpen vilket känns väldigt energiineffektivt.

T.ex. idag är det -8 grader ute, 17 grader i golvvärmerummen, 20 grader resterande rum, värmepumpen har måltemperatur 50 grader. Alla termostater öppna.

Jag undrar om det är något på golvvärmesystemet jag kan justera enligt bild? Detta är enda stället jag kommer åt endast golvvärmen. De vita plastkopparna högst upp är öppna så mycket det går och ventilen under kopparna är masserad och utdragen till max. Kom även med andra synpunkter eller ideer om ni har.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Vattenledningar och ventiler inne i en byggnad, synliga mot vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det på bilden är bara golvvärmefördelare, någonstans måste det sitta en golvvärmeshunt med cirkulationspump.
Golvvärmeshunten reglerar ner varmt radiatorvatten till en temperatur som är lämplig för golvvärmen.

Med tanke på hur fördelarna ser ut så finns det risk att ventilerna har fastnat i nästan stängt läge.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det på bilden är bara golvvärmefördelare, någonstans måste det sitta en golvvärmeshunt med cirkulationspump.
Golvvärmeshunten reglerar ner varmt radiatorvatten till en temperatur som är lämplig för golvvärmen.

Med tanke på hur fördelarna ser ut så finns det risk att ventilerna har fastnat i nästan stängt läge.
Tusen tack, bara att få reda på att det är fördelaren var skönt att få bekräftat.

Har kollat i källaren under tilldelaren och finner ingen shunt till endast golvvärmeslingan. Det verkar som att golvvärmeslingan är samma som radiatorslingan då de går i samma ledning tills att de delas upp med en T-koppling utan att det shuntas där. Så samma temperatur går ut till radiatorerna som golvvärmen ser det ut som. Vilket kan stämma, men faktiska värmen i rummet skiljer sig åt. Kanske helt enkelt för dåligt dimensionerat system i golvvärmerummen?

Hursom, över den gamla oanvända oljepannan finner jag denna ledning enligt bild. Ska handtaget här i grönt vara öppet? Finner inget annat ställe där någon blandning sker förutom vid shuntventilen som fördelar mellan acktank och värmeslingan.
 
  • Värmerörsinstallation med isolering, ventiler och flödesriktningar markerade i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är ett högtemperatursystem (i grund och botten) samt manuell shuntventil till radiatorerna så går det inte att ha högt flöde på golvvärmeslingorna, för då hade slangarna och golvet blivit alldeles för varma.
 
Heltokigt att det saknas golvvärmeshunt. Man ska ha lägre temperatur och högt flöde i golvslingorna för att värmen ska sprida sig jämnt över alla ytor. Hur är cirkulationspumpen inkopplad egentligen? Pumpar den verkligen ut till hela systemet med tanke på hur rören är dragna?
 
J Josth skrev:
Heltokigt att det saknas golvvärmeshunt. Man ska ha lägre temperatur och högt flöde i golvslingorna för att värmen ska sprida sig jämnt över alla ytor. Hur är cirkulationspumpen inkopplad egentligen? Pumpar den verkligen ut till hela systemet med tanke på hur rören är dragna?
Det sitter en cirkulationspump i själva värmepumpen i källaren som är på högsta flödet. Flödet fördelas sedan till acktank + värmeslinga. Värmeslingan grenar sedan ut sig till:
1. Golvvärme
2. Radiatorer undervåning
3. Radiatorer övervåning

Mellan värmepumpen och förgreningen finns inget mer förutom min förra bild där man kan se ledningar från oanvända oljepannan. Laddar upp bild på hur det ser ut från värmepumpen.

Inser nog att jag bara får strypa flödet i de andra ledningarna så att det blir jämn temperatur i huset ä
 
  • Ett pannrum med värmesystem, vattenvärmare, rörledningar och en blå dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.