M
Äger ett renoveringsobjekt från 1946 med träfasad, fd dödsbo med bristande underhåll överallt det senaste decenniet eller så. Fasadfärgen har börjat flagna på utsatta ställen men ser ok ut på större delen av fasaden. Tänkte måla till våren men funderar nu på att istället vänta 1-2 år och byta all panel och även tilläggsisolera när ekonomin tillåter. Vad tror ni om det? Finns det några stora risker med detta utöver att befintlig panel förstörs/ruttnar?
 
Om det är luftspalt bakom så skulle jag säga att det är i princip ofarligt. Enda undantaget är runt fönster och andra liknande saker vars egen hälsa bygger mycket på att det runtom mår bra och fungerar som det ska. Men om det idag är såpass bra att en enkel ommålning skulle rädda det så dröjer det många år tills dess att du behöver oroa dig om planen ändå är att byta ut panelen.
 
Staffans2000
Det är nästan säkert ingen luftspalt, utan spikat direkt mot mot tjärpapp.
Att tilläggsisolera en panel som egentligen bara behöver målas, är ekonomiskt en tvivelaktig lösning. Själv hade jag målat till våren.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Min tanke är att nya bräder är av sämre kvalitet?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Staffans2000
Precis.
 
M Muuuuurtin skrev:
Fasadfärgen har börjat flagna på utsatta ställen
Färgen på den tiden var gjord av en massa mums som blyoxider kopparoxider zinkoxider mm
Odla inget Ekologiskt rakt nedan fasaddroppet!
Men prova att hugg med en kniv vart som helst även där färgen flagnat (y)
Jag är säker på att du inga alger har på fasaden. Och när du stryker på ett nytt lager till våren inte kommer att få.(y)
Det är antagligen lufttorkat virke (stenhårt) och inte ångat o torkat.
 
M
Är väldigt säker på att det inte är luftspalt nu när jag kollade på det, precis som du säger Staffan2000. Däremot misstänker jag att huset är målat med någon modernare färg på senare år. Läst en del om att vissa moderna diffusionstäta färger på fasad utan luftspalt inte är helt lyckat. Vad riskerar jag om så är fallet? Hur vanligt är det att väggen bakom ruttnar eller får skador?

Lutar att måla om till våren/sommaren sen som ni är inne på, i värsta fall byta fasad men kanske då skippa tilläggsisolering. Men det blir ju jobbigt om jag måste lägga till en luftspalt på en eventuell ny träfasad dock.
 
M
Här är en bild på fasaden från i somras förresten
 
  • Sommarbild av en husfasad med ljusgrå stående panel, vita fönster och svart tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju fint ut på bilden, men är det målat någon extra gång en meter nertill?
 
M
K Kurtivan skrev:
Det ser ju fint ut på bilden, men är det målat någon extra gång en meter nertill?
Yep, precis. Förra ägaren (dödsboet) kunde inte stå på stege senaste åren, så det blev bara målat så högt upp han nådde. Fasaden flagnar dock på många ställen som inte syns på håll, ser typ ut som plastfärg som släpper
 
N
M Muuuuurtin skrev:
Här är en bild på fasaden från i somras förresten
Haha finns bättre pengar att lägga på än att tilläggsisolera. Va fan är de med folk nu för tiden? Vem vill ni imponera på grannen lr????
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Haha finns bättre pengar att lägga på än att tilläggsisolera. Va fan är de med folk nu för tiden? Vem vill ni imponera på grannen lr????
VA?
 
Det är nog lugnt att vänta och tillägsisolera. Gör du det så skulle jag även överväga att tillägsisolera grunden och se över fönstren. Dvs ta ett helhetsgrepp om klimatskalet.
 
N
K Kurtivan skrev:
VA?
Ja allt ska vara helt nytt..
 
N Nybergzzz skrev:
Ja allt ska vara helt nytt..
Vad menar du, är du ironisk eller vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.