Hej,

vi har haft Thermex Integrata lift bänkfläkt med kolfilter i snart två år i vårt nya hus.

Är dock besviken på sugförmågan och större delen av oset fortsätter uppåt. Har dock en teori att det är luftflödet i vårt hus som skapar detta problem.

Vårt kök har tilluft framför köksön i form av spaltventiler (men även en fönsterdörr som ofta är öppen) samt frånluftsventil bakom köksön. Utsläppen från fläkten sker i golvnivå bakom köksön. Se bild. kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tycker det verkar som att luftflödet i köket gör att oset hela tiden ligger bakåt i köket dvs från fläkten.

Några tips på vad man kan göra?
 
Blir det bättre om du öppnar ett fönster och startar fläkten 5min innan matlagning? Isf är det tilluften som spökar.
Hjälper inte det, så är det flödet genom bänkfläkten.

Förenklat ;)
 
Bänkfläkt, jösses, den får man mer se som en accessoar än fläkt.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
corre skrev:
Blir det bättre om du öppnar ett fönster och startar fläkten 5min innan matlagning? Isf är det tilluften som spökar.
Hjälper inte det, så är det flödet genom bänkfläkten.

Förenklat ;)
Det är en kolfilterfläkt. Tilluften spelar ingen roll eftersom fläktens utblås går tillbaka till köket.

TS, bänkfläkten presterar dåligt. Bäst förutsättningar får fläkten om du startar den 5 min innan du börjar laga mat på hällen, en luftström som hjälper oset till fläkten skapas då.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tyvärr är många nya moderna köksfläktar inte bra . En fläkt ska om den ska funka bra sitta på vägg ovanför spis , många nya är mer för utseende än funktion .
 
Att genom design försöka bryta mot naturlagarna har aldrig funkat speciellt bra.
Varm luft stiger. Att försöka få den att gå neråt på ett bra sätt går men då krävs helst en efterbrännkammare till en JA 37 Viggen under din spis för få detta konststycke att lyckas.

Jag har sett en hel del sådana där fläktar när man varit i nybyggda villor, men jag har aldrig sett någon som fungerar.
De är inte till för att användas, de är bara till för att köpas.
 
Tack för förslaget med att starta upp innan.

Är väl medveten om att detta inte var det bästa valet funktionsmässigt...det var dock ingen höjdare att hänga en fläktkåpa mitt i ryggåstaket - designmässigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.