Hej!
Vi installerade förra hösten en FH35 i mitt radhus. Det är tre plan i souteräng, ca 40 m2 på varje plan. Trappan är placerad i mitten av huset och är öppen. Installatören valde samma placering som för tidigare pump, dvs längst ner i huset mot yttervägg, ca 4 meter från trappan, och varnade för att värmen eventuellt inte skulle nå ända upp på plan tre. Nu till problemet.

Redan i vintras märkte vi att värmen inte nådde upp på de övre planen, alltså inte ens till markplan. När man går upp i trappen är det som ett lock halvvägs upp i första trappan. I vintras kunde vi mäta en temperaturskillnad på ca 10 grader på morgnarna, och lite mindre senare på dagen. Nu pratar vi 23 grader längst ner och 14-15 grader på entréplan när fläkten stått på manuell nivå 3 hela natten. Vi har haft element på på översta planet men blev även tvungna att ha elementen på mellanplanet på hög värme.
Igår satte vi på AC:n för att försöka få ner inomhustemperaturen, och får exakt samma problem. Behaglig temperatur längst ner och som ett lock i trappen och tropisk hetta i övriga huset.

Nu börjar vi bli oroliga för vintern och ifrågasätta om det var värt att installera en pump för väldigt mycket pengar när bara "källaren" blir varm. Finns det några lösningar på vårt problem?

Har funderingar på hur mycket ventilationen påverkar. Vi har mekanisk frånluft och inga tilluftsventiler, planen är att sätta in såna i vardagsrum/sovrum. Påverkar detta?

Tack på förhand,
 
Kör full fart på fläkten och försök styra luftflödet uppför trappan. Testa att öka temperaturen ytterligare.
Värmer själv övervåningen med likadan pump utan problem trots ogynnsam placering och rejält med kallras. Varm luft stiger ju.
Att få upp kyla kan ni tyvärr glömma. Kall-luften stannar kvar nere.
 
A
FH'n kan man ju styra vänster och höger sida individuellt, prova att ställ ena sidan rakt ut och den andra auto. Samt som ovan högre fläkthastighet.
Kylan som sagt var, kan man inte få upp utan ytterligare fläktar i trapphuset.
 
Hos oss sprider sig värmen mycket bra upp till andravåningen.

Kylan är dock helt kört. Är som att gå upp i ett växthus, man känner verkligen gränszonen i trappan.
 
Googla inversion. Kanske får ni upp mer varmluft på våning 2 och 3 om ni bättrar ventilationen i huset så att luften rör sig mer och förhindrar att den kalla luften på ovanvåningarna lägger sig som ett lock i trappen. Jag har också sett någon rekommendera en tropikfläkt i trappen, ställd på att lyfta luften och därmed slå sönder "inversionslocket". Jag är ingen expert på området, men detta är vad jag kunnat läsa mig till. Hoppas det fixar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.