Hej!
Har nyligen blivit husägare till ett gammalt (tidigt 1900-tal och delvis förmodligen äldre) hus på 100 kvm, 2 plan. Drömmer om en kamin. Idag inspekterades murstock av sotare. (Huset värms upp av elpanna med vattenburna element samt Luftluftvärmepump.) Skorstenens status: Kanal 1: för liten för kamin samt en tegelsten mellan kanal 1 och 2 var borta. Kanal 2: ok, kanal 3: används till ventilation (samt fågelbo under detta), kanal 4: igenproppad av fågelbo långt ner. Skorsten är visst inte murad med tegelstenar ”omlott” utan staplade uppepå varandra. I källaren igenmålade luckor samt gjort hål 10 cm diameter (oklart varför) i murstock.
Alla ytor gick inte att inspektera längs murstocken men det såg bra ut på vinden t ex. Men verkar vara hålutrymme mellan murstock och rum på övervåningen som inte går att se in i.
Säkerhet framför allt för mig när det gäller eld. Är det då en ny skorsten i stål till kaminen som är lämpligast? Bättre än att sätta in rör i skorstenen? Är det en väldigt stor skillnad i kostnad på dessa två alternativ? (6-7 meter skorsten behövs)
(Mest av allt skulle jag vilja riva hela skorstenen och låta en ny muras upp men det låter sig ju inte alls göras utifrån den ekonomi jag har att utgå ifrån så klart.)
Hoppas någon har någon klok tanke, läser med intresse det som skrivs total novis som jag är!
 
Går det att få ned slang eller stålrör öht?

Att riva en skorsten innebär förmodligen en massa damm och sot.

Minns när jag rev en havererad kakelugn. Vi byggde tält ut mot fönster.

Om det nu bedöms vara genomförbart, så kanske en Isokern dubbelmantlad skorsten vore ett alternativ?
Monterade själv en sån 2003. Gick riktigt bra.

Har funkat perfekt sedan dess till min stora täljstensugn. Den är enda uppvärmningskällan i mitt hus, året runt.
 
  • Gilla
Helen111
  • Laddar…
I gamla hus kan skorstenen vara bärande. Typ upplag för bjälklag och liknande. Värt en tanke innan rivning påbörjas.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Börja med att kolla denna tråd.
[länk]
Jätteintressant att läsa och imponerande att så många fixar skorstensrenovering själva. Tror inte denna lösning aktuell för mig däremot.
 
R Räknenisse skrev:
I gamla hus kan skorstenen vara bärande. Typ upplag för bjälklag och liknande. Värt en tanke innan rivning påbörjas.
Tack för råd! Rivning kommer inte bli aktuell i mitt fall men om det blir någon gång i framtiden ska jag ta det i beaktande!
 
H Hybro skrev:
Går det att få ned slang eller stålrör öht?

Att riva en skorsten innebär förmodligen en massa damm och sot.

Minns när jag rev en havererad kakelugn. Vi byggde tält ut mot fönster.

Om det nu bedöms vara genomförbart, så kanske en Isokern dubbelmantlad skorsten vore ett alternativ?
Monterade själv en sån 2003. Gick riktigt bra.

Har funkat perfekt sedan dess till min stora täljstensugn. Den är enda uppvärmningskällan i mitt hus, året runt.
Tack för svar!
Ja enligt sotaren var det möjligt att sätta in ett rör i kanal nr 2.
En sådan skorsten verkar ju smart! Jag ska ha det i åtanke om det någon gång i framtiden blir aktuellt. I nuläget är det rör i befintlig skorsten eller ny stålskorsten till kamin som jag funderar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.