Hej,

Har en Effecta lambda 60 sedan okt 2011 som har funkat bra förutom kvalite' på plåt och keramik!
Har redan bytt keramik på undre lucka +ny brännkammare! Nu har även keramiken och plåtdetaljen till sekundärluften i eldstaden totalt havererat efter 3500 timmar!!! Skall man verkligen behöva lägga så mycket pengar på slitdelar efter så kort tid! Jag är dessutom väldigt noga med veden jag eldar med.
Undrar om någon annan upplevt samma problem! Ungefär hur länge skall keramik hålla vid normal eldning?

mvh Jocke
 
Jag har en 35:a som gått orörd i de delarna sen 2008, bör hålla >10 år som det ser ut nu. Enda delen jag gjort om så att den ska hålla "för evigt" är plåtbaljan vid förbränningszonen/utloppet undertill. Vet inte om det skiljer så mycket på storlekarna eller om de försämrat kvaliten fram till din installation, verkar iaf dåligt när du ändå skött den vettigt.
 
Tack för svaret , skall ringa effecta imorgon!
 
Har också en 35:a som gått sen 2009. Kanske den lägre effekten som gör det?

GK100: Vad har du gjort med plåtbaljan?
 
solvalla skrev:
Har också en 35:a som gått sen 2009. Kanske den lägre effekten som gör det?

GK100: Vad har du gjort med plåtbaljan?
Jag har bara tillverkat en liknande av bättre plåtmaterial. Men samtidigt gjorde jag en "insats" som ligger i den med tvärställda lite i längsriktningen vridna plåtar dvs lite virvelverkan. Dessa fogade mot en innerplåt som följer ytterbaljan men med 5 mm luftspalt så den yttre isoleras lite och insatsen som är lättare går fort upp i drifttemp.

Kan vara kul att labba lite och ta parametrarna ät fysikaliskt rätt håll när man ändå får smida en ny balja.
 
  • Gilla
AORster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.