Jag har fått en dålig lukt från avloppet i badrummet. Vet inte ritkigt vad det kommer ifrån. Jag har testat med kaustiksoda och spolat rent med vatten men ingenting hjälper. Doften kommer från hålet där röret från handfatet går ner. Jag har tagit bort röret och det kommer dålig lukt och det blåser även upp lite luft från hålet. Det gör att lukten sprids en hel del. Vad kan luften komma ifrån och vad kan jag göra åt det?
 
Vanligt fel. Kolla att tätmassan runt insticket i avloppsröret är tät. Ibland kan man trycka fast den så det blir tätt. Vanligtvis är den mjuk. Annars får du köpa en burk avloppskitt. Det brukar bli likadant runt toastolen.
 
Tätmassan runt insticket i avloppsröret? Vart ska det sitta?
Är det vanligt att det blåser lite luft upp ur hålet?
 
Massan skall täta mellan röret i golvet och det instuckna röret från tvättstället. Finns det ingen massa där så är detta felet. Från avloppet luktar det alltid. Det ät därför det finns vattenlås (klumpen med skruvar under tvättstället).
 
Hm det finns ingen massa. Men det är en tjock grå grej på röret som går ner i hålet som tätat anatar jag. För det är tajt när jag trycker ner det. Men ska det finnas en massa också?
 
Nej, den skall fungera som tätning. Kontrollera att det är tätt. Blåser det måste det vara fel. Jag antar det är vatten i vattenlåset, eller stanklåset som det kallas på Åland.
 
Alltså det blåser inte upp ur handfatet. Men när jag tar bort röret så blåser det upp ur hålet.
Jag är inte ritktigt med på vart vattenlåset sitter.
 
Kommer stanken från rörskarven så är de inte tät... Som tidigare påpekats så behöver den tätas.
Sedan måste du lova att aldrig mer använda kausiksoda. :)
 
Om du kan känna minsta luftström när röret sitter i hålet så testa och droppa lite vatten blandat med diskmedel och se om det bubblar, om det gör det så läcker det upp avloppsluft där. Det kitt som sitter runt röret kan ha blivit gammalt, då blir det hårt och torrt.

Rengör röret och köp sedan en liten burk med sanitetskitt:

http://www.vvsobadrum.se/ror--rordelar/tatningsdetaljer/sanitetskitt-c-575-1.aspx

Rulla sedan ut en "orm" som du sedan lägger runt röret som en ring, tryck till så den sluter tätt runt röret. För sedam ner röret i hålet och se till att kittet är tillräckligt tjockt för att sluta tätt mellan rör och hål.
 
Luften du känner blåser upp ur avloppet måste vara från avluftningen som bör gå ut över taket. Inget konstigt att luft kommer ner där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.