Hej. Vi har renoverat torpargrunden under huset, grävt ur, grusat, lagt markplast, tätat grunden och stoppat in en adsorptionsavfuktare. Under huset finns ingen dålig lukt längre.

Under köket har vi en 5m² matkällare. Den grävde vi också ur och lade plast mot backen. Den har inga ventiler mot övriga grunden så i matkällare är det inte något undertryck. Det finns två ventiler ut genom muren. Matkällare ligger i ett hörn under huset och ventilerna är på var sin yttervägg.

Problemet... Det luktar jord i matkällare, och den lukten stiger upp i huset. Jag har ett litet element som håller cirka 10 grader nu under vintern och en kondensavfuktare. Avfuktaren får jag tömma på en liter vatten varje dag (var kommer fukten ifrån?). Ventilerna är stängda och den relativa fuktigheten är runt 60% med avfuktaren på.

Öppnar jag ventilerna så minskar lukten. Men då blir det väldigt kallt i matkällaren (bor i norrbotten) och fuktigheten stiger. Inkommande vatten går även in genom matkällaren och riskerar att frysa om jag öppnar ventilerna.

Hur löser jag detta och varför luktar det? Provade idag att sätta in en ventilationsfläkt som skapar undertryck i matkällare. Nu luktar det ingenting runt luckan till källaren så troligtvis tar den bort lukten från huset. Men ska man verkligen behöva ha undertryck i det utrymmet?

Mitt hopp är ju att kunna använda matkällare till det den är till för. Men som det är nu handlar det bara om att försöka hålla nere fuktigheten och få bort lukten...
 
Vad har ni för ventillationssystem huset?
Finns det några tätningslisten på luckan ner till matkällaren?

För att hitta otätheter mellan matkällaren och bostaden så kan man lägga en färgrökampull i matkällaren och se vart det stiger upp rök.
Rökampuller kan man bla köpa från ventilationsfirmor.
 
Demmpa skrev:
Vad har ni för ventillationssystem huset?
Finns det några tätningslisten på luckan ner till matkällaren?

För att hitta otätheter mellan matkällaren och bostaden så kan man lägga en färgrökampull i matkällaren och se vart det stiger upp rök.
Rökampuller kan man bla köpa från ventilationsfirmor.
Det är självdragsventilation i huset. Tätningslisten är gammal. Absolut värt ett försök att byta den och leta övriga ställen där det är otätt. Kan man tillsluta väl och få bort lukten så är det ju bra. Men helst skulle man ju vilja få en neutral lukt i källaren, dvs hitta anledningen till lukten.
 
Bilder?
Är det luft och fukttätt mellan plasten och alla fyra väggarna?
Är alla fyra väggarna luft & fukttäta?

Har ni/tidigare ägare bytt och/eller tätar i/runt fönster?
Har ni/tidigare ägare tätat fasaden något?

Hur ser det ut med tilluftsdon i bostaden?

Det låter som om det är otätt mellan marken och matkällaren samt att det är för lite tilluft i bostaden jämfört med hur mycket frånluft det är.
 
Tack för svar :)

Luft och fukttätt är det mellan plast och mark i källaren. Alla fyra väggar i källaren var luft och fukttätt innan jag öppnade en ventil och började köra undertrycksfläkten. Den relativa fuktigheten sjönk från 60% till 49% när jag slog igång fläkten... Och lukten från källaren hamnar nu utanför huset :)

Tidigare ägare har bytt till treglasfönster. Fasaden är nog inte tätad.

Tilluftsdon är en bristvara. Finns en nere, och den går ut bakom brädfodringen. Kommer in luft, ja. Men inte lika mycket antar jag som om den gått ut i det fria.

På övervåningen finns det ett tilluftsdon och den är inne i en stängd garderob. I sovrum, vardagsrum finns inga.

Frånluft är fläkten i köket på nedervåningen samt en ventil på murstocken på övervåningen. Jag inser när jag skriver detta att jag borde montera fler inluftsdon...
 
  • Gilla
Emrolla
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.