Vi har just köpt ett 1,5 plans hus. Vid visningarna och vid besiktningen uppmärksammades ingen konstig lukt men nu när de flyttat och vi har tillgång till det tomma huset tycker jag det luktar lite skumt då man kommer in i hallen. Det är ingen direkt mögellukt utan snarare ngt tung sötaktig lukt. Vi renoverar nu och spacklar/målar om allt samt byter ytskikt såsom tex golv. De förra ägarna har bytt syllarna runtom hela huset för 2 år sedan och nu när vi plockar bort allt från väggarna och även golven märker vi att bakom listerna är det mesta fogat med silikon. Nu börjar vi ju bli mer än misstänksamma, varför skulle man foga alla genomföringar med silikon, för att täppa till hålen så lukten inte ska märkas eller? Vad gör vi nu? Finns det mögel i huset eller är det bara lukten sonm är kvar sedan syllbytet. Är isåfall lukten ockå farlig eller är det bara då det finns mögel? Finns det något man kan göra åt saken? Förhoppningsvis försvinner stora detlar av lukten nu då vi förnyar ytskicken.
 
Det första jag kommer att tänka på är om de använt tryckinpregnerat virke till syllen? Det lär lukta rätt ordentligt när det blir fuktigt och brukar avrådas från.
Fogandet med silikon verkar onekligen lite mysko. Läge att höra av sig till säljaren och fråga!
Hoppas ni kommer till klarhet!
 
De syllar som satt där innan bytet var ju tryckta därför luktade de. De nya som är ditsatta är såklart inte tryckta och vi har gjort fuktmätningar på dem och det finns ingen fukt alls någonstans. Kan lukten från de gamla syllarna sitta kvar i tex isoleringen/asfaboarden så pass länge som 2 år?
 
Jag har för mig att råttor som legat och dött i väggarna kan lukta surt/sött, nån som kan bekräfta det?
 
Jo, men lukten försvinner efter 3-4 veckor och i denna sommarvärme borde det gå fortare.
 
Besiktigades huset innan köpet? Inga anmärkningar från bes.mannen? Är det mögel el.likn är det väl ett dolt fel? Kolla med ditt försäkringsbolag, ofta kan man få dit en besiktningsman som kan "leta" mögel.
 
haddirajan skrev:
Jag har för mig att råttor som legat och dött i väggarna kan lukta surt/sött, nån som kan bekräfta det?
Ja, råttor och möss luktar rent för jävligt. Kolla i proppskåpen, där kan de bli elektrifierade.
 
flaxe skrev:
..Nu börjar vi ju bli mer än misstänksamma, varför skulle man foga alla genomföringar med silikon, för att täppa till hålen så lukten inte ska märkas eller? ..
En anledning till att foga alla genomföringar kan var att minska risken för att radongas letar sig in från grunden. Enligt den principen så ska man täta alla genomföringar så gott det går då markradonet kommer in i huset just via genomföringar och andra otätheter.

Om det är så kan tätningarna kanske var gjorda i god tro(om man inte gjort en radonmätning som inte nämnts..)

-Luktade det 'skumt' redan innan ni började med renoveringen?
(Tänkte bara om det kan vara ngt nytt byggmaterial som bidrar med lukten?)
 
petepete skrev:
Ja, råttor och möss luktar rent för jävligt. Kolla i proppskåpen, där kan de bli elektrifierade.
På råttfronten tror jag det är lugnt :). Har kollat proppskåpet också...

Som svar på Sne4: Ja det luktade skumt innan vi började men då vi var på visningen märkte vi det inte eftersom man vet ju inte hur det luktar hemma hos folk. Alla människor har ju olika lukt hemma hos sig beroende på hygien, matlagning osv.

Svar till Sccarber: huset besiktigades utan anmärkning och ingen lukt observerades av besiktningsmannen. Vi har dock själva efter vidare undersökningar sett att luftningen av takfoten vid anslutning mellan hus och garage är obefintlig och sanningen att säga så är det nog när man sticker upp huvet i takfoten som det luktar mest. Borde inte besiktningsmannen noterat det, han hade tillgång till flera luckor upp till takfoten? Vi har iallafall skrivit en skrivelse till honom där vi reklamerar den besiktning som är gjord och nu får vi se vad som händer. Det lutar åt att vi får installera någon slags mekanisk ventilation på vinden och på något sätt skapa ett övertryck i huset så eventuell lukt från vind/väggar inte kommer inåt.

Lukten i huset är nu nästan borta inomhus för nu har vi ju bytt ytskikten och dessutom haft alla fönster öppna i flera veckors tid. Tyvärr kanske lukten kommer tillbaka nu när det blir vinter då man inte kan ha allt öppet pga kylan. Efter att ett par personer varit där (han som bytt syllen samt en fuktexpert) och luktat så tycker ingen av dem att det luktar mögel direkt utan snarare gammalt och instängt. Förhoppningsvis vädras lukten ut så småningom om vi löser luftningen på vinden på ett bra sätt.
 
Vill inte skrämma upp dig , men kan det vara så att syllens lukt har vandrat genom väggen upp i takfoten och luktskadat den.
 
Hur gick det sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.