Nyblivna ägare av ett enplanshus med ett litet källarförråd i souteräng. Byggår 2001.

I källarförråden så luktar det dåligt, lite unket och ganska påtaglig "källarlukt".
Murad källare med lecablock och tyvärr har jag inte hunnit riva ut mer för att inspektera men det är gipsskivor och kanske även träreglar bakom. Såg plast/ångspärr direkt efter lecablocken.

Utrymmet kommer för alltid vara av förrådskaraktär men unket ska det inte lukta!

Ska man verkligen ha ångspärr efter lecablocken?

I princip pratar vi om fyra ytterväggar och vad är då korrekt byggteknik samt materialval för att motverka och hindra fukt och luktproblem?

Kakla väggarna? Stålreglar och minerit? Nakna lecablock? Annat?

Finns en tilluftsventil i rummet samt två små fönster och ytterdörr.
 
Redigerat:
Vad har du för temperatur och luftfuktighet i källaren?

Första året vi ägde huset så hade vi ca 15 grader i källarförrådet, då luktade det unket, men sedan vi höjde till ca 19 grader så är det sällan källarlukt. Efter att vi satte in FTX-ventillation (som täcker hela huset) så har all källarlukt försvunnit.
 
Akahigi
Vad har du för ventilation, är dörrarna till rummet täta?
 
Tack för svaren.

Måste förtydliga lite. Det är ett källarrum med enbart ingång utifrån.
Ingen värmekälla i rummet.

Kollade mer idag och ser ut som följer:

Utifrån->in:
Lecablock
Mineralull/glasfiber-isolering (luftspalt)
Träregel efter denna isolering och luftspalt, alltså ingen träregel dikt mot lecablocken.
Ångspärr/plastfolie
Gipsskiva

Några skruvar långt ner på gipsskivorna har rostat, tyder på fukt inifrån rummet?

Finns inget regnskydd med mera över dörren har fuktskador på insidan. Speciellt övre delen av dörren. Tror inte dörren stått öppen vid regn utan att regn piskat mot fasaden och dörren, låter det troligt?

Uitfrån sett ligger alla om dörrens vägg i princip under mark eller täckta av schaktmassor, ligger i souterängplan och övriga huset har platta på mark.

Ställa in luftavfuktare, är det ens lönt?
 
Redigerat:
Tillutftventilen gör väll inte så mycket nytta om luften inte sugs ut någon stans, dvs med bara en tilluftsventil i ett övrigt tätt utrymme så får du ingen utbyte av luften. Sen kan det ju vara fler saker som är galet också..
 
Organiska material mot en källaryttervägg innebär en ganska hög risk för problem, inte minst om utrymmet varken är uppvärmt eller särskilt väl ventilerat. Vore jag du skulle jag nog öppna upp åtminstone en av de uppreglade väggarna och noggrant studera hur det ser ut därinne.
 
EndZone skrev:
Organiska material mot en källaryttervägg innebär en ganska hög risk för problem, inte minst om utrymmet varken är uppvärmt eller särskilt väl ventilerat. Vore jag du skulle jag nog öppna upp åtminstone en av de uppreglade väggarna och noggrant studera hur det ser ut därinne.
Absolut.
Hur bygger man upp en sund vägg?

luftspalt
stålreglar
isolering (vad tar man här?)
plastfolie?
gipsskivor?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.