Har 2 toaletter nybyggda för 3 år sen.
Vattenlås rengjorda (klorin)
Luktar från tvättställen när man borstar tänderna med vattnet på
Bra övertryck märker jag,när man tar bort vattenlåset blåser det friskt in.
Har ju funkat i några år.
Har dock satt in en badrumsfläkt,men en klen sådan så den borde det inte var.
Tips
Alla övriga brunnar rensade
 
P perstorp.. skrev:
Har 2 toaletter nybyggda för 3 år sen.
Vattenlås rengjorda (klorin)
Luktar från tvättställen när man borstar tänderna med vattnet på
Bra övertryck märker jag,när man tar bort vattenlåset blåser det friskt in.
Har ju funkat i några år.
Har dock satt in en badrumsfläkt,men en klen sådan så den borde det inte var.
Tips
Alla övriga brunnar rensade
Fungerar samtliga vattenlås i dina 2 toaletter, så finns det ingen möjlighet för unken lukt från avloppsstammen att komma upp i rummet..
Något måste vara fel.....Luftläckage?...Torrlagd golvbrunn ?...Trasigt vattenlås?.

Har du någon avluftning på avloppet?
 
Allt nytt för 3 år sen.
med ny luftning upp på taket.
nya golvbrunnar o alla nya avlopps rör nya i huset.
Mesta lukten kommer när man spolar.
Verkar vara högt övertryck.
Ska nog ta hit en spolbil i vecka o börja där.
 
avloppen rensade o blötlagda i klorin.
skiner så du kan spegla dig :)
Har tagit bort snåls polningen på toan oxå då jag tror vissa varelser i familjen kör
på fel knapp när 2:an e gjord.
 
P perstorp.. skrev:
Mesta lukten kommer när man spolar.
Ja, ditt fall är avvikande.

Just att det kommer när du spolar tyder ju på att vattenlåset "tätar" på väldigt kort "yta".
Pröva att dra upp 50mm röret som går ner i avloppet 3-4 cm, och samtidigt använder du dom 3-4 cm med att "höja" vattenlåset upp emot undersida handfat.

D.v.s handfatet har ju en "bottenventil", på undersidan av den bottenventilen sitter gängor där oftast ett rakt vitt rör går rakt nedåt ner i vattenlåset.
Det röret ska gå djupare ner i vattenlåset.

Bifogar en paintbild jag ritade nu.

Instruktionsbild för justering av vattenlås höjd till 3-4 cm för att förhindra luftgenomströmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Så har e det
 
  • Handfat, toalett, blommigt tapet, toalettpappershållare, rörledningar, hygienutrymme, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hand håller en vit vattenlås framför en röd handfat, tapeter med lövmönster, silverfärgade rör och kranar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ner 4 cm
 
  • Vitt avloppsrör, vattenlås över röd hink, tumstock, blommig tapet, kromade vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett inre rör
 
  • Röd hink under vit vattenledningsavstängning, blå tejprulle, blommig tapet, toalettpapper i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt att när man tar av vattenlåset så blåser det friskt på en.
bra övertryck
 
Det märkliga är att vi fick toaletterna byggda 2019 och inga större problem på några år.
Tätat ena stolen med kit då det kom lukt från en.
Har bokat en spolbil på torsdag med kamera koll.

Läste i annat inlägg

Vattnet rinner långsamt = stopp i avloppet (ÖVERTRYCK)
Vattenlåset töms o det luktar unket = vacuumventil behövs (UNDERTRYCK)
 
Redigerat:
P perstorp.. skrev:
et märkliga är att vi fick toaletterna byggda 2019 och inga större problem på några år.
Tätat ena stolen med kit då det kom lukt från en.
Har bokat en spolbil på torsdag med kamera koll.
Du kan boka av den dyra kameran.

Man bör inte montera ett vattenlås som dom gjort hos dig, det blir alldeles för stor fallhöjd på vattnet.
Förutom det så tittar jag på dina bilder, och ser att problemet är just det jag skrev om i förra inlägget.

Röret från handfatet som går ner i vattenlåset MÅSTE gå djupare ned!
I ditt fall är det precis som jag ritade på bilden, vattennivån i vattenlåset ligger i stort sett i samma nivå som avloppet som går vidare.

Det bör dessutom inte vara mer än 14 m ned till vattenlåset, så jag förestår att du byter ut "vissa delar" och hellre har en 90 graders böj där det går in i väggen.

Och många har både övertryck & undertryck i "systemet", men det har inte tillräckligt stor kraft att ta bort vattnet i vattenlåset om det är gjort på rätt sätt.

Vit laboratoriekran mot vit bakgrund, vertikalt och horisontellt rör, vattenkran upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du kan boka av den dyra kameran.

Man bör inte montera ett vattenlås som dom gjort hos dig, det blir alldeles för stor fallhöjd på vattnet.
Förutom det så tittar jag på dina bilder, och ser att problemet är just det jag skrev om i förra inlägget.

Röret från handfatet som går ner i vattenlåset MÅSTE gå djupare ned!
I ditt fall är det precis som jag ritade på bilden, vattennivån i vattenlåset ligger i stort sett i samma nivå som avloppet som går vidare.

Det bör dessutom inte vara mer än 14 m ned till vattenlåset, så jag förestår att du byter ut "vissa delar" och hellre har en 90 graders böj där det går in i väggen.

Och många har både övertryck & undertryck i "systemet", men det har inte tillräckligt stor kraft att ta bort vattnet i vattenlåset om det är gjort på rätt sätt.

[bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att det ser konstigt ut med ett störtavlopp som leder ned i vattenlåset på det sättet. Köp ett rakt vattenlås och sätt alldeles under vasken. Led utloppet vidare med en 90-graderssväng in i väggen. Det här har jag hemma:

[länk]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att det ser konstigt ut med ett störtavlopp som leder ned i vattenlåset på det sättet. Köp ett rakt vattenlås och sätt alldeles under vasken. Led utloppet vidare med en 90-graderssväng in i väggen. Det här har jag hemma:

[länk]

japp ska köra till biltema o köpa lite rör o 2 vinklar.återkommer med bild om en stund
 
Gjorde denna idag.
Men kommer lukt endå lite
 
  • Handfat, rörledningar, toalettpapper och toalett syns i ett badrum med blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.