har lite undringar efter att ha renoverat 2 badrum genom en byggfirma som skötte allt. Vi ville gärna ha vägghängda toaletter vilket skulle gå bra. På ena toan fungerar det utmärkt medans den andra ( badrummen ligger brevid varandra om det har nån betydelse) men den andra luktar till och från avlopp. Ibland knappt kännbart men ibland även utanför badrummet. Till saken hör att den läckte och kakelfogarna runt toan var fuktiga ca 1 månad.Rörmockarn tätade tillslut toan med hjälp av metallspänband runt porslinet. Lukten finns kvar och man säger nu att toan inte passar vårat avluftningsystem och spoltanken luftas inte av. Det är inget man kan göra åt det.
Dels undrar jag om nån har några andra förslag på fel ska vi ta dit en annan rörmockare för kontroll?
Är det våran sak att säga till rörmockarn från början att välja rätt toa, de är av märket IFÖ men vi hade inte krav på några märken.
Tacksam om någon kan ge några råd
 
IFÖ är _bra_ toaletter så där tror jag knappast problemet ligger.

Ta gärna bild på de dära metallspännbanden det låter skumt.

Ligger vattnet stilla i toaletten när den inte används och är det rätt nivå på vattnet (i skålen alltså).
 
Tror oxå att toan är bra, vi har ju en till som fungerar utmärkt, metallspänbanden sitter inannför inbyggnaden så vi kan inte se dom. vattnet ligger still och i samma nivå men har lite oljehinna på ytan. Fick aldrig klart för mig vad metallspännena gör. Vi måste ta dit nån som skruvar loss toan men det kanske är värt det
 
Reklamera arbetet skulle jag göra.
 
peppew skrev:
Lukten finns kvar och man säger nu att toan inte passar vårat avluftningsystem och spoltanken luftas inte av. Det är inget man kan göra åt det.
Avluftning för spoltank i toastolen? Jag är inte vvs kunnig men det låter som en saga för naiva oinvigda kunder.
Det enda uppgift vvs-aren har är att koppla ihop två rör så att dom håller tätt. Han har misslyckats 2 gånger redan ......först rann det vatten nu kommer det avloppsluft ut.
Oljehinna? Vad har han tätat med? Fönsterkit? Det är något som är helt fel med hans hantverk.

Reklamera skriftligt. Gå inte med på att han säljer en ny toa till dej. Hoppas att han skäms för sina kopplingar och bortförklaringar och vill helst undvika att någon annan ser hans missar :).
gaia
 
Tack för svaret :)
 
Nu ringde jag åter till vvs-aren och frågade åter. Man har byggt in avloppsavluftarn i inbyggnaden till toan. Det är ett normalt att göra så enl rörmockarn. Är det läge att ta en besikningsman och titta, vet inte om de menar att vi ska betala för ombyggnaden om man ska dra avluftröret till vinden med tanke på rivning av kakel och dyl.
 
Tror han menar vakumventilen den räcker att den sitter högst så ska det vara ok. Det ska däremot inte lukta oavsett hur man gör.

Vad var hans förklaring till lukten?
 
Att det blir någon form av vakum pga den sitter i det utrymmet i inbyggnaden och att den då drar med sig avloppsdoft om jag förstod det rätt. Man kallar vakumventilen för "klocka" en modell från -75 när huset byggdes. Hoppas vi inte får stå för några kostnader man började riva 1-dec-09 och vi har redan betalat och har slut på lånet vi tog då vi betalde redan i april
 
En vakumventil tillåter inte att det går luft från avloppet till omgivande luft. Går det bakvägen är det fel på ventilen isf.

Jag tycker inte förklaringen håller men å fjärde sidan har jag inte sett installationen heller. Jag säger fortfarande att VVS:snubben har skyldighet att fixa detta iom att det som jag uppfattar det är ett fel som varit ända sen början.
 
  • Gilla
eimolsson
  • Laddar…
Japp felet har varit sedan toan var på plats. Tack för svaren:) dom skulle fundera ut nån lösning nu men jag tror vi kanske gör bäst i att ta dit en besikningsman så vi får ev andra skador dokumenterade ( fogarna runt toan ser iallafall skadade ut efter läckan vita utfällningar och mörknat) då VVS firman brukar ta god tid på sig, vi sa till i början av april om lukten och nu har de fått betalt och jag undrar hur intresserade de blir då
 
Säker på att lukten kommer från toan och inte från något annat avlopp i badrummet?
 
ja man känner lukten från toaskolen och i öppning vid spolknappen från tanken, tog jag glapack plast över toa skålen så försvinner det mesta av lukten efter ett tag
 
Vad sa frugan om gladpacken? ;)
 
peppew skrev:
ja man känner lukten från toaskolen och i öppning vid spolknappen från tanken, tog jag glapack plast över toa skålen så försvinner det mesta av lukten efter ett tag
Verkligen? Då är kanske toans vattenlås helt kass?
Dina problem påminner mej om vårt problem men det var annat fel.
Kan bara berätta om en liiiiten otäthet i en avloppsstam som spökade i vår källare oftast vintertid. Läckan fanns i tätningsmassan som stamrören fogades med och var av storlek som gjort med en tändsticka. Huset är gammalt med stamledningar av keramik. Kvalificerat gissning: man har borrat ett håll i keramikröret och bytte skadat del mot en plaströr som var svår att koppla ihop. För att centrera rör i rör stoppade man en träpinne och glömde ta ut den. Träpinnen har ruttnat och det blev fritt passage för avloppsluft varje gång det var skorstensdrag i avloppet på grund av temperaturskillnad inne/ute.Luktläckan hittades till slut av en slump under renoveringen :).

Hur som helst så kom stanken helt slumpvis och oberoende av användning av toa, dusch eller eldning i pannan. Nästan aldrig på sommaren men oftast på vintern. Stank i några timmar till ett dygn ca 1-2 gånger i månaden. Lukten kom periodvis och varierade i intensitet. Känner du igen det?

Prova att ta av den gamla "klockan" så du får avloppsluften att gå fritt ut ( minska övertryck i avloppet) den vägen och kolla om lukten i toan minskar. Har du bara en liten luftläcka så bör det hjälpa men du får stanken där "klockan" satt. Det är dock ingen lösning men kanske ett bevis att det är inte fel på toastolen. Minskar lukten på toan så får du leta efter hål i dina avloppsledningar som finns bakom väggen med spolknapp på. Spolknappen sitter ju inte lufttätt och lukten kan gå in den väggen ... när ventilation hjälper till.
Om mörka fogar betyder fuktiga fogar som inte torkat tills idag så är det kanske mer en bara lukt som läcker?

Vvs-are måste i dagsläge hata vaccumavloppsventiler för dom avslöjar många otäta avloppsrör. Den gamla system med fritt avluftning över tak var mer förlåtande :). Nu får dom hitta på mycket avancerade förklaringar varför det luktar avlopp inomhus
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.