Hej!
Jag har flyttat till ett flerbostadshus byggt 1958, där vissa väggar är av Siporex, ända sedan jag flyttade in har jag jagat en svag obehaglig lukt, och det visade sig att lukten finns i några lägenheter till, och den kommer från väggarna. (Det märks när jag borrar)
Skulle det fungera med att måla med sådan färg som tar bort andra lukter? Ska jag måla först och bredspackla sedan?
Borde vi göra radon kontroll i fastigheten?
Med vänlig hälsning Lidande
 
Siporex i sig luktar ju inte. Men finns det mögel i konstruktionen, eller har funnits, har jag förstått att den lukten kan sitta i länge.

Är det blåbetong kan där finnas radon (men det luktar inte).
 
Bäst att flytta
 
Nja, flytta vill jag inte. Och det är nog inte blåbetong, dvs den som är radonhaltig, väggarna är helt vita.
Det luktar inte mögel, men inte heller fräscht. Lukten kommer helt klart från väggmaterialet, och det är enligt uppgift Siporex. Så, kan jag stänga in lukten med rätt sorts färg? Räcker det med vilken plastfärg som helst, eller borde jag använda specialfärg?
 
Lukten kanske letar sig ut genom alla vägguttag och lysknappar.
 
Hej Ciprex!Jag har för mig att Ciporex är en regel i lättbetong. Den kan var svår att komma åt eftersom den är inbyggd i väggarna och det kanske inte ens är önskvärt. Enklaste sättet att få bort bort lukten är nog att se över ventilationen. Och ventilera garderober, sovrum, och badrum som kanske fått stillastående. Byt köksfläkten eller sota fläkten. Och att du kan behöva byta ytmaterialet i väggar och golv. Exempelvis tapeter och plastmattor som lukten kan ha satt sig i, Om det finns synliga ytor på Ciporex kanske de behöver putsas med någon lämplig kalk- eller cementputs. Ett jobb för en fackman. Med vänliga hälsningar PerOF
 
Troligtvis mögel i väggkonstruktionen p.g.a. inmurade reglar eller dylikt. Svårt att åtgärda utan stora ingrepp. Man kan måla med spärrfärg, men du ska helst få bort alla gamla tapeter och dylikt först. Jag kan tycka att du bör kontakta din hyresvärd om detta då du inte ska behöva stå för denna kostnad. Är det en förening så är de ansvariga likaså då problemet kommer från husets stomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.