Hej,

Har köpt en lägenhet som byggdes 1910 i Budapest och har problem med min luftvägar när jag vistas i den.

Jag har testat luften för de vanligaste förekommande problem:

Asbests
Radon
VOC's
Mögelsporer i luften

Har även använt mig av en "room schocker" i 2 utav 3 rum. Det är chlorine dioxid som ska döda odörer.

Inget har hjälpt. Får torr näsa, ofta näsblod på morgonen. Torra slemhinnor och hy. Ögon sticker.

Det rum som har bäst luft är kök och badrum där det ej ligger parkett golv.

Ek parketten är lagd på sand och har mycket glipor och är ojämn samt knarrar. En granne som brutit upp parketten sa att det låg mycket "svart" damm där. Kan det vara kol, tjära kanske från gamla dagar då man eldade med kol för central värme?

Ventilationen är dålig. Antar att det ska fungera via självdrag. Det sitter ett luftschakt ett av badrummen som jag antar ska fungera som frånluftsventil men öppnar man det så stinker det cigg.

Undrar om det skulle hjälpa att lägga laminat golv ovanpå parketten för att "sluta" till. Kanske foga längst med väggar, eller är det dumt att täta?

Det känns absolut bästa lösningen hade vart att riva den gamla fina parketten, göra rent och flytspackla och lägga nytt. Hur man löser ventilationen vet jag ej.

Mycket tacksam för alla råd och tips.
 
Det svarta under parketten är säkert någon form av slagg. Oftast är det en restprodukt från den kol som användes i gasverk vid tillverkning av stadgas. Den borde inte utsöndra något annat än damm den dagen man bryter upp golvet.
Kanske är det lacken som använts till parketten som avger något som du reagerar på.
Att förbättra ventilationen i lägenheten skulle säkert hjälpa såvida dina besvär inte blir värre pga föroreningar som kommer in via uteluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.