Hej
Jag har haft problem lång tid med dålig lukt i tvätten och försökt rengöra med allt möjligt men det återkommer alltid snabbt ändå.. så nu udag drog jag ut maskinen för att se om man kan rengöra avloppsslangen på nåt vis eller om det äe nåt fel där. Men slangen hänger bara löst bakom maskinen och går sedan in i ett skåp bredvid där set kopplas in i det handfatets/diskons avloppsrör. Typ. Den kopplas in på en höjd av uppskattningsvis 50-60cm kanske. Avloppslangen sitter inkopplad högst upp på denna tvättmaskin. Men lyfter jag på slangen så rinner gammalt vatten ut i avloppet hör jag.. Ska det vara så?? Kan det ha orsakt den sura lukten på tvätten? Läst lite och tydligen ska man på nyare maskiner som just har avloppslangen upptill kunna lägga slangen på golvet fram till brunnen? Kan man det eller? Eller måste det vara vatten kvar i slangen av nån anledning? Det är ju inte konstigt om det börjar lukta isf tänker jag... Har bott här i 3år o maskinen var ganska ny då sa tidigare ägaren men jag haft haft problemen ända sen dess så...

Tacksam för hjälp.

Mvh okunnig
 
BirgitS
Om du laddar upp lite bilder på avloppsslangen och hur den kopplas in på tvätthons avloppsrör så blir det lättare att förstå.

Men om tvätten luktar så är det väl troligare att det är något problem inne i maskinen.
Hur ofta tvättar du på högsta temperaturen?
Har du tagit bort tvättmedelsfacket och rengjort det och bakom det?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Finns det något vattenlås där du ansluter slangen till avloppet? Bild?
 
Krilleman
N Ninjadude skrev:
Tacksam för hjälp.
Jag efterfrågar också en bild på befintlig installation för att kunna ge ett korrekt svar!
 
Titta i instruktionsboken om det finns några begränsningar för hur slangarna får dras. Så här ser det ut i manualen för vår Bosch (som är 10 år gammal):
Illustration som visar hur slangar och sladdar kan dras till tvättmaskin under handfat med olika anslutningar, inklusive längdmått för slangarna och sladdarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du laddar upp lite bilder på avloppsslangen och hur den kopplas in på tvätthons avloppsrör så blir det lättare att förstå.

Men om tvätten luktar så är det väl troligare att det är något problem inne i maskinen.
Hur ofta tvättar du på högsta temperaturen?
Har du tagit bort tvättmedelsfacket och rengjort det och bakom det?
This!

Luktproblem i tvättmaskin brukar för det mesta bero på fegtvättande på låga temperaturer i kombination med snabbprogram. Om man använder bomullslakan i ok kvalitet så kör man dom alltid i 90 grader, gör gott både för hygienen och för maskinen.
 
Viktigt att förstå hur avloppet inuti maskinen funkar också.
Gör du rent silen ofta?
På de maskiner jag pillat på har vattnet gått från trumman genom en slang till silen i nedre högra hörnet. Där fastnar mynt , pennor , ja allt som är större än hålet in till silen. Ligger ett mynt på tvären där blir det tvärstopp.
Lägg maskinen bakåt så kommer du nog åt en slang underifrån som man får lossa och rensa.
Efter silen brukar vattnet gå bakåt mot pumpen och upp och ut upptill bak.

Titta in i silhuset och försök se kanske med en liten spegel om du ser nått i kanalen som kommer från trumman.
Brukar vara in till vänster i silhuset.

Våran maskin blev som ny efter just en sån operation där en gammal 5krona låg i slangen före filtret. Före var tvätten sunkig men man såg inget i silen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.