Hej på er...

Har kommit över en Stiga Park 2000E med 11Hp morot som är ett riktigt lik, har inte varit igång på 2år..
Det fanns lite och göra...hitintills har jag fått till:startmotorn, relät, och håller på med tändsystemet tror kondensatorn är dålig för jag får väldigt klen gnista.
Jag tycker dock att den har väldigt dålig kompression, det går att dra runt den med handkraft.

Nu till frågan:
Någon som har erfarenhet av dålig komp... vad är vanliga fel, ventilerna, ringarna otäta packningar?
Tacksam för tips!

Klippaggregatet var totalt sönderrostat, har gjort en CAD ritning så vi ska testa och göra ett nytt....bör landa runt en tusenlapp
 
Är det en Briggs&Stratton motor så är dom kända för att ventilerna sjunker i sätena.
Följden blir dålig komp. och svårstartad motor.
Kolla med bladmått när kolven är i Ö.D.

Finns ingen ventiljustering så det blir till att fila mellan ventil och tryckare.
 
Tack för tipset, ska testa det idag.
Beställt en kondensator som jag får i veckan.
 
Hej igen....

Nu har jag filat in ventilerna.
Insug: 0,15
Utsug: 0,20
Och det blev bättre komp, ska se om det räcker annars får jag plocka toppen och fila in sätena.

Ställt in svänghjulet till 0,25 samt brytarn till 0,50 samt slipat rent runt om.. nu blev det bättre gnista så jag skippade och byta kondensatorn.

Nu till frågan:
Får den inte att starta, verkar som den har problem att suga soppa...häller jag i soppa i förgasaren så går den igång ett par varv.
Har plockat isär förgasaren och gjort rent men jag hittar inga uppenbara fel.

Någon som har några tips??

// Fredrik
 
Gnistan skall vara blå till färgen, BS tändsystem är väl ingen högeffekt precis, men 5 mm
gnista bör den orka.

Vad är det för förgasare, många BS förgasare har ett membran som skall fungera som en enkel bränslepump.

Kan vara hål i membranet.
 
Tjena
Ja det är en BS motor, har lite bilder men jag fattar inte hur man bifogar.
Det står Model Serie 257700 to 257799 på sprängskissen.

Är det membranet som sitter i luckan till ventil/tryckstången?
På sprängskissen finns det även en bensinpump men den har inte jag på min.
 
Gnistan skall vara blå till färgen, BS tändsystem är väl ingen högeffekt precis, men 5 mm
gnista bör den orka.
Nej det är väl gjort för att vara oberoende extern ström.
Skulle det funka bättre och koppla in + på kondningen eller är jag helt ute och cyklar?
 
Byt kondensatorn, enkelt uttryckt så hamnar gnistan mellan brytarspetsarna och
och inte i tändstiftet med en dålig kondensator.

Lite bilder vore intressant :)
 
Det tänder ju bra om jag häller soppa i förgasaren, därför struntade jag i och byta den men jag kan byta kondensatorn också det är ju inga pengar.

Ska beställa en packningssats för förgasaren.

Ska kolla flotören också, kan ju ha fått sig en smäll om det har varit vatten och kallt.
 
Du använder väl ny fräsch bensin, inget som stått i garaget länge ?

Bensin åldras fort och många egenskaper blir sämre.
 
Hej,

Köp komressionspulver, brukar finnas i välsorterade järnaffärer "brun påse".

Lycka till ; ~)
 
Hej,

Köp komressionspulver, brukar finnas i välsorterade järnaffärer "brun påse".

Lycka till ; ~)
Tjena
Tack för tipset :)
 
sune73 skrev:
Hej,

Köp komressionspulver, brukar finnas i välsorterade järnaffärer "brun påse".

Lycka till ; ~)
Öhhh...de e lucia, inte första april...:rolleyes::p
 
Ska försöka inna slipa in ventilerna och se om den suger bensin bättre.

Håller på med ett nytt pannrum och får snart hem acctanken så detta lilla projekt får vänta lite.
 
Öhhh...de e lucia, inte första april...:rolleyes::p
Jepp men varför ödsla energi.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.