Hej!

Jag och min sambo har länge vetat att vi vill köpa en gård med renoveringsbehov..

Nu har vi hittat ett som vi är lite sugna på men när vi pratade med hans föräldrar om det så tyckte som att det var en usel ide!

Dom tyckte att byggnaderna runt huset rasar när som helst.. att det är en tattig renovering för att dom klätt huset med plåt men det behöver det väl inte vara eller?

Dom tycker att vi ska köpa ett hus som är "färdigt" men det är ju inte alls vad vi tänkt oss! eftersom dom bygde nytt hus så vet jag inte om dom är rätt personer att ta råd från :p.. det är ju alltid så att vissa ser charmen i ett gammalt renoveringsobjekt medans andra ser det som skräp!?

Sen är det väl så att vi kanske är för optimistiska för att vi tycker om huset o läget o så.. därför vore jag tacksam för lite råd från utomstående! :D

http://w4.objektdata.se/pregen/930/OBJ17009_953874930/hemnet.htm

Vi har inte varit på någon visning eller så än utan bara åkt och kollat lite utanför..
 
Är det första huset, gå inte på ett renodlat renoveringsobjekt. Ta något med ett rimligare renoveringsbehov, ni vet inte hur långt ni orkar, och ni har kanske inte riktigt greppat hur mycket renovering kostar, i tid och pengar.
 
Nej vi bor i hus nu med.. men har inte varit så mkt renovering.. har tapetserat, dränerat och bytt fönster och lite små fix.. min syster och hennes man har ett hus som dom har byggt till och håller på att fixa med så vet att det är mycket jobb och kostar mkt! :)
 
Tycker att det är ett fint hus med många möjligheter men renoveringar brukar ju dra iväg både i tid o pengar!
Kollade bilderna och jag kan ju inte riktigt förstå de där med plåtfasaden..
Åk o kolla på de, måste ju vara enklast!
Sen kan ju gamla ladugårdar skrämma bort köpare men vem har sakt att man måste renovera de direkt.
De byggde iaf ordentliga hus på 40-talet :)
Var inte rädda för att lägga bud under begärt pris, De är alldeles förmånga som betalar förmycke när de ska köpa hus!
Lycka till iaf!
 
Visst kan föräldrar och andra ha erfarenheter och kunskaper som är bra att ta vara på, men lyssna inte för mycket på dem. Det är inte säkert de vet vad ni vill ha.

Bostadshuset såg inte ut att behöva speciellt mycket renovering, eller? De stora sakerna verkar vara gjorda. Att de satt plåt på huset tycker nog inte alla är snyggt, men dåligt behöver det inte vara. Det minskar i alla fall underhållet, vilket kanske var tanken. Se såklart till att besiktiga huset, så att allt är gjort på rätt sätt.

Uthusen däremot ser ut att vara i dåligt skick, ja. Det är lite svårt att se med all snö på bilderna. Men det kanske inte gör så mycket, beroende på vad ni tänkt ha dem till. Och det är lättare att renovera eftersom ni inte bor där och det är enklare byggnader.
 
Att renovera ett hus låter ju jätte trevligt, och roligt. Men man ska också tänka på vad det innebär, det kostar en förfärlig massa pengar och tid. Har själv renoverat två hus. Men om det är en dålig idé eller inte är omöjligt att svara på.
Är det erat första hus som ni ska renovera så se till att vara på lästa, det finns en massa fallgroppar att trilla i.
Ett tipps är att söka här på forumet om andra som har renoverat för att se vad innebär i verkligheten, här finns svar på det mesta. Detta tycker jag att ni ska börja med. Sedan så måste man ha varit på visning för att kunna skaffa sig en bild om vad som ska göras, och även läsa besiktningprotokoll. När ni går på visning så ta hjärna med någon som har erfarenhet om att renovera hus.
Hur som helst, lycka till!
 
Vi har byggt om ett 80 m2 gruvtorp fr 1874 till 180 m2 2 vångingsvilla där vi rev allt utom timmerstomme och skorsten. Sen har vi totalrenoverat vårt nuvarande hus byggt -64 från grund till nock. Jämfört med dom projekten ser det här inte ut som nåt renoveringsobjekt alls. Kåken är ju renoverad -03, plåtfasad råder delade meningar om :) men den kommer att sitta kvar där utan problem under många år. Hur är grunden är den stora frågan, den ingick inte i renoveringen verkar det? Där skulle jag lägga fokus vid visningen och besiktningen men annars är det mest ytrenovering (tycker jag, färgval och materialval förutom golven är smaklösa, men smaken e olika :D) Värmesystemet är optimalt för rimligtvis finns nån granne som säljer ved, billigt och hälsobefrämjande med ved ;) Uthusen däremot får Ni goda möjligheter att öva renovering på, nåt av dom såg väl ut att ha rivning som enda alternativ men sånt kan man ta eftersom, inget akut. Jag förstår inte riktigt föräldrarnas negativa inställning även om våra inte var odelat förtjusta i inköpet av gruvtorpet :D Flertalet som skriver på det här forumet har ju gjort liknande och större renoveringar än det här huset så vi är många som har orkat med sånt, jag skulle råda till att köpa om det känns rätt för Er. Lycka till! det är kul att renovera hus :p
 
Jag tyckte inte alls det såg så illa ut !?
Svårt att säga innan man sett det i verkligheten iof

Om både du och din sambo är medvetna om vad en renovering innebär så varför inte ?
Men behöver man göra så otroligt mkt i stora huset då??
Invändigt kanske, lite ytskikt och golv + färg, men t.o.m. köket såg ju iaf användbart ut, även om man antagligen vill fräscha upp det inom ett par år samt köpa nya vitvaror??

Uthusen -well det är uthus - dom kan man ta tag i när man får lust tid - som ett hobbyprojekt.
Det viktiga är ju att stommen är sund i bohuset - att det finns kök, badrum och värme + el + ett sovrum som funkar när man flyttar in - resten kan man ta medans man bor där.

Det kommer an på hur ni är lagda till slut.
Plåtfasad är väl inte ngt fel !? Underhållsfritt och enkelt. Har man inte några problem med utseendet (jag har inte det iaf - vi har aluplåt på vårt radhus) så why not ? Eternit var ju också poppis ett tag - men det ser ju inte snyggt ut !

Det ni skall kolla på är dränering, isolering, tak, fasad, värmesystem - dvs stora dyra och inte så roliga poster.
/K
 
S
Ladorna...Jag ser en himla massa framtida snygga trägolv och balkar i taken, en extra inkomst?
 
Tack alla för era synpunkter! Det känns bra att höra lite vad andra tycker och tänker! :)
 
Jag noterar att det står att fastigheten måste styckas av, det kommer att betyda en avstyckningskostnad på ett antal tusenlappar som ni måste ta med i beräkningen, för jag antar att det inte är säljaren som står för det?
 
För 5 år sedan skulle det precis lika gärna kunnat vara jag som startade den här tråden :) Vi hittade då ett hus som vi tyckte mycket om men där det var massor av renoveringsjobb. Inne i ett samhälle så inga stora ekonomibyggnader men nog mer på själva bostadshuset än vad det ser ut att vara på detta ni hittat.

Min sambos föräldrar (som själva byggde nytt hus på 70-talet) var mycket negativa och oroliga för vad vi gav oss in på. De hade alla möjliga och omöjliga invändningar mot att renovera ett sånt hus. De verkade inte tänka på att de själva byggt eget hus och att de faktiskt klarat av det...

Vi köpte iallafall och de ändrade efterhand inställning. Min sambos pappa har sedan varit till extremt stor hjälp under renoveringen och han har lagt massor av timmar på huset med att byta alla avlopp, värmestystemet och vattenledningarna. Den negativa attityden försvann när vi väl köpt och sen har de mestadels stöttat oss även om de nog fortfarande har svårt att förstå det vi sysslar med i vissa fall (byggnadsvårdsintresset medför att vi inte bygger och renoverar som alla andra :D).

Vi fick även massor av kommentarer från vänner och bekanta som tyckte vi var fulständigt vansinniga. Ingen säger så längre... :D Vi överbevisade dem med råge. Så nu när vi flyttat och köpt en gård som vi hela tiden ville ha så är det ingen som ifrågasätter det vi gör längre...

Visst har föräldrar ofta massor av bra råd och erfarenhet som man kan ha nytta av men de tänker ofta mer utifrån perspektivet att de ska "skydda" sina barn än att låta dem våga ta steget. Förmodligen är de negativa för att de är rädda om er. Många renoveringar orkas inte med och det finns väl visst fog för deras oro. Jag tycker dock ni ska ta mer hänsyn till vad ni känner och vill än vad era föräldrar tycker.

Anledningen till att vi flyttade och började om var för att vi inte trivdes med läget. Vi ville bo på landet och i slutändan är faktiskt läget viktigare än hus och en massa annat. Har ni hittat en plats ni tror skulle passa er så våga chansa. Ett hus går alltid att bygga om och renovera men läget kan man aldrig förändra...

Ta med er kunnigt folk när ni tittar, var noggranna och håll huvudet lite kallt så tror jag inte det blir några problem. Det gäller att se realistiskt på vad man ger sig in i och ha en plan som man tror kan fungera.... LYCKA TILL!!!
 
slå till! verkar vara enhelt underbar gård. min spontana tanke är att plåten säkert har skyddat en fin gammal panel under som går att renovera upp. panel i sig är ett jävla jobb att sätta upp och måla men i det stora hela en rätt liten kostnad med tanke på vad det gör för huset. Se dock till att bjälkar, sylar och grunden är ok för där får du problem som kostar.

sedan kostar våtrum en massa pengar i "Uschlehamns-trakterna" kan du nog räkna med att det kommer kosta 60-100 tusen att fixa i ordning ett hyfsat badrum inkl porslin om du inte gör nått själv

Ja det är helt klart skillnad på "byggnadsbårdsögon" och folk som gillar "tändstickrenovering (bränn ner skiten)". själv ser jag fina trägolv fungerande murstock osv.

sedan prata genom detta noga med din partner, jag och min sambo har haft våra duster som vi verkligen har fått prata igenom. Renoverar gör man tillsammans det kommer inte funka i längden om frun tror hon kan vara inredare och gubben gratis arbetskraft. och se till att inte börja på nya projekt innan gamla projekt är avslutade, allting har sin tid =)

lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.