Hej, huset vi ska flytta till är från 1850, husfasaden är nog bytt någon gång men den är gammal.
Det är lockpanel stående och den är dålig cirka 20-30 cm nertill.

Undrar nu hur jag ska göra då jag hittar så tvetydiga uppgifter om detta.

Själv är jag av den uppfattningen att jag endast byter det som är dåligt, dvs sneskär (vinklat upp och innåt) den dåliga panelen, oljar ordentligt på ändträt och sen sneskär skarvbrädan och oljar båda ändarna och spikar ihop så tätt som möjligt, grundar och målar upp en bit på gamla brädan.

Måste på något ställe skrapa rent stocken bakom från röta, ska jag behandla dom ställena på något sätt eller hela där jag skarvar fasaden?
:x
Vad säger ni som kan mer här?

Maria som är novis men vill kunna och veta mer!:rolleyes:
 
Ola78
Ett alternativ du kan göra är att sätta en offerbräda längst ner och under denna en liggande panelbräda i rätt bredd. På detta sätt är det lätt att kunna byta ut det när det blir dåligt. Denna lösning var vanlig förr på hus. Här är några bilder på hur det kan se ut efter2.jpg
efter3.jpg
 
Ja. Ola. Det ser bra ut!
 
Låter toppen, om man ser på bilden nederst får jag inte riktigt ihop det hela, ser ut som en vinklad panelbit med en liggande under?
 
Oj, insåg just att det nedan fasadbrädorna sitter en vit offerbräda efter vad jag nu förstår. Hur gör man då?
 
Kan man sätta en stor mycket bredare tvärgående bräda (av ek om det fungerar att måla på) och sen en snedgående regnbräda?
 
En 20-30 cm bred bräda kommer nog att spricka. Varför inte 2 st liggande fasspontade bräder även om de inte fanns på 1800-talet, det gjorde ju inte heller den fasad som sitter på idag. Betydligt mer lättarbetat.
 
Tänkte inte på sprickrisen, men det är ju sant, det var ju därför jag limmade och hade mig när jag gjorde mitt bord HMMMMM

En sak är säker, fixar jag fasaden ska gårdsplan framför huset fixas, markhöjden ska ner och nytt grus för man kan ju inte bara fylla på år från år som det nu är gjort (annar har vi straxt grus på träväggen q(;^;)p

Vad tror ni om ek som tvärgående brädor längst ner, kan det vara bättre än furu (andra tips?)?
 
Ola78
Ek kan funka bra till fasad, garvsyran gör att det blir väldigt motståndskraftigt, men riktigt bra kärnfuru eller bra lärk är också väldigt motståndskraftig.På denna länken finns det en hel del information om detta med kärnved och bra virke i allmänhet http://www.dalfrid.com/
 
Man tackar!
 
Vet ni har löst problemet. Men varför inte använda vanlig liggande panel?
 
  • aaaa.jpg
Ola78
Kamilenskis lösning är faktiskt inte så dålig. Fördelen med att sätta en offerbräda är ju att man får iväg vattnet en liten bit från fasaden och på så sätt skonar den liggande panelen lite. Vet inte hur stor betydelse det egentligen har men det är ju lite den funktionen fönsterblecket ovanför fönstret har.
 
Jag tror det var ett reportage i tidningen "Gör det själv" om hur man satte dit offerbrädor på en fasad med dålig underkant. Som prenumerant får man tillgång till alla gamla artiklar på nätet.
 
Ola78
Larsa............det går väl även att köpa artiklarna har jag för mig?
 
Ek är inte gratis.
Vanlig fasadpanel klarar sig bra om man skyddar ändträet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.