Hejsan!

Har flyttat in i hus för en dryg månad sedan och försöker nu få koll på de olika systemen.
Det är ett större hus med vattenburen golvvärme på bottenplan och vattenburen radiatorer på ovanplan.
Golvvärmen är totalt 15 st LK med rumsgivare.
Fjärrvärme via Cetetherm U21 växlare och FTX med Villavent VX-700 EV.

Problemet:
Jag upplever det som att vissa av golvvärmeslingorna är kalla trots att man har ställt rumsgivaren till max.

Efter att ha läst på en hel massa här inne så har jag börjat testa genom att ställa upp alla rumsgivare för golvvärmen till max. Den blå hatten på golvvärmegivarna lyfts upp på samtliga 15 och låter det nu gå något dygn för att se vad som händer.
Jag har mina aningar om att fjärrvärmeväxlaren inte är korrekt justerad och att trycket på fjärrvärmeväxlaren är för lågt.
Manometern visar strax under 1 bar och enligt instruktionen bör den ligga på 1-2 bar så detta är det första som jag tänkte testa att justera samt värmekurva och offset innan jag börjar fråga vidare här inne. :)

Fråga:
Det finns dock några prylar som jag inte har kunnat identifiera ännu. Jag skulle tex vilja ha koll på cirkulationspumpen, men det sitter en grunka framför som verkar automatjustera pumpen (bild 4). Har inte riktigt fått klarhet i om den är rätt inställd.
Sedan har jag hittat en annan pryl (bild 5) som är inkopplad på ett kallvattenrör. Den har troligen inget att göra med värmen, men prylen är inte ansluten till eluttaget så förra ägaren kanske inte tyckte att den behövdes (?) Någon som vet vad det är för något?

Bild 1: Manometern under 1.
Manometer för fjärrvärmeväxlare som visar tryck under 1 bar mot bakgrund av kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2: Översikt värmeväxlare
' Värmesystem med manometer, rör, växlare och cirkulationspump inuti ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3: Nuvarande inställning
En Danfoss värmeväxlare med reglage och rödvit manometer som visar under 1 bar, monterad på kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 4: Konstig grunka framför cirk. pumpen. Hur vet man om den är rätt inställd?
En elektronisk anordning med gröna dioder och en röd ratt, som tycks vara en del av ett värmesystem, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5: Urkopplad pryl som sitter på ett kallvattenrör. Vad är detta?
En WILO-cirkulationspump installerad på kopparledningar med elektriska anslutningar, en viktig del av husets värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
Då ska vi se:
Trycker är kanske i lägre regionen men inte för lågt. 0,9 bar = 9 meter vattenpelare och det bör räcka med råge
Den vit/svarta plast saken framför pumpen är framledningsgivaren ifall det är den du syftar på annars är resten bara en pump.
Kurva 10 med +6 i förskjutning är rätt högt och så länge givarna funkar som de ska så bör den pumpa ut en massa värme.
Den urkopplade prylen i bild 5 ser ut att vara en vvc pump (varmvattencirkulation).

Du ställer in pumpens hastighet med den röda ratten på pumpen och den känns som den står rätt lågt så börja med att öka den. Pumpen har 2 "driftlägen" eller vad man ska kalla det, proportionerlig eller konstant, så som den är nu kör du på proportionellt varvtal vilket typ innebär att den saktar in om den känner att termostaterna är stängda. Vrider du över den till andra sidan där det står I II III så går den med konstant varvtal i stället.


Om du äger en multimeter så kan du mäta motståndet i utegivaren och framledningsgivaren, uteGTn har en kopplingplint i den vita rektangeln precis under reglercentralen. Båda givarna är så kallade PT1000 och ska ha 1000 ohm vid 0 gr, vill du ha en exakt ohm tabell så är det bara att googla pt1000.

Har du någon push/shunt till golvvärmen eller kör du rakt ut från centralen? ifall det går rakt ut så är pumpen definitivt för lågt ställd och bör dess utom vridas över till konstant varvtal.

Din reglercentral heter ecl 100m ifall du vill läsa på om den.

mvh
Rörmokaren
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Nu var jag kanske snabb och ökade trycket till 1,9bar. Men det är förhoppningsvis ingen nackdel?

Ändrade pumpen till 3.

Vet ej om jag har push/shunt :) tog lite bilder på golvvärmeprylarna som kanske ger klarhet. Det sitter ytterligare 8st LK ventiler i en annan del av huset förutom de som syns på bild.

Installation av golvvärme med kopparledningar, ventiler och manometer synliga, samt ett styrskåp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsvy av golvvärmerör, ventiler och pump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinstallation med olika ventiler, rör och ledningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vvc är väll till för att cirkulera rumt varmvattnet tills det används för att få varmvatten snabbt? Kanske inte behövs i och med att den är urkopplad? Eller tog för mycket energi..
 
Efter att ha kört pumpen ett tag på 3:an, så kan man känna att rören är märkbart varnare i LK värmefördelare (sista bilden ovan). MEN.. bara vissa rör. Några är fortfarande kalla.
Hur går jag vidare? Ska man börja att plocka av ställdonen och prova att motionera piggen eller ska man skruva på injusteringsventilen? Eller lufta?
Kan jag göra något större fel här så det börjar flöda vatten? Tex går det att sruva injusteringsventilen för långt upp?
 
J
Kolla piggarna som sitter under termodonen , dom ska komma upp av sig själv när donet tas bort , dom kan kärva , är någon nere så knacka med ett knivskaft ( lite hackspett) så brukar dom släppa , motionera dom lite ( 10 ggr ) genom att trycka på piggen . Dom brukar fastna eller kärva bra efter sommaren när ingen värme behövs
 
Jag har ikväll tagit bort ställdonen överallt och motionerat piggarna. När jag tryckte ner några av piggarna så tyckte jag att det pös lite. Brukar det göra det eller är det en indikering på att det är luft i systemet?

Upptäckte också att vissa av injusteringsskruvarna var i botten och då är väl kretsen stängd... öppnade ca 2 varv på de som var stängda och då kom det ljummet vatten i tillslangen. Nu får jag vänta lite och se om det blir varmt även på golvet och retursidan.

Förstår att det ska finnas ett injusteringsprotokoll från när de installerades men något sådant har jag så klart inte fått med huset. Är det ett viktigt papper som man behöver? Har LK dessa lagrade?
 
J
Pös var det ljud som kom inifrån eller vid piggen , svårt att säga om LK kan ha något som dom kan hitta , dom brukar ha anläggningsnummer , En tumregel som brukar fungera är att skillnaden ( Delta-T ) ska ligga på ca 4 C mellan ut och tillbaka på slingorna , och den ställes med donen borta , se bara till att inte blir för hög värme på slingorna max 45 C
Det med att tempen ökade när du maxade pumpen , då blev det mer vatten som gick igenom tilldragna strypare
När du justerar så kan ta ett dygn innan det märks
 
Tack för tipset. Då får jag köpa två anläggningstermometrar och prova.

Om nu allt fungerar som det ska. Kan jag då justera ner pumpen igen och sätta offseten på 0 för att justera in värmeväxlaren korrekt. Målrt bör väll vara innetemperatur på 20 med alla rumstermostater helt öppna?
 
Just nu har jag 24-25 grader i flera av rummen efter att jag brassade på. Mysigt men kanske inte så ekonomiskt. :p
 
Ja du får prova dig fram lite, du har en reglercentral till sen som sköter puschen ser det ut som på första bilden så där har du en värmekurva till att ställa in.

Om huset beställdes med golvvärme så kan det finnas en ritning hos LK, bara ringa dem och be de söka på er fastighetsbeteckning eller om du har något byggnamn eller dylikt som det kunnat beställas under.
Det är fullt möjligt att det är lagt på "frihand" dock och då finns där ingen injusteringstabell.

Det finns annars gått om yrkesmän som kan komma ut och hjälpa dig ifall du kör fast.
 
J
S spacemoose skrev:
Kan jag då justera ner pumpen igen och sätta offseten på 0
Om du har fått till ett flöde över slingorna nu , så kan du prova att sänka arten på pumpen ett par snäpp , till du kommer i ett läge där Delta är bra , pumpen ska inte gå mot stängt/stopp , normalt så har man tex . badrummet helt öppet hela tiden , nu vet jag inte om reglercentralen är kopplad så att när värme inte behövs så stannar den , kanske kabeln till den går in i centralen syns det som , När termodonen stänger så blir det stopp om det inte sitter ett rör mellan fördelarna , bypass , ser även ut som att pumpen står på konstant , , vrids vredet runt till andra sidan är den tryckstyrd och ändrar fart när donen stänger
Vad är det för ventil som är halvstängd
 
J
S spacemoose skrev:
Då får jag köpa två anläggningstermometrar och prova.
Bäst är att ha två st ine/ute termometrar dom reagerar rätt snabbt och är billiga , kolla i affären med batteri insatt att dom visar
ca lika , det kan skilja bra på dom , är inga precitionsinstrument precis
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.